Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 17:27:28
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 17:13:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 363700 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #615 Gepost op: 04 July 2008, 11:15:39 »
Maarten,

Kun je aangeven in/op welke nummer/bladzijde deze foto's staan? Ik heb even de OdR's doorgebladerd, maar zie volgens mij steeds buurland ICR's met handgrepen.


Heb nu de Odr niet bij de hand, maar vond wel deze foto:


http://home.hetnet.nl/~jwgroenendaal/Images/1316+ICR1984Schiedam.jpg
Bijschrift van deze foto: In de boog bij Schiedam, richting Delft rijdt deze 1300 met ICR rijtuigen voorbij in 1984.

Opstaptrede en ontbreken van de 2 is hier duidelijk te zien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: LS models ICR
« Reactie #616 Gepost op: 04 July 2008, 11:30:52 »
ICR is na de revisie niet meer toegelaten in Duitsland.

Zijn deze diensten nu door ICK overgenomen? Ik dacht dat ik enkele ICK in Keulen gezien had ???

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: LS models ICR
« Reactie #617 Gepost op: 04 July 2008, 12:00:31 »
Das waarschijnlijk ICL dat voor onderhoud naar Duitsland gaat. DB is immers eigenaar van de rijtuigen. ICK is ook niet toegelaten in Duitsland.

Groet Petertrein81,

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: LS models ICR
« Reactie #618 Gepost op: 04 July 2008, 12:04:52 »
Opstaptrede en ontbreken van de 2 is hier duidelijk te zien.

Duidelijk een binnenlandse ICR! Heeft iemand ook foto's van de "binnenlandse" LSM-ICR's?

Groet, Edwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: LS models ICR
« Reactie #619 Gepost op: 04 July 2008, 12:29:26 »
Dat is knap. Hoe zie je dat?  :-| Bij Schiedam in 1984 is de meest waarschijnlijke trein die van Keulen naar Den Haag met buurland rijtuigen. Waar herken je nu dan binnenland en buurland aan? Dat houdt ons nu al een paar weken bezig.

Kortom help ;)

Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #620 Gepost op: 04 July 2008, 12:59:53 »
Ivo, aan het feit dat er geen 2'en op zitten. In een nummer van Op de Rails uit 1986 staat dat de buitenlandse B's wél van 2'en waren voorzien, en dat -op het moment van schrijven- de binnenlandse hier waarschijnlijk ook van zouden worden voorzien, hetgeen met ingang van 1986 dus ook is gebeurt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: LS models ICR
« Reactie #621 Gepost op: 04 July 2008, 13:03:17 »
Eerder schreef ik al dat de buurland ICR's opklapbare treeplanken bij de deuren hebben; verder waren de binnenlands 2e klas ICR's bij aflevering nog niet voorzien van 2e klas nummers, welke rond 1986 (?) alsnog aangebracht zijn.
Mede vanwege de opklapbare treeplanken ben ik erg benieuwd naar foto's van deze LSM modellen.

Groet, Edwin

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS models ICR
« Reactie #622 Gepost op: 04 July 2008, 13:05:42 »
Ik heb enkel een binnenlandse B gekocht, de rest van mijn rijtuigen is buurland, omdat deze nou eenmaal wat breder in te zetten zijn.


LSM 44080: ICR Binnenland 2e klasse - rijtuig 50 84 20-77 725-4.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2008, 13:07:32 door NS 1100 »

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: LS models ICR
« Reactie #623 Gepost op: 04 July 2008, 13:08:31 »
NS 1100, thanks voor de foto!;
Hier is idd op te zien dat deze ICR geen opklapbare treeplanken heeft, LSM heeft ook hier hun huiswerk goed gedaan!
Verder is deze wél voorzien van 2e klas nummers en dus m.i. in te zetten vanaf +/- 1986.

Groet, Edwin

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS models ICR
« Reactie #624 Gepost op: 04 July 2008, 13:11:32 »
Verder is deze wél voorzien van 2e klas nummers en dus m.i. in te zetten vanaf +/- 1986.

Logisch, met een revisiedatum van 18-4-1992! :P (Trouwens, het valt me op dat de ICR's zijn gereviseerd in Maastricht volgens de opschriften. Deed Maastricht dit vroeger dan ook?)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #625 Gepost op: 04 July 2008, 13:31:00 »
Een W, een ICR-BKD en een ICK op ene foto? Van wanneer is die, zeg?
2003 ongeveer vermoed ik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: LS models ICR
« Reactie #626 Gepost op: 04 July 2008, 14:24:55 »
Eerder schreef ik al dat de buurland ICR's opklapbare treeplanken bij de deuren hebben; verder waren de binnenlands 2e klas ICR's bij aflevering nog niet voorzien van 2e klas nummers, welke rond 1986 (?) alsnog aangebracht zijn.
Mede vanwege de opklapbare treeplanken ben ik erg benieuwd naar foto's van deze LSM modellen.

Groet, Edwin

Edwin,

Bedankt, dan zat de verwarring bij mij én heb ik weer eens niet opgelet. Dat van de opklapbare treeplanken had ik nog niet meegekregen. Ik tuurde vooral naar handgrepen en rangeerdersopstapjes en routes van treinen en dacht dat ik dus verschillende buurland zonder klasse had gespot. :) Aanvullende vraag: wanneer zijn dan de handgrepen en opstapjes van de binnenlandse rijtuigen verwijderd en waarom eigenlijk?
Als je dus een binnenlandse wil laten rijden tussen 1982 en 1986 moet je de 2 verwijderen, rangeerdershandgreep en opstapjes aanbrengen of het nummer van een buurland veranderen. OK terug naar pimp my ICR



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS models ICR
« Reactie #627 Gepost op: 04 July 2008, 16:12:29 »
Zojuist eens een duw-test gedaan met de ICR's.

Ik heb als eerste een trein laten rijden die bestond uit:
- Roco 1823
- ICR A (44071) --> 1e uitlevering --> vliesjes van de koppelinghouder geschuurd
- ICR B (44071) --> 1e uitlevering -->vliesjes van de koppelinghouder geschuurd
- ICR BKD (44072) --> originele staat
- ICR B (44072) --> originele staat
- ICR B (44080) --> originele staat

Mijn baan bestaat uit Fleischmann profirails met flink wat bogen. Deze zijn minimaal R2. De ICR's zijn met Roco kortkoppelingen aan elkaar gekoppeld.

Bij het rijden met een schaalsnelheid van circa 120 km/h waren er geen problemen. Er ontspoorde niets en er waren ook geen rare bewegingen te zien. Omdat ik later een trek-duwstam wil laten rijden met ICRm (BAB + BAB + BDs), heb ik de trein verlengd met 2 Bcvmh rijtuigen van LSM. Ook deze trein die dus bestond uit 7 rijtuigen + lok leverde geen problemen op tijdens een geduwde rit! Dit is dus mooi nieuws voor mensen die ook een trek-duwstam willen formeren!  8)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LS models ICR
« Reactie #628 Gepost op: 04 July 2008, 16:55:45 »
Volgens mij beginnen dicussies en conclusies zo door elkaar te lopen dat de onduidelijkheid toeneemt. Even alles samengevat:

Buurland rijtuigen:
- met rangeerhandgrepen, opstapjes, opklapbare treeplank en met klasse-aanduiding op eind van de rijtuigbak.

Binnenlandse rijtuigen:
- zonder rangeerhandgrepen, opstapjes, geen opklapbare treeplank en na ongeveer 1986 klasse-aanduiding op eind van de rijtuigbak.

Wie het beter weet mag het zeggen.

Martijn

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: LS models ICR
« Reactie #629 Gepost op: 04 July 2008, 17:05:50 »
Beste Martijn,

Lijkt me een prima conclusie, maar wat moeten we nu met foto's van ICR-B zonder klasseaanduiding, maar mét rangeerhandgreep en opstapje voor 1986? (zie ook foto boven deze pagina)

Ivo
mvg,
Ivo

*