Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 369578 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #615 Gepost op: 04 July 2008, 11:15:39 »
Maarten,

Kun je aangeven in/op welke nummer/bladzijde deze foto's staan? Ik heb even de OdR's doorgebladerd, maar zie volgens mij steeds buurland ICR's met handgrepen.


Heb nu de Odr niet bij de hand, maar vond wel deze foto:


http://home.hetnet.nl/~jwgroenendaal/Images/1316+ICR1984Schiedam.jpg
Bijschrift van deze foto: In de boog bij Schiedam, richting Delft rijdt deze 1300 met ICR rijtuigen voorbij in 1984.

Opstaptrede en ontbreken van de 2 is hier duidelijk te zien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re: LS models ICR
« Reactie #616 Gepost op: 04 July 2008, 11:30:52 »
ICR is na de revisie niet meer toegelaten in Duitsland.

Zijn deze diensten nu door ICK overgenomen? Ik dacht dat ik enkele ICK in Keulen gezien had ???

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: LS models ICR
« Reactie #617 Gepost op: 04 July 2008, 12:00:31 »
Das waarschijnlijk ICL dat voor onderhoud naar Duitsland gaat. DB is immers eigenaar van de rijtuigen. ICK is ook niet toegelaten in Duitsland.

Groet Petertrein81,

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: LS models ICR
« Reactie #618 Gepost op: 04 July 2008, 12:04:52 »
Opstaptrede en ontbreken van de 2 is hier duidelijk te zien.

Duidelijk een binnenlandse ICR! Heeft iemand ook foto's van de "binnenlandse" LSM-ICR's?

Groet, Edwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: LS models ICR
« Reactie #619 Gepost op: 04 July 2008, 12:29:26 »
Dat is knap. Hoe zie je dat?  :-| Bij Schiedam in 1984 is de meest waarschijnlijke trein die van Keulen naar Den Haag met buurland rijtuigen. Waar herken je nu dan binnenland en buurland aan? Dat houdt ons nu al een paar weken bezig.

Kortom help ;)

Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #620 Gepost op: 04 July 2008, 12:59:53 »
Ivo, aan het feit dat er geen 2'en op zitten. In een nummer van Op de Rails uit 1986 staat dat de buitenlandse B's wél van 2'en waren voorzien, en dat -op het moment van schrijven- de binnenlandse hier waarschijnlijk ook van zouden worden voorzien, hetgeen met ingang van 1986 dus ook is gebeurt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: LS models ICR
« Reactie #621 Gepost op: 04 July 2008, 13:03:17 »
Eerder schreef ik al dat de buurland ICR's opklapbare treeplanken bij de deuren hebben; verder waren de binnenlands 2e klas ICR's bij aflevering nog niet voorzien van 2e klas nummers, welke rond 1986 (?) alsnog aangebracht zijn.
Mede vanwege de opklapbare treeplanken ben ik erg benieuwd naar foto's van deze LSM modellen.

Groet, Edwin

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS models ICR
« Reactie #622 Gepost op: 04 July 2008, 13:05:42 »
Ik heb enkel een binnenlandse B gekocht, de rest van mijn rijtuigen is buurland, omdat deze nou eenmaal wat breder in te zetten zijn.


LSM 44080: ICR Binnenland 2e klasse - rijtuig 50 84 20-77 725-4.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2008, 13:07:32 door NS 1100 »

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: LS models ICR
« Reactie #623 Gepost op: 04 July 2008, 13:08:31 »
NS 1100, thanks voor de foto!;
Hier is idd op te zien dat deze ICR geen opklapbare treeplanken heeft, LSM heeft ook hier hun huiswerk goed gedaan!
Verder is deze wél voorzien van 2e klas nummers en dus m.i. in te zetten vanaf +/- 1986.

Groet, Edwin

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS models ICR
« Reactie #624 Gepost op: 04 July 2008, 13:11:32 »
Verder is deze wél voorzien van 2e klas nummers en dus m.i. in te zetten vanaf +/- 1986.

Logisch, met een revisiedatum van 18-4-1992! :P (Trouwens, het valt me op dat de ICR's zijn gereviseerd in Maastricht volgens de opschriften. Deed Maastricht dit vroeger dan ook?)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #625 Gepost op: 04 July 2008, 13:31:00 »
Een W, een ICR-BKD en een ICK op ene foto? Van wanneer is die, zeg?
2003 ongeveer vermoed ik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: LS models ICR
« Reactie #626 Gepost op: 04 July 2008, 14:24:55 »
Eerder schreef ik al dat de buurland ICR's opklapbare treeplanken bij de deuren hebben; verder waren de binnenlands 2e klas ICR's bij aflevering nog niet voorzien van 2e klas nummers, welke rond 1986 (?) alsnog aangebracht zijn.
Mede vanwege de opklapbare treeplanken ben ik erg benieuwd naar foto's van deze LSM modellen.

Groet, Edwin

Edwin,

Bedankt, dan zat de verwarring bij mij én heb ik weer eens niet opgelet. Dat van de opklapbare treeplanken had ik nog niet meegekregen. Ik tuurde vooral naar handgrepen en rangeerdersopstapjes en routes van treinen en dacht dat ik dus verschillende buurland zonder klasse had gespot. :) Aanvullende vraag: wanneer zijn dan de handgrepen en opstapjes van de binnenlandse rijtuigen verwijderd en waarom eigenlijk?
Als je dus een binnenlandse wil laten rijden tussen 1982 en 1986 moet je de 2 verwijderen, rangeerdershandgreep en opstapjes aanbrengen of het nummer van een buurland veranderen. OK terug naar pimp my ICR



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS models ICR
« Reactie #627 Gepost op: 04 July 2008, 16:12:29 »
Zojuist eens een duw-test gedaan met de ICR's.

Ik heb als eerste een trein laten rijden die bestond uit:
- Roco 1823
- ICR A (44071) --> 1e uitlevering --> vliesjes van de koppelinghouder geschuurd
- ICR B (44071) --> 1e uitlevering -->vliesjes van de koppelinghouder geschuurd
- ICR BKD (44072) --> originele staat
- ICR B (44072) --> originele staat
- ICR B (44080) --> originele staat

Mijn baan bestaat uit Fleischmann profirails met flink wat bogen. Deze zijn minimaal R2. De ICR's zijn met Roco kortkoppelingen aan elkaar gekoppeld.

Bij het rijden met een schaalsnelheid van circa 120 km/h waren er geen problemen. Er ontspoorde niets en er waren ook geen rare bewegingen te zien. Omdat ik later een trek-duwstam wil laten rijden met ICRm (BAB + BAB + BDs), heb ik de trein verlengd met 2 Bcvmh rijtuigen van LSM. Ook deze trein die dus bestond uit 7 rijtuigen + lok leverde geen problemen op tijdens een geduwde rit! Dit is dus mooi nieuws voor mensen die ook een trek-duwstam willen formeren!  8)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LS models ICR
« Reactie #628 Gepost op: 04 July 2008, 16:55:45 »
Volgens mij beginnen dicussies en conclusies zo door elkaar te lopen dat de onduidelijkheid toeneemt. Even alles samengevat:

Buurland rijtuigen:
- met rangeerhandgrepen, opstapjes, opklapbare treeplank en met klasse-aanduiding op eind van de rijtuigbak.

Binnenlandse rijtuigen:
- zonder rangeerhandgrepen, opstapjes, geen opklapbare treeplank en na ongeveer 1986 klasse-aanduiding op eind van de rijtuigbak.

Wie het beter weet mag het zeggen.

Martijn

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: LS models ICR
« Reactie #629 Gepost op: 04 July 2008, 17:05:50 »
Beste Martijn,

Lijkt me een prima conclusie, maar wat moeten we nu met foto's van ICR-B zonder klasseaanduiding, maar mét rangeerhandgreep en opstapje voor 1986? (zie ook foto boven deze pagina)

Ivo
mvg,
Ivo

*