Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 355601 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #570 Gepost op: 30 June 2008, 21:53:27 »
Inmiddels gevonden in een 'Op de rails' uit '86: De buurland B-rijtuigen hadden vanaf het begin '2-en'. De binnenlandse rijtuigen kregen die later bij een onderhoudsbeurt. Heb een foto uit '86 gezien van B-rijtuigen nog zonder 2.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models ICR
« Reactie #571 Gepost op: 30 June 2008, 22:12:09 »
Komt ook overeen met mijn beeld: de aanduidingloze B's zitten in de treinen Zvt-Mt (binnenlands m.u.v. 1139/1138 naar Lux op ZA), die met klasseaanduiding in Gvc-Vl-Köln.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: LS models ICR
« Reactie #572 Gepost op: 30 June 2008, 22:13:41 »
hoe kan je zien of het een binnenlands rijtuig is of een buitenlandse?

MvG
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 09:53:02 door johan »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: LS models ICR
« Reactie #573 Gepost op: 30 June 2008, 22:18:00 »
hoe kan je zien of het een binnenlands rijtuig is of een buitenlandse/

MvG

een buitenlandse is rood-geel en een binnelandse blauw-geel.
en er zijn volgens mij nog wat verschillen maar die weet ik niet zo 1,2,3.

Daan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: LS models ICR
« Reactie #574 Gepost op: 30 June 2008, 22:19:24 »
Dat is het verschil tussen een benelux en binnenlands/buitenlands en om die 2 laatsten gaat het nou precies ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: LS models ICR
« Reactie #575 Gepost op: 30 June 2008, 22:21:59 »
o ik wist niet dat er nog verder onderscheid werd gemaakt. :-X :-[

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #576 Gepost op: 30 June 2008, 22:23:14 »
Het staat verder ook nergens in dit draadje. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: LS models ICR
« Reactie #577 Gepost op: 30 June 2008, 22:23:42 »
o ik wist niet dat er nog verder onderscheid werd gemaakt. :-X :-[

Ik ook niet tot ze uit kwamen dus je bent niet de enige :)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: LS models ICR
« Reactie #578 Gepost op: 30 June 2008, 22:24:51 »
@Daan als je een beetje terugleest wordt er bijna elke pagina wel iets over gezegt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: LS models ICR
« Reactie #579 Gepost op: 30 June 2008, 22:25:32 »
Verschil buurland / binnenland: zie site Martijn Haman (al 2 keer in dit draadje). Uiterlijk buurland: er zit een verticale handgreep in de nis vlakbij elke kop van het rijtuig; pas op de nis zit er altijd, de handgreep niet en er zit een kleine trede onder deze handgreep onder de bak. Kan niet missen, maar ook weer niet op elke foto goed te zien dankzij verschillende scherptes van de foto en hoeken van de foto,

succes met speuren,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 10:07:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: LS models ICR
« Reactie #580 Gepost op: 01 July 2008, 09:53:55 »
oke, dank voor de info.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #581 Gepost op: 01 July 2008, 15:44:56 »
Verschil buurland / binnenland: zie site Martijn Haman (al 2 keer in dit draadje). Uiterlijk buurland: er zit een verticale handgreep in de nis vlakbij elke kop van het rijtuig; pas op de nis zit er altijd, de handgreep niet en er zit een kleine trede onder deze handgreep onder de bak.

Dat dit nu het verschil is, betekent nog niet per definitie dat het in 1981 ook (al) het verschil was.
Zoals ik al zei, volgens mij hadden in het begin alle rijtuigen rangeerhandgrepen.
Definitely wel aan de buitenkant verschillend toen was het nummer:
binnenland 50 84 10-77 xxx-x (1e klas) en  50 84 20-77 xxx-x (2e klas)
buitenland 50 84 10-70 xxx-x (1e klas) en 50 84 20-70 xxx-x (2e klas) (en 50 84 82-70 xxx-x BKD)
(die 7 is 1500V/= verwarming, de 0 voor meer systemen)

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: LS models ICR
« Reactie #582 Gepost op: 01 July 2008, 23:35:12 »
Bij het in elkaar zetten van het tweede klas rijtuig wilde ik de grootste afdeling al in het niet roken gedeelte plaatsen.
Blijkt dit niet overeen te komen met de WC.
Maar de ICR stamt nog uit de tijd dat de meeste hollanders nog moesten paffen :P
Dus de kleine afdeling is niet roken.....

Rob

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: LS models ICR
« Reactie #583 Gepost op: 02 July 2008, 00:41:54 »
Dus van die BKD is het ontbreken van de 2de klasse aanduiding goed mogelijk.

Maar bij het buurland setje (44072) ontbreken alleen de 2e klasse aanduiding op de uiteinden, de twee voorbij de deuren en eerste raam zitten er wel gewoon. Denk nog steeds dat dit een foutje is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #584 Gepost op: 02 July 2008, 08:46:20 »
Illya, volgens mij heb je gelijk. Ik heb in Op de rails (tot en met '86) verschillende foto's van binnenlandse rijtuigen gezien mét handgrepen en treden. Deze waren zoals al eerder gezegd nog niet voorzien van een '2'. In een nummer van Odr uit '86 staat dat de buurland-B's van het begin af aan voorzien waren van 2e klasse-aanduidingnen en dat men -waarschijnlijk- de binnenklandse B's daar ook van gaat voorzien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom