Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat door Auronetix
Vandaag om 18:37:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huibert
Vandaag om 18:34:59
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door Ronald Halma
Vandaag om 18:33:07
Railz Miniworld door Huibert
Vandaag om 18:22:39
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 18:01:51
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 17:41:44
PB Models kondigt een NS Buffel aan! door Link
Vandaag om 17:38:41
Thanks, Chat door ArjanB
Vandaag om 17:27:45
Roco 42616 door maartenvdb
Vandaag om 17:25:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Rob Ellerman
Vandaag om 17:15:07
Repareren van gebarsten tandwielen door Floris Dilz
Vandaag om 15:58:30
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door bask185
Vandaag om 15:43:16
Platen (tekeningen) behorende bij de handleiding van C.C.van Hall door stootblok
Vandaag om 15:39:06
Modelbaan: Station Haren in de jaren 80/90 door NS264
Vandaag om 15:08:04
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 14:55:15
Roco NS 1211 blauw door Mug
Vandaag om 14:49:57
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 14:46:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 14:29:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:01:07
Kleurweergave losse led WS2812 door bask185
Vandaag om 13:58:50
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 13:49:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:38:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:27:14
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 13:23:09
EC Brussel-Rotterdam CS door Thom
Vandaag om 13:17:39
Feldbahn busch door MiHe
Vandaag om 13:17:20
Klein fabriekje uit de 3D printer. Eigen ontwerp. door rjr
Vandaag om 12:57:41
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 12:52:14
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:21:22
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:51

Auteur Topic: 📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat  (gelezen 869 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Beste op dit moment kan ik geen afbeeldingen toevoegen ,ik kan niet vinden waar en hoe
Of komt het dat ik het via telefoon probeer
Met de telefoon gaat het ook, maar veel moeizamer. Met een PC is het een fluitje van een cent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline

8 rijdende treinen tegelijk, dat gaat niet gebeuren. Ik denk dat je in de praktijk kan rekenen op max 4 treinen die tegelijk rijden, waarvan de helft op het schaduwstation.

Waarom niet, gebeurd bij mij op de baan met enige regelmaat. Volgens mij is de limiet die ik nu bereik 9. Maar koploper regelt dat allemaal, dus kijk niet continue naar hoeveel er rijden.

Een arm reikt hooguit 60 - 70 centimeter. Er is om te beginnen een bereikbaarheid probleem.

Hangt er vanaf hoe lang je bent denk ik. Heb veel gewerkt met banen van 120 breed, en dat ging best. Huidige baan ben ik iets smaller gaan zitten: 90cm, en ja dat werkt wel iets makkelijker. Maar ook beetje kijken wat je achter op de baan maakt. En inderdaad kun je veel met mangaten doen. En dat zal hier wel nodig zijn, want 170 zie ik ook nog niet zitten om bij te kunnen. Tenzij je om de baan heen kunt lopen, dan zou je met 110 een heel eind moeten kunnen komen.

Groet,
Roelco

bask185

• Offline Offline
Citaat
Waarom niet
Nou dat is heel simpel, mijn baanplan is daar veels te klein voor.

In mijn sporenplan, kan (bijna) gelijktijdig een trein van schaduwstation naar station rijden en van station naar schaduwstation. Dan kan je 2 blokken vooruit reserveren. En dit kan in 2 rondjes tegelijk dus 4 treinen.

Maar eigenlijk kom je nog 1 blok te kort tussen station en schaduwstation. Een trein kan in de richting naar schaduwstation toe wel 2 blokken vooruit reserveren en dan onder groen sein rijden. Het schaduwstation moet natuurlijk wel een spoor vrij hebben. Maar in de richting naar het station toe, kan je niet gelijktijdig vertrekken, want je kan dan geen 2 blokken vooruit reserveren omdat het perronspoor dan nog bezet is. Dus dan kan je wachten totdat het station vrij is en onder groen sein rijden, of je rijdt altijd onder geel sein naar het station toe. Met het 3e spoor kan je dan nog wel een deel opvangen voor iets meer doorstroming.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

• Offline Offline
Bas,

Kan natuurlijk dat jouw baanplan daar te klein voor is. Maar hier wordt gevraagd om een totaal nieuw ontwerp. Dus die kan zo groot gemaakt worden als nodig om 8 treinen tegelijk te laten rijden.

8 rijdende treinen tegelijk, dat gaat niet gebeuren. Ik denk dat je in de praktijk kan rekenen op max 4 treinen die tegelijk rijden, waarvan de helft op het schaduwstation.

Dus deze opmerking zal voor jouw baanplan waar zijn, maar hoeft dus niet algemeen waar te zijn, zeker niet voor een nog te ontwerpen baanplan.
Als je in jouw ontwerp een paar extra lussen toevoegt om meer hoogte te winnen kunnen daar al meer treinen rijden.
Als je een extra zijlijn maakt, vanaf het station naar een tweede schaduwstation kun je meer treinen laten rijden.
Daarnaast nog wat rangeer acties op het station.

Roelco
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:48:55 door rjr »

Gerrit H

• Offline Offline
TS heeft zelfde vraag ook gesteld op 3-railforum. Ook daar wordt aangeraden Huib Maaskant aangeraden.

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
Bas geeft een voorbeeld van een dubbelsporig baanplan binnen de gegeven afmetingen. Dat is nog een beetje basic, maar wel een realistisch plan. Die 8-12 treinen hoeven toch niet allemaal tegelijk te rijden? Ik mag aannemen dat je bedoelt een beetje om en om, maar in elk geval wel meerdere tegelijk.

Los daarvan, John, ik geniet van je enthousiaste plannen. Laat vooral weten wat voor ideeën je nog meer hebt.
Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Welke banen heb je eerder gebouwd? Heb je daar foto’s van? Of heb je een inspirerend voorbeeld?

Je hebt in elk geval een mooie ruimte waar van alles mogelijk is.

Ben

• Online Online
Ik zou John de topicstarter dringend aanbevelen een proefbaantje te maken. Marklin K-flex is helemaal niet zo simpel om mee te werken (beter gezegd een gruwel aldus deze ervaringsdeskundige) en al helemaal niet geschikt voor krappe bogen.

Bovendien vraagt automatiseren kennis en ervaring en ik denk dat dat nu nog ontbreekt. Als ik me vergis kan voorgaand als niet geschreven beschouwd worden.
Ovaaltje, inhaalspoortje en een kopspoortje volstaat al om te oefenen. Voorts zal het iTrain of Rocrail worden, Koploper kan niet praten met het CS3.

Gr, Ben.

bask185

• Offline Offline
Citaat
Als je in jouw ontwerp een paar extra lussen toevoegt om meer hoogte te winnen kunnen daar al meer treinen rijden.
Dan win je dus precies niks, want of er nu 2 of 4 of 8 treinen in een helix rijden. Het is nog steeds een helix waar je niet naar kijkt.

Een trein in schaduwstation, tunnel of helix = weggegooide trein. Meestal kijk je alleen naar de treinen in de scenery.

Ik vind persoonlijk de eis dat er zoveel treinen tegelijk moeten rijden onrealistisch. Ik zou die eis aanpassen naar treinen in de zichbare gedeelte en dan bijstellen naar 3 of 4 ofzo, iets wat haalbaar en praktisch is.

Hoe gaat het inmiddels met jouw Anyrail ontwerp Roelco? Al bijna klaar?

Ik ga vanavond een 2e poging doen nu ik de goede maten weet.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

• Offline Offline
Dan win je dus precies niks, want of er nu 2 of 4 of 8 treinen in een helix rijden. Het is nog steeds een helix waar je niet naar kijkt.

Een trein in schaduwstation, tunnel of helix = weggegooide trein. Meestal kijk je alleen naar de treinen in de scenery.

Ik vind persoonlijk de eis dat er zoveel treinen tegelijk moeten rijden onrealistisch. Ik zou die eis aanpassen naar treinen in de zichbare gedeelte en dan bijstellen naar 3 of 4 ofzo, iets wat haalbaar en praktisch is.

Hoe gaat het inmiddels met jouw Anyrail ontwerp Roelco? Al bijna klaar?

Ik ga vanavond een 2e poging doen nu ik de goede maten weet.

Bas

Sorry, maar met de eisen van TS voor deze baan voel ik me niet aangesproken om een ontwerp te maken. (heb ook geen Anyrail)
Maar aangezien hij het heeft over 8 tot 12 rijdende treinen, zonder daarbij  aan te geven waar deze rijden mogen kun je daar dus mee spelen.
Schaduwstation, tunnel of helix zijn onderdeel van de baan, delen die leiden naar een zichtbaar deel.
Hierdoor kun je dus hebben dat er in totaal 8 treinen rijden, waardoor er altijd wel een paar op het zichtbare gedeelte zijn.
Terwijl je anders lang moet wachten om de trein die net een zichtbaar gedeelte heeft verlaten op te stellen in je schaduwstation, en de volgende weer naar het zichtbare gedeelte te krijgen.

En het is een eis van de TS, kun je het persoonlijk mee eens zijn of oneens. Maar het staat hem vrij deze eis neer te leggen toch?
Net als dat jij natuurlijk vrij bent om een ontwerp te maken die daar niet aan voldoet, maar dan is de vraag of TS het zal gebruiken. Hangt af van hoe zwaar hij die eis vindt. Je moet meestal toch wel een compromis zoeken voor alles wat je graag wilt.

En als ik naar mijn persoonlijke baan kijk dan zouden daar best 8 treinen in zichtbare gedeeltes kunnen rijden.
Maar dat ontwerp past niet in de aangegeven maten. Dus geen zin om dat hier beschikbaar te maken.

Wens je wel succes met je tweede poging, en zeker ook wel benieuwd naar het resultaat.

Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
Uitgaande van een kopstation:  idee om uit te werken ?
- station
- doorgaand bergstation hoofdlijn
- berg eindstaionnetje
- schaduwstation
- zijlijn(en)
- meer baandelen zichtbaar maken

(PS  gemaakt in Scarm)

Auronetix

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
Beste allemaal,

Eindelijk heb ik, vanwege werk, de tijd gevonden om even te reageren.

Ik stel mij eerst even voor: John, 52 jaar, zelfstandig torenkraanmachinist.
Mijn passie voor modeltreinen is weer teruggekomen (en nee, het is geen midlifecrisis 😉), omdat ik weer iets om handen wil hebben. Ik zie dit ook als een tijdverdrijf richting mijn pensioen en daarna.

Vroeger, als oudere tiener, heb ik modelbanen gehad, maar die werden vaak door vaders gebouwd.
Ik ben zelf handig in timmeren (ik ben timmerman geweest) en redelijk kundig in computers, domotica en elektrotechniek.

Nu heb ik de ruimte tot mijn beschikking en wil ik hier een mooie modelbaan bouwen. De ruimte is ongeveer 8 × 5 meter, en de tafel kan 4,20 × 3,70 meter worden.

Ik heb alle berichten gelezen en wil daar zeker iets mee doen — dat maakt het alleen maar beter.
Ik merk dat mijn enthousiasme misschien wat vragen oproept, dus ik wil graag een paar punten verduidelijken en nuanceren.

1️⃣ Aantal treinen (8–12)

Met 8–12 treinen bedoel ik totaal in bedrijf, niet allemaal tegelijk zichtbaar.
Het gaat mij om variatie in het automatische bedrijf, waarbij:

een deel zichtbaar rijdt; (genoeg spoor om te zien is wat ik ook graag wil)

een deel in schaduwstation / tunnel / bergtraject / helix zit;

treinen elkaar afwisselen.

Ook wil ik een mooi rangeerterrein voor goedertreinen

Ik begrijp heel goed dat 3–5 treinen tegelijk zichtbaar realistischer is en daar sta ik volledig voor open. Dat lijkt mij ook een mooi uitgangspunt voor het ontwerp.

Ook de lengte van treinen op hoofdspoor (ice/dergelijk) kunnen ook iets korter

2️⃣ Bereikbaarheid & mangaten

De opmerkingen over bereikbaarheid zijn terecht.
Ik sta open voor mangaten / serviceluiken en eventuele aanpassingen in de tafelvorm, zolang het binnen ca. 420 × 370 cm blijft.
De bergkant 4,2 meter staat tegen de wand, de bergwand links is ook een muur van 3,7 meter maar daar zit een raam op 1,8 meter van de lange wand van 4,2 de rest is vrij

3️⃣ Flexrail vs vaste K-rail

Ik ben mij ervan bewust dat Märklin K-flex geen makkelijke rail is.
Mijn idee is:

ontwerp in AnyRail of anders (eventueel met flex voor vloeiende lijnen);

maar bouwtechnisch mag het ontwerp gerust gebaseerd zijn op vaste K-rails waar dat beter is.

Dit laat ik graag over aan de ontwerper.

4️⃣ Automatisering

Ik realiseer me dat automatiseren kennis vraagt.
Het doel is:

een baan die geschikt is voor Rocrail of iTrain;

met logisch opgebouwde blokken;

niet per se meteen maximaal complex (maar is wel uitdagend).

5️⃣ Stijl & rijrichting

Met “Duitsland zuid / Zwitserland / Oostenrijk” bedoel ik vooral:

een alpenachtig landschap;

een moderne uitstraling;

niet winters.

De rijrichting (links/rechts) is voor mij ondergeschikt en kan ontwerptechnisch gekozen worden.

6️⃣ Wat ik zoek in een ontwerper

Iemand die:

mij helpt om mijn wensen te vertalen naar iets haalbaars;

en waar nodig ook zegt: “dit kan beter anders”.

Ik verwacht dus zeker compromissen — dat hoort erbij.

Nogmaals dank voor het meedenken.
Ik lees alles aandachtig mee en ben benieuwd naar verdere ideeën of voorstellen.

Groet,
John / Auronetix