Welkom hier! Vanuit Den Haag is het een flink eind fietsen naar Somberg in Almelo
Mijn oma komt van oorsprong uit Den Haag, is tijdens de hongerwinter naar Twente gelopen. Fietsen moet te doen zijn dus
Overigens is er in Wierden een winkel ervoor in de plaats gekomen, Modeltreinwinkel Wierden.(van dezelfde eigenaar als die in Amersfoort)
Ik heb nu voor mijn zoon een kleine baan op de grond gemaakt waar die een beetje mee kan oefenen zonder dat ik de hele tijd hoef te zeggen pas op, niet aanzitten. Je leert pas goed als je een paar keer wat sloopt.
Helaas heb ik thuis niet heel veel ruimte voor een baan. We hebben de berging overwogen, die is 1,8 bij 5 meter. Maar voor H0 gaat dat toch een beetje te klein worden.
Er is in die 20 jaar tijd dat ik niet met treinen bezig ben geweest zoveel veranderd, dat ik haast weer een groentje ben. [..]
Doel is om de baan digitaal te maken doormiddel van arduino's. En de baan moet uit losse delen (ik dacht zelf aan blokken van 100x100cm) bestaan, mocht ik een keer naar een nieuw bedrijfspand gaan wil ik het wel makkelijk mee kunnen nemen.
Oeps. Of eigenlijk: ik durfde niet te schrijven dat het eerder vertoond was, maar nu zeg je het eigenlijk zelf. Ik begrijp dat ze niet meer terug gewandeld is, maar in Almelo de liefde gevonden heeft(?). En nu zit jij dus weer in de Hofstad Zeker. Personeel van Somberg werkt nu daar. Overigens begon Somberg zijn modelspoorwinkel omdat er een gat in de markt viel doordat de oude heer Janmaat stopte met zijn modelbouwwinkel op de hoek Violierstraat / Deldensesetraat. Dat zal ergens in de jaren '80 geweest zijn. Zo sprong Modeltreincentrum Amersfoort op zijn beurt in het gat dat Somberg achterliet, met een filiaal in Wierden.
Wat betreft de afmeting van 100x100 cm: vergeet het. Ik heb al best wat moeite om mijn eigen segmenten van 120x50 cm gedoseerd (lees: rustig en zonder hevige schokken) van de wandhouders te halen en op de verwijderbare onderbouw (lattenwerk wat in elkaar valt en weer opgestapeld rechtop tegen de muur kan vertoeven in een hoekje)De segmenten zijn met 120x50 cm al vrij zwaar en dan zijn ze bij mij nog praktisch leeg.Vergeet dus niet dat er allemaal kwetsbaar spul op komt, je wil niet dat je je elke keer het lamlazarus tilt omdat het ding eigenlijk te zwaar is om goed en rustig neer te zetten. En dan heb je er 1 gehad en moet je er nog x...Ik had het zonder meer eerder moeten doen, in segmenten bouwen, maar eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat áls ik dat ooit nog doe, ik nu wel wat preciezer te werk weet te gaan, waar mijn huidige segmenten uit m'n stagetijd stammen en die... 'niet zo precies' zijn zeg maar...