Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 GAAT NIET DOOR door Hans1963
Vandaag om 19:37:43
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 19:36:39
stroomdoorvoer k rails door Kees van der knijff
Vandaag om 19:30:41
MaTrix 2026 door Jeronimos
Vandaag om 19:29:38
Zoeken in het Utrechts archief door Jeronimos
Vandaag om 19:25:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door martijnhaman
Vandaag om 19:22:44
Modelbaan: Station Haren in de jaren 80/90 door Torikoos
Vandaag om 19:09:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 19:05:34
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door Hans Wolbers
Vandaag om 18:49:27
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 18:40:00
3 januari NVBS oliebollenrit door dh3201
Vandaag om 18:32:28
Boosters en keerlus door maartenvdb
Vandaag om 18:11:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:07:16
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 17:44:29
NS Gs Goederenwagons door j.ossebaar
Vandaag om 17:30:17
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:27:40
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:12:02
Thanks, Chat door Martijnstein
Vandaag om 17:00:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:56:59
Treinbeurs Houten: naam firma gezocht door Vroeger
Vandaag om 16:54:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 16:45:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:30:33
Update: baan in de tropen door basjuh1981
Vandaag om 15:25:40
Maasmuiden Haven door basjuh1981
Vandaag om 15:23:51
Minitrix 2026 door Echelle N
Vandaag om 14:50:41
Op Zuid (NL H0) door Alewijn
Vandaag om 13:29:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:41:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 12:34:39
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door roadster36
Vandaag om 12:20:14

Auteur Topic: Train o Matic smart power pack  (gelezen 3825 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Train o Matic smart power pack
« Reactie #15 Gepost op: 22 December 2025, 22:07:16 »
Beste MaartenvdB
Jij laat relevante informatie weg uit mijn citaat en daarmee verdraai je de boel om je gelijk te halen? (ben je kennelijk goed in)
Blijkbaar wil jij ook graag je gelijk halen, want de enige enigszins relevante informatie die jij geeft (zie je openingsbericht) is dat het om een Esu decoder zou gaan.  Daarna heb jij (of liever gezegd de site) het over ALLE decoders met een plus/min aansluiting.
En wie zegt dus dat elke Esu decoder een plus/min aansluiting heeft ?  Of dat jouw Esu dat heeft ?

Dat wordt ook al in een volgend bericht rechtgezet.  Niet alle Esu decoders hebben dat.  Jij je eigen gelijk, maar dan had je beter de correcte info kunnen geven over de door jou gebruikte decoder. Dan had je me niet eens gehoord.

Maar prima dat je de juiste antwoorden gekregen hebt.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 December 2025, 23:53:34 »

De stuurprinten met de vlakke zijden tegen elkaar geplakt (dubbelzijdig plakband)

Van de tweede set draden inkorten en daarna tapen.

De luidspreker ruimte.

1-ste set condensatoren recht op tegen de achterwand. 2-de set plat tegen aan en de stuurprinten daar boven op.

Ik heb er voor gekozen om het gat voor de luidspreker draden op te boren naar 2,5 mm (was 1 mm rechthoekig)
Van beide stuurprinten gaan de draden naar boven.

Poppetje gezien kastje dicht  ;D
Kan allemaal net, houd niet over  8)

Op de werktafel proefrijden, en het werkt  (y)

Deze SPP nano zijn bedoelt voor H0e, TT , N , enz en dan komt het net iets te kort voor deze H0 lok.
Met ze tweeën doen ze het prima !

Die grotere power pack bedoelt voor H0 krijg ik er niet in (ik heb er 1 liggen hier)

Ik ben tevreden!

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2026, 16:12:18 »

Ik ben nu experimenteren met een Lokpilot 4 en een Train-o-matic Power Pack SPP op de proefstand.

Het werkt motor draait even door als ik het stekkertje er uithaal.

Maar wat ik vreemd vindt is dat de verlichting F0 meteen uit gaat.
Ook als je de motor stil laat staan en de stekker er uit trekt gaat het licht meteen uit.

Doe ik iets fout, is dat nog in te stellen dat de verlichting wel op de Power pack blijft werken?

Mvg, Johan

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2026, 16:35:12 »
Heb je de benodigde CV's al ingesteld? En zo ja, waarop staat CV113 nu ingesteld?

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2026, 16:41:04 »
nee , powerpack / stutzcondensatoren is steeds bedoelt geweest om de motor en de processor te ondersteunen bij korte spanningsonderbrekingen.
Greetings,salutations,groetjes,

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2026, 18:59:09 »
Wat een hoop tegenstrijdige informatie in dit draadje. Het helpt ook niet dat er mensen reageren die geen ervaring met dit product hebben. Johan had mij, of de verkoper of Train-O-Matic beter rechtstreeks kunnen aanschrijven voor betrouwbare informatie, zoals Ronald H in het begin al verstandig aangaf (dat geschreven, we waren toen allemaal al twee weken op vakantie, dus het antwoord had zich tot vandaag laten wachten).

De SPP Nano is van een ander systeem dan de SPP en SPP-N van Train-O-Matic. Het zou beter zijn geweest als de benaming wat duidelijker aangaf dat het verschillende systemen zijn, maar goed. De SPP en SPP-N wordt aangesloten met drie kabels, waarvan één (wit) de data kabel is. Bij het programmeren wordt via deze kabel de SPP even afgesloten. Dankzij deze kabel is het systeem ook te programmeren. Ik noem deze twee "PowerPacks", omdat het hetzelfde systeem is zoals ESU dat gebruikt. De Powerpacks kunnen niet op elke decoder worden aangesloten, alleen die voorzien zijn van de drie aansluitingen speciaal voor de Powerpacks (ESU, Lenz Gold en Train-O-Matic). De SPP Nano onderscheid ik als een Stayalive. Deze heeft maar 2 kabels (plus en min) en geen data kabel. Deze kan op praktisch elke decoder worden aangesloten. Tot zover heb ik persoonlijk alleen (oude?) Digitraxs decoders gezien waar ik het niet op kon aansluiten.

Verschil is ook dat de Powerpack heel snel laadt, terwijl de SPP Nano 20 seconden nodig heeft om volledig te laden.

Op beide systemen kun je niet meer supercapicitors parallel aansluiten. Dat beschadigd de PCB. Maar je kunt er wel een extra serie aankoppelen. Doorgaans geeft de Powerpack genoeg extra stroom, maar het hangt ook af of er geluid en verlichting in het model zit. Een klokankermotor verbruikt ook nog eens veel minder stroom, dus daar kun je ontzettend veel mee winnen. De SPP Nano is zoals Johan het al zegt voor de kleinere schalen.

Als je meer extra back up stroom wilt hebben, dan is het alternatief inderdaad zoals Johan heeft toegepast, of je koppelt 2x 1F 2.7V supercaps aan de SPP Nano. De supercaps van de Powerpack en Stayalive kunnen overigens ook (in serie) onderling verwisseld worden. Dwz de twee grote van de SPP kunnen in serie ook aan de SPP Nano worden aangesloten. Dus SPP/-N altijd 1 supercap, SPP Nano 2 in serie. Beiden systemen gebruiken de  2.7V supercaps. Dit meer ter kennisgeving. Maar ik kies momenteel zelf eerder voor de Zimo STACO4 kiezen. Die laadt véél sneller (paar seconden) en geeft veel extra stroom. Bij mijn laatste project had ik 12 seconden extra stroom, met een Allrounder aandrijving (klokanker) en front- en binnenverlichting.

Maar wat ik vreemd vindt is dat de verlichting F0 meteen uit gaat.
Ook als je de motor stil laat staan en de stekker er uit trekt gaat het licht meteen uit.
Ik weet niet of Bellejt suggereert dat de verlichting niet hoort te werken met een Powerpack/Stayalive, maar dat is niet zo. Alles dat aangesloten is aan de decoder zou niet uit moeten gaan bij een korte stroomonderbreking. Ik weet niet of je de instellingen al hebt veranderd? Je moet met ESU decoders wel wat instellen om het te laten werken. Zie https://train-o-matic.com/kb-powerpack.html Als het niet lukt, best een mailtje naar support (at) Train-O-Matic.com sturen. Zij antwoorden altijd zeer snel.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2026, 19:00:48 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2026, 19:48:07 »
.. zoals Ronald H in het begin al verstandig aangaf

Dank u  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2026, 23:05:06 »
Ik heb hier een vraag over, want ik dacht ongeveer hetzelfde als Bellejt:

Ik weet niet of Bellejt suggereert dat de verlichting niet hoort te werken met een Powerpack/Stayalive, maar dat is niet zo. Alles dat aangesloten is aan de decoder zou niet uit moeten gaan bij een korte stroomonderbreking.

Ik heb een oude roco 290 omgebouwd met micromotor, train-o-matic decoder, ledverlichting en een staco2a stay-alive. Wat me verbaasde was dat, waar de lok gewoon doorrijdt bij kleine verstoringen, de leds merkbaar knipperen. Mijn conclusie/vermoeden was dat de stay-alive alleen hielp om de decoder bij bewustzijn te houden en dat dingen zoals de verlichting daarbuiten vielen.

Maar... dat klopt dus niet?

Nou hou ik niet van felle verlichting en dim ik de boel aardig met weerstanden. Een gok die ik nu heb is dat de spanning van de stay-alive misschien niet hoog genoeg is om m'n leds te laten branden? Op deze pagina (domburg) staat "de STACO verhoogt de spanning van de aangesloten goldcaps naar een stabiele 10 volt" en dat is toch wat anders dan m'n reguliere 18V.

Gelijk nog wat info ophalen... Staco2a heeft 2x 0.3F, staco2b 2x1F. Maar jij raadt een staco4 aan die 2x0.3F heeft? Scheelt de electronica zoveel? Heeft een 2b niet per definitie meer reserve? (Update: volgens de tabel onderaan deze pagina heeft 2b meer pit dan 4, maar er is nogal een groot verschil in laadtijd; 4 is ook beter dan 2a.)

(On-topic heb ik ook een train-o-matic SPP-N liggen, maar die heb ik nog niet gebruikt).

Reinout
« Laatst bewerkt op: 05 January 2026, 23:13:41 door Reinout van Rees. Reden: Zimo tabel gelinkt »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2026, 00:27:27 »
Op je eerste vraag kom ik terug.

Wat betreft je 18V baanspanning. Allereerst als je command station op 18V ingesteld staat, wil niet zeggen dat er ook 18V op de rails staat. Dat zal eerder zo'n 16V zijn. Verder wat er in de decoder gaat, wil niet zeggen dat er dat ook naar de motor gaat. Een decoder zal gewoon de voorgeschreven 12V uitpoepen naar de motor en outputs (logikpegel even daarbuiten gelaten). Het bordje van de stayalive vormt de opgeslagen spanning om naar de benodigde Volt. Het zou wel heel gevaarlijk zijn voor de motor als de decoder ook de volledige baanspanning er naar toe zou sturen, stel je voor.

De STACO4 is geheel wat anders dan STACO1, 2, 3 en de SPP Nano. Daar heeft een ingenieur bij Zimo een briljante vondst mee gedaan. De supercaps zijn 3V, dus al ietsjes hoger dan de 2.7V van de anderen. En ze zijn ook nog eens kleiner dan de 2.7V. Maar wat er bij Zimo verder aan is veranderd, dat weet ik niet. Ik weet alleen dat het geniaal is en momenteel op afstand de beste stayalive op de markt voor onze kleine modellen. Ik gebruik zelf naast de 4 ook nog wel de 2, omdat de PCB een ingebouwde Next18 aansluiting heeft. Dat is wel erg handig. De SPP Nano is weer erg slank, wat soms ook een uitkomst is waar de vierkant 4 niet past.

De 1F supercaps zou ik niet meer aanraden en zijn eigenlijk nooit populair geweest. Die laden veel te langzaam (80 seconden voor een volle lading). De STACO4 is veel beter.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 January 2026, 00:27:41 »
Hallo Sven (dank voor je bijdrage) en anderen

Ik heb parameters veranderd. Power pack werkt wel degelijk motor draait nu lager door na stroomloos maken haar helaas gaat de verlichting nog steeds meteen uit  :(

Is nl ook een test wil een Lokpilot 4 fx (heb k nog liggen) inbouwen in een stuurstand rijtuig en ook power pack er bij.
Zo heb ik er weinig aan als de verlichting niet blijft werken.

Met de SPP-N bij de Lokpilot 5 blijft de verlichting even aan als de motor stil staat. Bij rijden blijft de verlichting langer stroomloos werken.

Ik heb een Roco kraan en een Marklin Robel waar power pack standaard ingebouwd is en daar blijft bij beiden wel de verlichting werken bij stroomloos.
Ik heb ook een ESU stuurstandrijtuig met verlichting functies en al waar ook de power pack gewoon werkt.
Moet dus wel kunnen ook bij ESU.

Mvg, Johan.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #25 Gepost op: 06 January 2026, 00:51:40 »
Bedankt alvast voor de info (en nuttige waarschuwing voor de 1F :) ).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #26 Gepost op: 06 January 2026, 11:54:53 »
Ik heb even overlegd met Train-O-Matic over dit onderwerp. Het antwoord is ondertussen ook op de knowledge base pagina van de Train-O-Matic website geplaatst. Het antwoord is er eigenlijk eentje van "DUH!" ;D . Hier de vertaalde versie:

Kort antwoord: Sluit de LED/lamp aan op de wit/gele (-) en de blauwe (+) draad.

Uitgebreid antwoord: Als de SPP goed werkt met je motor en secondenlang stroom levert wanneer de stroomtoevoer naar de rails wordt onderbroken, maar de voor- en achterlichten van de locomotief flikkeren, dan moet de aansluiting van de plusdraad worden aangepast. Als je een oudere generatie locomotief hebt omgebouwd naar DCC, hangt de werking van de verlichting af van hoe je de gemeenschappelijke positieve aansluiting (plus) van de LED of lamp hebt aangesloten.

De aansturing van de negatieve aansluiting (min) van de LED of lamp komt van de decoder (de witte en gele draad), maar bij veel oudere generatie locomotieven is de gemeenschappelijke positieve aansluiting van de verlichting niet verbonden met de blauwe draad die van de decoder komt. De lastige aansluitmethode staat bekend als de Fleischmann-aansluiting en verbindt de verlichting (met behulp van diodes) met de linker- en rechterrailaansluitingen. Zo worden de 6-pins decoders in de meeste modellen gebruikt.

De voedingseenheid buffert de lichtbronnen die zijn aangesloten tussen de interne positieve spanningsbron van de decoder (de BLAUWE draad) en de uitgangen van de decoder (WITTE en GELE draad). Als de lampjes NIET op deze manier zijn aangesloten, zullen ze flikkeren. De motor is uiteraard intern aangesloten op de gebufferde spanning van de decoder, dus deze zal ook gebufferd werken.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 January 2026, 11:58:26 »
Maar Johan probeert het op de ESU Prüfstand. Daarop zal de blauwe draad bij 21Mtc toch wel worden gebruikt?
En het gaat hem vooral om het gelijk doven van de verlichting en niet om flakkerende verlichting.

Er valt nog wel meer aan te merken op het verhaal. Fleischmann koos in eerste instantie voor nem651 om oudere locs met de verlichting aangesloten op het chassis, gemakkelijk te kunnen digitaliseren. Dan wordt maar één pool gebruikt en niet twee polen via diodes (pseudo blauwe draad). Dat ging dan ook altijd om gloeilampjes en dan flakkert de verlichting niet zichtbaar bij zuiver DCC. Wel bij Motorola of multiprotocol en veel sneller zie je dat bij leds. 
« Laatst bewerkt op: 06 January 2026, 13:24:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 06 January 2026, 12:54:55 »
Sven dank voor de moeite!

Wat Henk zegt wil eerst weten of het werkt met de ESU proefstand.

Heb filmpje gemaakt

https://youtube.com/shorts/TbfOh6CGVkE?si=s3CxKInXzY9e-_JW

Heb nog met een lopi 5 dcc geprobeerd. Zelfde resultaat

Mvg Johan

Ben

• Online Online
« Reactie #29 Gepost op: 06 January 2026, 12:58:17 »
Johan: het is zoals je laat zien. Het licht van F0 (via wit of geel en met de blauwe draad als +) wordt NIET gebufferd.