Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 19:37:35
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 19:35:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 19:24:51
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan
door
einte
Vandaag
om 19:18:46
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
bellejt
Vandaag
om 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
timtrein
Vandaag
om 19:12:04
Rheinburg, TP V/VI
door
defender
Vandaag
om 19:12:01
Aachenau West
door
defender
Vandaag
om 19:05:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 19:05:21
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 19:00:07
Raadplaatje
door
NS2209
Vandaag
om 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
defender
Vandaag
om 18:58:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
roco
Vandaag
om 17:38:16
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
vt175
Vandaag
om 16:55:58
The Summer of 69
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 16:48:48
EX-CSB1 DCC Centrale
door
guy1846
Vandaag
om 16:36:04
19 Toen
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025
door
Suchet
Vandaag
om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
rhberk
Vandaag
om 15:51:33
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 15:21:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Noordernet
Vandaag
om 14:48:06
losse onderdelen
door
Arjan6511
Vandaag
om 14:16:12
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:20:32
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 12:46:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
ronald1956
Vandaag
om 12:34:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:58:08
Smeren, vet, olie, enz
door
Herb73
Vandaag
om 10:53:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan (gelezen 593 keer)
daan2353
live steam en oude treinen
«
Gepost op:
30 November 2025, 17:20:26 »
Hallo allemaal,
Lang geleden, toen we nog geen kleinkinderen hadden en dochterlief uit huis was, was de logeerkamer gevuld met nagenoeg de complete Bregenzerwaldbahn in h0e. Echter toen de kleinkinders wat groter werden, was de logeerkamer weer nodig voor als ze komen logeren, einde treinbaan dus. De spullen werden verkocht en van het geld is een tuinbaan opgericht waar live-steam en batterijloks bij goed weer en in de sneeuw sneeuw hun rondjes draaien. Ik heb nog een paar kleine baantjes gebouwd voor h0e voor in de winter, maar uiteindelijk kwam de liefde voor de mechanische dinosaurussen van Märklin weer boven drijven. Alleen waar ga je ermee naartoe als je de logeerkamer niet meer kunt gebruiken??
Ik heb een tijdje een kleine baan gehad onder het bed (een boxspring met een klapframe waaronder een holle opbergruimte zat) maar die was wel erg beperkt. Onder het raam in de dakkapel van de logeerkamer is onder het schuine dak een kast gemaakt. Die geeft een ruimte van 265 x 95cm als ik daar een frame in maak wat opklapbaar is. Verticaal weg geklapt wordt de baan deel van de muur en is onzichtbaar en stofvrij opgeborgen. Vanwege de grootte van de plaat lukt dat niet met de hand en is een een elektrische takel voor aangepast.
Dit is een van de staanders met de lier die de tafel aan de achterzijde omhoog en omlaag laat bewegen. Aan de voorzijde zit een subrame met scharnieren aan de vloer vast wat onder de baan in een soort haak grijpt. Je maakt de baan uit de verticale positie los van de muur, laat hem aan de voorzijde voorzichtig op het steunframe zakken en hijst hem aan de achterzijde omhoog. Als hij staat, komen ook aan de achterzijde steunen onder de baan en kan de baan op de steunen neergelaten worden.
Linker en rechterzijde van het hijsframe. Bovenop de staanders zitten 80mm grote kunststof wielen (van restmateriaal zelf gedraaid) waarover de 8mm hijskabel loopt.
Door middel van een stelbare schroefhaak in een van de trekkende parten van de hijskabel kun je links en rechts afstellen.
Resultaat is een flinke oppervlakte waar je heel wat rails op kwijt kunt en toch de logeerkamer vrij kunt maken als het nodig is. Nadeel is wel dat alles wat los zit eraf moet als de baan ingeklapt zit.
Dit alles is inmiddels een paar maanden geleden, hier ligt een eerste proefbaantje klaar om wat materieel de beentjes te laten strekken. De komende dagen wil ik de bouw van de definitieve baan in stapjes gaan plaatsen. De baan die er nu ligt heeft een groot station met draaischijf, goederensporen met kraan en een halfautomatisch schaduwstation met infrarood sensoren en relais besturing. Hieronder alvast een fotootje van de baan zoals die er nu ligt, uitleg en opbouwfoto's volgen dus de komende tijd.
Groetjes Daan.
1200blauw
Twentelijn 1968-1980
Re: Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
30 November 2025, 17:30:50 »
Märklin old school, leuk!
Modellbahnwagen
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 08:10:43 »
Ik volg
Groeten,
Richard
Huup
May your coffee kick in before reality does.
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 08:56:11 »
Big smile hier! Opklapbare Märklinbaan met M-rails volgens Vorschlagbŭcher. 🙃
Duin aanZee II
einte
Tijdperk II - III
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 15:18:30 »
Ik ga dit ook volgen als M rail rijder, ben benieuwd!
Groeten Einte
Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.
Mijn draadje
daan2353
live steam en oude treinen
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 15:48:39 »
Zoals beloofd deeltje 2. Als de kat niet op het toetsenbord gaat zitten tenminste
.
Het schaduwstation heb ik eerst in anyrail opgetekend en daarna op de plaat uitgelegd. "Live" is het toch weer heel anders en blijken een paar aanpassingen een veel langere nuttige lengte van de sporen op te leveren. Het middelste spoor kan 3 rijtuigen en een lok herbergen, de 2 buitenste 4 en een lok. De keerlus wordt maar in 1 richting bereden, namelijk eerst rechtdoor via het lange enkele spoor (wat ook een schakelbaar spoor is) en daarna via een ondergrondse wisselstraat naar de 3 opstelsporen. Het kopspoor is het enige geschakelde wissel achterin. Boven de wisselstraat aan de voorzijde zit een luik zodat ik er goed bij kan als er wat mis gaat.
Alle sporen wordt in hun geheel uitgeschakeld via sensoren. Niet alle loks hebben de slepers op dezelfde plaats waardoor bijvoorbeeld een oude krok of een oude br41 met 2 slepers over een stopsectie heen zouden rijden of er heel veel ruimte aan "veilige marge" gebruikt moest worden waar je geen wagens kunt neerzetten. Het maakt nu ook niet uit of loks met de sleper vooraan rijden, want ze stoppen voor de sensor, niet door een stroomloze sectie/ schakelrail of contactrail.
Dit soort sensortjes worden gebruikt bij Arduino en kosten bijna niks. 15 euro voor 20 van die dingen. Instelbaar van 2 tot 30cm dmv potmeter en naar elkaar toe buigen van de ledjes. Ze draaien op 5 VDC, wat via een AC/DC convertortje vanuit de lichtuitgang gemaakt wordt. De sensoren schakelen een monostabiel relais, wat de rijstroom van een hele sectie uitzet zodra de sensor bekrachtigd wordt.
Hier een proefopstelling. Sensoren worden ook gebruik voor het beveiligen van de wisselstraten. Als er een trein voor of achter uitsteekt, dan ziet de sensor dat en wordt er een lampje op het dashboard van het schaduwstation gedoofd. Een spoor waar een trein staat wordt rood. Een geel-rood-geel boven elkaar is dus een correct geplaatste trein op het spoor.
Boven elk spoor zit een rode drukknop, hiermee geef ik het spoor vrij. De trein krijgt dan weer stroom en rijdt zijn spoor weer af. Hierdoor is het schaduwstation semi-automatisch. Ik bepaald welke trein waar komt middels de wissels, bepaal welke trein er weer weg mag rijden, maar het stoppen en controle op vrije doorgang doen ze zelf.
Hier is het schaduwstation bedraadt en getest. De sporen zijn niet allemaal even lang, dus om gebruik te maken van de maximale lengte van elk spoor, moet ik zelf bepalen hoe de wissels liggen. Een korte trein op een lang spoor betekend dat ik een lange trein niet meer kwijt kan. Dat wil ik liever niet. Het kopspoor heeft aan het wissel ook een voorsein geknoopt, wat buiten de tunnel naar het schaduwstation staat. Zo kan ik tijdens het inrijden zien of het spoor naar het doodlopende baanvak ligt (verwacht stoppen) of naar het schaduwstation (verwacht doorrijden).
Als schakelaars in het "seinhuis" gebruik ik oude Trix schakelaars die hun positie van de hendel vast houden. Zo kan ik aan het hendeltje zien in welke stand een wissel staat of dat een spoor aan of uit geschakeld is. Binnenin deze schakelaars zit een verende strip die je door verbuigen kan ombouwen naar momentschakelaar of continu schakelaar. Je ziet hier ook een 3 tal rode drukknoppen voor de ontkoppelrails en het schaduwstation dashboard.
De baan wordt gevoedt door een 2 tal 80 watt Temsi-trafo's. Die met de dubbele knoppen regelt met erg grote stappen, dus dat is de licht en besturingstrafo, de trafo met enkele knop regelt superfijn en heeft netjes 24VAC omschakelpuls, dus blaast ook de elektronica niet op van de wat modernere loks. Door het 80 watt vermogen wat die dingen leveren heb ik nooit stroom tekort en omdat alles met de hand bediend wordt hoeven er ook zelden meerdere treinen te rijden. Elke trein vereist concentratie of alle wissels en seinen en stroomsporen in de juiste stand staan voordat een trein mag rijden, dus tijd voor meerdere treinen heb ik niet.
Voor de volledigheid, de trafo's zijn metalen trafo's en dus link. ik heb ze open gehad en alles aan de primaire zijde is volledig ingepakt. Er kan dus geen 230VAC op de behuizing komen te staan. Moderne trafo's geven 32watt maximaal, dus deze joekels zijn een poepie sterker en geven een echt oldscool gevoel bij het regelen en spelen ermee.
einte
Tijdperk II - III
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 19:18:46 »
Hallo Daan,
Mooie uitleg, ga je de rails nog op isolatie platen of zo iets?
Ik heb mijn baan met de ouderwetse schakel en kontact railen, rijd redelijk storings vrij, nooit botsingen etc.
Groeten Einte
Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.
Mijn draadje
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|