Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Hans Gvz
Vandaag om 22:28:23
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
Vandaag om 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: EX-CSB1 DCC Centrale  (gelezen 2190 keer)

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #15 Gepost op: 30 November 2025, 13:06:08 »
Ik gebruik deze peer nu ongeveer 6 jaar.
Niet deze laatste geïntegreerde versie, maar gewoon zelf stapelen van Arduino bordjes.

het voldoet volkomen aan mijn wensen om de tentoonstellingsbanen die ik bouw geautomatiseerd te laten rijden.
3 banen zijn er mee uitgerust, de 4e staat op de rol.  :)

De kosten van zo'n centrale is zo'n 35,- euro en dat is het. Andere decoders zijn niet nodig.
De centrale zit permanent vast geschroefd onder de baan en blijft daar zitten.
De besturingssoftware JMRI, iTrain en Rocrail ondersteunen deze centrale.

in de laatste versie gebruik ik een breakout-board om alle pinnen van de Arduino
makkelijker te kunnen aansluiten dmv schroefterminals. Het zit tussen de Mega en het boostershield in.
Een Wifi shield gebruik ik niet, dat is te onbetrouwbaar in een tentoonstellingsomgeving. Een normale USB
verbinding met de PC is beter.











vr. groet,  Hans

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6952
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #16 Gepost op: 30 November 2025, 13:12:13 »

En vooruit, ik had ook andere centrales kunnen noemen.


Je kunt alles met elkaar vergelijken maar je presenteert een kant en klaar product (niks mis mee, waardering hoor) en zegt dan dat het een alternatief is voor YaMorRC centrales en dat is niet zo. Het ding mist o.a. bussen in vergelijk met YaMoRC en je zult kastjes bij moeten kopen (of zelf maken) om tot diezelfde functionaliteit te komen. Dat was de strekking van mijn opmerking, zoek er verder niets achter want je zult het niet vinden.  ;)

Gr, Ben.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6631
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #17 Gepost op: 30 November 2025, 13:38:27 »
@Ben,

Lees mijn berichten even terug. Ik heb in het geheel geen (technische) vergelijking gemaakt tussen de EX-CSB1 en de YaMoRC. Heb enkel gezegd dat het een alternatief is voor de YaMoRC of andere centrales als je niet meer nodig hebt, dan rijden, DCC adressen programmeren of besturen op afstand via een Wifi verbinding. En wil je meer dan kun je hem inderdaad met van alles uitbreiden, waar de multiprotocol centrale als de YaMoRC al een heleboel aan boord heeft. En die opmerking had ik ook al gemaakt. Zoals meerdere posters hier al opmerkten, een alternatief voor (beperkte) mogelijkheden. En voor velen meer dan genoeg.

Gr, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #18 Gepost op: 30 November 2025, 14:04:24 »
Dit gaat meer lijken op een discussie over een verschillende uitleg van het begrip ‘alternatief’. Ondertussen leren we niks over die centrale.

Weet iemand hieveel stroom die centrale permanent kan leveren? Ik lees op de site slechts 5A piek en dat is niet hetzelfde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2025, 16:02:17 »
De CSB1 maakt gebruik van een DRV8874PWPR H-bridge per kanaal, welke volgens de specsheet een Ipiek heeft van 6A. In de software zal (o.a. vanwege warmteontwikkeling) de stroom beperkt worden tot 4A. Dat is overigens aan te passen, als je de arduino sketch zelf aanpast.

De beide kanalen kunnen ook samen gebruikt worden, dan heb je dus 8A tot je beschikking, of als booster ingezet worden.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6952
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #20 Gepost op: 30 November 2025, 16:11:02 »
En je zult een geschikte voeding moeten hebben voor de te leveren stroom. Op site hebben ze het over 3,5A of 5A (bij 18V spanning).


De EX-CSB1 DCC Centrale voor € 86,26 ex. verzendkosten.


En ex BTW. Wil je je EX-CSB1 thuis bezorgd krijgen betaal je €117,68.

Gr, Ben.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #21 Gepost op: 30 November 2025, 19:22:08 »
Ik heb geen ervaring met de EX-CSB1 centrale maar wel met een Arduino Mega of ESP32-Duino met daarop een EX-WiFiShield 8266 of een Deek-Robot motorshield en de software van de DCC-EX website.
En ik heb een Yamorc YD7001 centrale (dus de DR5000 met de Yamorc upgrade).

De belangrijkste overeenkomst tussen beide centrales is dat ze allebei alleen het DCC protocol ondersteunen.

De Yamorc YD7001 beschikt o.a. over Loconet, S88 en nog een aantal bussen. Die bussen ontbreken bij de DCC-EX centrale. Je kunt wel gebruik maken van de I2C bus of de poorten van de Mega gebruiken als ingang of uitgang.

De Yamorc is plug-and-play. Stekker er in, multimaus er op aansluiten en je kunt wissels bedienen en treinen laten rijden. Wil je automatisch rijden dan sluit je bezetmelders aan en gebruik je software zoals Rocrail of iTrain.

De DCC-EX centrale vereist duidelijk meer doe-het-zelf werk. Bij de kant en klare versie is dat wat minder dan wanneer je het zelf in elkaar zet. Dat moet je wel een beetje liggen.
Je moet (bijvoorbeeld) de wissels en locomotieven eerst benoemen in de EX-RAIL software en dat uploaden naar de centrale.
Je kunt er geen Loconet of S88N bezetmelders op aansluiten maar de OkkiNext werkt prima. Ook hier is wat extra inspanning noodzakelijk om het werkend te krijgen. Maar met een losse Loconet interface kom ook je een heel eind.
Ik rijd er ondertussen analoge treinen mee (ook automatisch), bestuur een zelfbouw rolbrug met de DCC-EX software en ook een draaischijf aansturen behoort tot de mogelijkheden.

Ik ben 1 van de hobbyisten die er in duikt en uitzoekt hoe het werkt (en er vervolgens video's over maakt). Dat is voor mij deel van de hobby. Ik vind DCC-EX dan ook een prachtig project.
Wil je (of kun je) dat niet, dan is een commerciële centrale zoals de Yamorc de betere keuze.

Dus genoeg te kiezen lijkt me zo.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2025, 19:38:08 »
Citaat
DRV8874
Nog steeds? Ze hadden toch aan TI gevraagd naar alternatieven?

Citaat
En ex BTW.
Daarom noemen ze hem EX-xxx  :P

Citaat
Wil je (of kun je) dat niet, dan is een commerciële centrale
Heb je die prijzen van dat ding niet gezien?

Ik vind het een erg hoge prijs voor dat ding. Voor dat geld kan je gewoon een 2e hands z21 krijgen.... inclusief voeding. Ik vond dat shield al duur van ze met €40. Als die centrale nou €25,- zou zijn, dan is het nog wel leuk. Ik heb het idee dat ze het doel voorbij zijn geschoten. Het was al moeilijk en nu is het ook duur.

En ik mis heel erg een S88 bus of uberhaupt een terugmelder bus op dat ding. Daar zijn tal van microprocessorloze DIY projecten voor te vinden. Past ideaal in hun DIY wereldje. En wat kiezen ze? I2C zodat ze goedkope servo boardjes en IO expanders kunnen gebruiken.

Je hoeft er ook geen handregelaar op aan te sluiten, die mag je ook zelf in elkaar hacken. Immers geen Xnet noch Lnet bus.

Leuk dat ze veel met I2C doen maar er bestaat volgens mij geen een enkele off-the-shelf terugmelders voor. Je moet alles zelf aan elkaar hacken als je terugmelders wilt. Losse okkies kopen, I2C expanders, dupont kabeltjes...  Ik vind er maar weinig makkelijks aan als je automatisch wilt rijden.

Dat ding is alleen alleen leuk als je met Wifi en de engine driver app wilt rijden. Maar daarbuiten om, zou ik hem als laatste kiezen. Alles er aan hebben ze moeilijk uitgevoerd.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #23 Gepost op: 01 December 2025, 16:36:04 »
@BasK
voor de lezers, een DRV8874 is een single H Bridge circuit van Texas Instruments.
Bas weet hier zowat alles van.

"nog steeds"  inderdaad het wordt nog steeds gebruikt en ook in de EX-CSB1.
een alternatief , het  H Bridge IC van NXP Semiconductors  type nr 34931, is een dual H Bridge circuit met uitstekende spec's
dit circuit wordt in de YaMoRc centrales als H Bridge output gebruikt.
een bijkomend argument bij de reeds hoger aangehaalde.
Mvg
guy



AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2025, 23:31:00 »
Interessant

voor de lezers, een DRV8874 is een single H Bridge circuit van Texas Instruments.

een alternatief , het  H Bridge IC van NXP Semiconductors  type nr 34931,

Wat is het voordeel van de 34931? Ik zit zelf eerder aan de DRV8873 te denken, waarvan je een aantal karakteristieken, zoals slew-rate, kan aanpassen. Daardoor zou die beter moeten werken bij capacitieve lasten.

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: 01 December 2025, 23:39:05 door AP3737 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 11:12:58 »
Ik wilde garantie dat zo'n chips eigen beveiligen niet tegen me zou werken, dus ik heb een ontwerp gemaakt met een losse full bridge gate driver en 4 10A mosfets. Die DRV8874 had bij al ruzie met 1 van mn decoders waarbij een Dr5000 pas bij 5 begon te klagen..  Een kleine overstroom (3.2A) sta je toe voor ~50ms om piekstromen van motoren ed op te vangen. En dan wil ik nog op een kortsluit stroom trippen van ~7A

Die Vref kan je gebruiken voor een interne beveiliging, maar dat wilde ik niet. Door hem op 2.5V te zetten, zou die niks meer moeten doen. Anders gaat die intern dingen doen zoals PWM choppen, maar dat wil ik liever niet omdat ik bang ben dat ik hem vanwege de condensators niet kan laten opstarten.



Op die Aiout pin komt de shunt weerstand x10. Die shunt is 10 mOhm. Dus als I shunt = 3.2A dan is Aiout 3.2 x 0.01 * 10 = 0.32V. En bij 7A => 0.7V. Ik had geen analoge pinnen meer beschikbaar dus ik koos voor 2 comperators om zowel 3.2A als 7A te detecteren. Die 3.2A sta ik dus straks toe voor 50ms, en die 7A daar moet ik nog even na kijken. Ik wil met een 5A voeding werken en nog een elco er achter, die kunnen samen korstondig wel 7A leveren om het circuit te trippen. Het idee is dat een kortsluit stroom voor 1ms mag bestaan. Een frog juicer schakelt binnen 1ms, vandaar die tijd.

Het kost alleen iets meer ruimte.


Bij een kortsluiting wil ik niet dat die zo lang duurt als 50ms. Dan zakt de spanning in over je hele systeem

De vraag is alleen hoe lang het duurt voordat alle condensators op je baan vol(genoeg) zitten. Na het opstarten wil ik die kortsluit tijd misschien ietsjes langer maken dan 1ms. Maar na het opstarten bij 1ms kortsluiting direct uitschakelen.

Ik heb Chad een grafiekje laten plotten met 40x een ledstrip met elke 100uF. Die beginnen samen met 400mA te trekken. Dus dat niet zo veel, maar het duurt 7ms voordat de laadstroom gehalveerd is. En ik heb geen idee hoe een lok pilot met powerpack zich gedraagd?

Citaat
Wat is het voordeel van de 34931?
Het voordeel is dat iemand heeft aangetoond dat die wel werkt  :P
Alleen dat ding kost veel. Tegen de €5 bij JLC

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 20:16:26 »
Hallo Bas

Interessant dat je nu zelf met een schakeling bezig bent waarin je losse MOSFETs gebruikt. Dat gaat een beetje in tegen de algemene trend, waarin mensen snel naar een kant en klaar IC grijpen. Ik houd wel van af en toe eens wat anders proberen. Ik ben dus benieuwd.

Zelf ben ik wat bang om met losse MOSFETs te gaan spelen, omdat je dan heel goed de gate capaciteiten onder controle moet hebben. Dat lijkt me niet triviaal, en de print layout zou bij hogere frequenties en grote stromen ook best eens lastig kunnen zijn. Maar misschien ben ik hiermee zelf gewoon te weinig bekend, en wat de boer niet kent ….

Het door jouw genoemde probleem, namelijk dat bij startup de aangesloten condensatoren meteen kortsluiting triggeren, herken ik wel. Ik meen dat sommigen daarom eerst een soort PWM op de uitgang zetten, om deze capaciteiten langzaam op te laden. Je noemt dit zelf ook al. Wellicht niet ideaal, maar misschien wel werkbaar?

Een andere mogelijkheid is om misschien een protectie IC, zoals de TPS25982, in serie met de voeding te zetten die de stroom tijdens start-up langzaam laat toenemen. Dennis doet in zijn zelfbouw BIDIB decoders ook zo iets. Ik heb daar zelf (nog?) geen ervaring mee, maar misschien is dat wel wat.

Het voordeel is dat iemand heeft aangetoond dat die wel werkt  :P
Tja, dan stel ik voor gewoon de L298 te nemen  ;D

De MC34931 zit, meen ik, in de 5000 en YD7001. Karst heeft dacht ik op een ander forum daarover al eens geschreven dat in sommige 5000s de MC34931 EK versie zit, die PWM tot 11KHz aankan, wat te weinig is voor mooie DCC signalen. De SEK versie, die in tegenwoordige versies zit, gaat tot 20KHz, en is dus beter. Karst kan hier ongetwijfeld veel meer over vertellen. De 8874 gaat echter tot 100KHz, en is dus veel geschikter voor DCC. Ook de andere specs van de 8874 zijn duidelijk beter. Ik hoop dat Karst zijn ervaringen met ons kan/wil delen.

Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: EX-CSB1 DCC Centrale
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 20:33:11 »
Citaat
Tja, dan stel ik voor gewoon de L298 te nemen
Heb ik erg kort overwogen, maar de spanningsdrops zijn simpelweg niet handig met booster overgangen om maar 1 probleem te benoemen. Ander probleem was dat die THT.. THT is en de SMD variant is duur. Volgens mij mag je ook meer warmte ontwikkeling krijgen dan je verwacht. Maar dat zou ik moeten testen.

Die centrale die ik maak heeft een DCC ingang. En daarmee kan je een ander DCC ding aansluiten voor instructies, of je maakt er een booster van. Heb je ook meteen een extra S88 keten er bij.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)