Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door DJV
Vandaag om 18:11:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Frank 123
Vandaag om 17:59:29
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door 008200
Vandaag om 17:54:51
losse onderdelen door Charles_
Vandaag om 17:50:54
Eindstation Daarhuizen door Forever Rocofan
Vandaag om 17:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:49:09
strooisel C-rails door hervé
Vandaag om 17:34:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door 1200blauw
Vandaag om 17:30:50
Station Roodeschool door DJV
Vandaag om 17:11:36
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:03:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:49:32
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 16:49:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:39
Wielen stroom afname door Henry Stelling
Vandaag om 16:48:26
Bf Kibronn door Eric B
Vandaag om 16:46:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:21:59
EX-CSB1 DCC Centrale door Ben
Vandaag om 16:11:02
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 15:57:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:24:50
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 15:13:25
Soundslots Piko NS 1136 door Jos B.
Vandaag om 15:08:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 15:06:51
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 14:57:36
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door 008200
Vandaag om 14:56:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:25:08
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:39:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:24:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:32:15
Nieuwe (=oude) VAM wagens zijn uit door Luc2000
Vandaag om 11:56:28

Auteur Topic: Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start  (gelezen 928 keer)

Peter J K

• Offline Offline
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start
« Gepost op: 29 November 2025, 12:25:21 »
Bij het uitlezen van decoderwaarden met de Z21 app krijg ik regelmatig onjuiste resultaten, bijv 1 of 9999 als locadres. Maar ook bij andere CV’s. Bij herhaald uitlezen van CV 2 bijv. krijg ik steeds een andere waarde. Dat maakt het programmeren ondoenlijk.
De configuratie is: z21 Start (software bijgewerkt) aan een stukje losliggend programmeerspoor, Roco router en uiteraard de app op iPad en iPhone (gaat op beide fout). Ik heb al geëxperimenteerd met positie van iPad t.o.v. router, maar dat lost niets op.

Wie heeft een idee, wat er mis kan zijn en hoe dit te verhelpen?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

008200

• Offline Offline
Re: Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2025, 13:16:37 »
Bij mij is de zwarte Z21of witte z21 ook meestal niet in staat om
een cv waarde uit te lezen of te programmeren.
Met een loc op een testrail, aangesloten op de programmeeringang, of een op een stukje
programmeerspoor aangesloten Esu programmer met decoder erin, loopt  de app op de Ipad
of op mijn Android telefoon dan gewoon vast; de Z21 blijft op de groene led staan en de "raderen" draaien eindeloos.
Waardeloos. Idem met de witte z21 maar dan op het "hoofdspoor".
Uitlezen met een Esu programmer of die van Train-o-matic verloopt wél probleemloos.
Voor gewoon rijden werkt de "oude" app-versie op de Ipad of de nieuwe app op mijn Samsung telefoon perfect.
Alles is bijgewerkt tot de laatste mogelijke versie!
François

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2025, 14:03:26 »
Heb daar geen last van, gebruik alleen de Z21 via programmeerspoor aansluiting. Gebruik wel altijd de handmatige optie (rechts boven).

Heb een Piko railbus die wel problemen geeft maar dat bleek na nodige zoekwerk aan de buffercondensator te liggen die hier in zit.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2025, 18:34:12 »
Ik gebruik ook de handmatige optie. Bij de linkeroptie kun je alleen Zimo-decoders uitlezen en POM gebruik ik niet. Het treedt iig op bij ESU en Uhlenbrock (Piko) decoders.
Met vriendelijke groet,

Peter

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2025, 18:41:47 »
Gewoon die app-zooi overboord gooien. Alles wat je nodig hebt is de z21 en de MM. De rest is flauwekul.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 10:16:09 »
Rijden doe ik met de MM (ik rijd handmatig), maar het programmeren vind ik nogal onhandig. De app-interface vind ik prettig, maar dan moeten de gegevens natuurlijk wel kloppen. Dus vandaar mijn vraag: waar kan het aan liggen en kan ik er wat aan doen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:53:07 »

Heb een Piko railbus die wel problemen geeft maar dat bleek na nodige zoekwerk aan de buffercondensator te liggen die hier in zit.

Dus Peter, wat probeer je te programmeren? Niet toevallig een soortgelijk iets als wat Frank hier beschrijft?

Gewoon die app-zooi overboord gooien. Alles wat je nodig hebt is de z21 en de MM. De rest is flauwekul.

Als je alleen basic CV's wilt doen is dat denk ik zeker makkelijker met een handregelaar ipv een app.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:58:08 »
De inconsistentie treedt consistent op bij alles wat ik op het programmeerspoor zet: Roco 1200 (2x), sik, hippel, Artitec 1300, Piko 1100 om er een paar te noemen.

En ja, ik kan basisinstellingen met de handregelaar doen. Maar werken met een app, of beter gezegd: een uitgebreide grafische interface, vind ik prettiger. Ik ben ook relatief laat in de digitale wereld (die van het modelspoor althans) gestapt, dus mis de pionierservaring.
Met vriendelijke groet,

Peter

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 16:18:30 »
Voor zover ik weet kun je met de z21 en de MM in principe alle cv's wel instellen. Ik geef toe dat dat, even afgezien van de basisinstellingen, wel eens nogal onhandig kan zijn, of, op z'n zachtst gezegd wat onoverzichtelijk.
Nu ben ik niet zo'n digitaalridder en als ik de basisinstellingen kan instellen ben ik eigenlijk al dik tevreden.

In het verleden heb ik nog wel eens met de Sprog (en JMRI) gewerkt, maar omdat dat (althans voor de basisinstellingen) niet echt veel handiger was dan de MM, is het ding langzaamaan in de vergetelheid geraakt en heb ik 'm op den duur verkocht. Maar ik kan me wel herinneren dat je een mooi plaatje voor je had (op de monitor van de pc), waarop je vrijwel alle instellingen in een mooi schema voor je neus had en naar believen kon veranderen.

Dat kan, als ik het goed begrepen heb, ook (of misschien wel beter) met de lokprogrammer van ESU, alleen, zo meen ik begrepen te hebben, werkt die alleen optimaal met decoders van ESU, en wat minder optimaal of zelfs helemaal niet met decoders van andere merken. Maar, zoals gezegd, daar ben ik niet 100% zeker van, dus als iemand het beter weet laat ik me graag verbeteren.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 16:46:17 »
Vraag aan Peter: hoe heb jij je losse programmeerspoor aangesloten? Want een z21 (of z21 start) heeft volgens mij geen aparte aansluiting voor een programmeerspoor op de centrale.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 16:53:33 »
Ik heb mijn programmeerspoor op die ene aansluiting aangesloten. Als ik ga programmeren, verwissel ik het stekkertje voor de hoofdbaan met dat voor het programmeerspoor. (Ik wil dat nog eens veranderen naar een schakelaartje.)
De loc op het programmeerspoor reageert wel goed op rij-commando's vanuit de app. Het gaat mis bij het programmeren.
Met vriendelijke groet,

Peter

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 17:40:33 »
[...]
Uitlezen met een Esu programmer of die van Train-o-matic verloopt wél probleemloos.
[...]

Hoe is jouw ervaring met de programmer van Train-o-matic en met het bijbehorende programma? Kun je daar alle merken decoders mee programmeren? En is het prettig in gebruik?
Met vriendelijke groet,

Peter

008200

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 17:54:51 »
De mijne (Tom-programmer) is recent spontaan stuk gegaan, maar ik heb rechtstreeks uit Roemenië een nieuwe toegestuurd gekregen toen ik de fabrikant dat meldde. Prima service dus.
Je kunt  er, net als met de Esu of de Multimaus, alle cv's mee lezen en schrijven ( tenzij de decoder geblokkeerd is op schrijven).
Maar alle fabrikanten (Esu,Zimo, Piko, Train-o-matic) zorgen ervoor dat met hun programmers uitsluitend updates van de eigen decoders kunnen worden toegepast. CV's wijzigen kan wel zonder merkgebondenheid.
Ik moet zeggen dat Esu echt de meest gebruiksvriendelijke is: dit omdat je daar in een grafische interface kunt aangeven wat je wil en het programma dan de juiste cv's en cv-waarden erbij zoekt om dat te bewerkstelligen.
De Train-o-matic programmer is wat dat betreft wat stroever en vereist wat meer oefenen en proberen voordat je begrijpt hoe een en ander werkt. Met Piko heb ik geen ervaring. Met de Roco zwarte Z21 (met Rocosoftware en de wifi-router) kun je ook Zimo-decoders updaten.
Maar de TOM decoders en programmer zijn wel weer prettiger voor wat betreft de prijs, dat pleit weer voor de Roemenen!!
François
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:01:40 door 008200 »