Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 16:46:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:16:49
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 7387 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2025, 16:33:38 »
Ik had Luxemburg en België voor het gemak even op één hoop gegooid... staatkundig/politiek geheel incorrect natuurlijk... :o.

Begin deze eeuw verbleef ik een tijdje in Noorwegen en daar heb ik de NoHAB AA16 "rondneus" nog in het wild gezien - op de "Rørosbanen", compleet met tralies voor de ramen - dat was misschien wel iets geweest voor DDR locs... met een ander doel weliswaar.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2025, 20:46:25 »
Dat is inderdaad een nadeel, de Taigatrommel weegt 115 ton; een stuk meer dan de - veel grotere - zes-assige DR BR 118 (90 ton) - die laatste mocht vrijwel overal rijden.

De Taigatrommel had door dat hoge gewicht ("Reibungsmasse") echter wel meer trekkracht, dus goed voor zware goederentreinen.

Ja, die duikbril vind ik ook interessant - ook goed vertegenwoordigd in model; voor nu heb ik m'n zinnen gezet op een zes-asser  ;).

Een andere erg mooie vind ik de NoHAB diesel, die bij mijn weten echter niet in de DDR of Tsjecho-Slowakije werd gebruikt - wel in Hongarije, Scandinavië en bij onze zuiderburen.

De V180/118 was in eerste instantie een 4-assige loc, maar omdat ook deze locs voor vele trajecten een te hoge asdruk hadden, is er een 6-assige versie ontwikkeld voor de nevenlijnen waar een geringere asdruk was toegelaten. Overigens waren in de DDR vele 'nevenlijnen' dusdanig verzwaard, dat hier ook zwaarder hoofdlijnmaterieel was toegelaten.

De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

En de NMBS/CFL bolle neuzen waren natuurlijk geen NoHAB's, maar door AFB in licentie gebouwde locs.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2025, 21:20:49 »
Dat was mij inderdaad ook bekend, van de 4- en 6- assige V180/118. Roco heeft ze trouwens allebei in het assortiment nu - ik vind de zes-asser wel mooier.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2025, 21:14:03 »
De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

Hier zijn nog wat foto's (in kleur) te zien van de NoHAB-proefritten in de DDR:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7706505,7706505#msg-7706505

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2025, 21:29:05 »
Prachtig!!
Groet, Herb73

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 12:41:09 »
De twee bemanningen (jawel, twee man per loc tegen het weglopen) maakten gebaren dat ik niet mocht fotograferen. Uiteraard niets van aangetrokken, we waren immers niet in hun 'Heilstaat'.

Dit vroeg ik mij nog af.. Was er tot in de jaren '70 ook in de BRD niet een fotografeerverbod op stations en voor treinen omdat deze als miltitair-strategisch objecten werden beschouwd..? Prettige kerst trouwens.. :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1582
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 13:26:29 »
Roco heeft vorig jaar dit setje uitgebracht met 6 wagons van de DR, PKP, CSD, MÁV, CFR en BDZ ter ere van het 60-jarige jubileum van de OPW. Dat was de tegenhanger van de EUROP-pool aan de andere kant van het ijzeren gordijn.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 15:24:46 »
Tussen Gmünd ( Oostenrijk ) en Ceské Velenice ( Tjechoslovakije ) was de dienst door een stoomlok van de CSD . Dat was , als ik er was , altijd de 556 0506 . Lange zware goederentreinen , passagierstrein en natuurlijk de D374/D375 ( Vindobona ). Als die lok het niet kon doen , defekt/werkplaatsoponthoud , werd er een vervangende 556 ingezet . Dat was was dan altijd dezelfde  "reserve" . Dat passagierstreintje bestond uit die stoomlok en 2 rijtuigjes type "Rybak" . Later werd die stoomlok vervangen door een diesellok type CSD T426 . De stoomlok had geen moeilijkheden om op dat korte trajekt de helling naar Gmünd op te komen . Deze diesellok wel . Na vele pogingen om het te redden , voor de lange zware goederentrein , gaf de ÖBB hulp door een rangeerdiesellok type 1067 aan te koppelen . Dat tot ongenoegen van het CSD personeel . Veel later werden daarom toch sterkere CSD diesellok's type T669 ingezet . Het passagierstreintje uit een solo motorwagen M152 . Dat was nog in de oostblokperiode . Hoe dat nu is weet ik niet .

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 15:31:10 »
 ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn