Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Charles_
Vandaag om 22:10:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 22:02:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Terschellinger Spoor door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 2138 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #45 Gepost op: Vandaag om 16:33:38 »
Ik had Luxemburg en België voor het gemak even op één hoop gegooid... staatkundig/politiek geheel incorrect natuurlijk... :o.

Begin deze eeuw verbleef ik een tijdje in Noorwegen en daar heb ik de NoHAB AA16 "rondneus" nog in het wild gezien - op de "Rørosbanen", compleet met tralies voor de ramen - dat was misschien wel iets geweest voor DDR locs... met een ander doel weliswaar.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1506
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #46 Gepost op: Vandaag om 20:46:25 »
Dat is inderdaad een nadeel, de Taigatrommel weegt 115 ton; een stuk meer dan de - veel grotere - zes-assige DR BR 118 (90 ton) - die laatste mocht vrijwel overal rijden.

De Taigatrommel had door dat hoge gewicht ("Reibungsmasse") echter wel meer trekkracht, dus goed voor zware goederentreinen.

Ja, die duikbril vind ik ook interessant - ook goed vertegenwoordigd in model; voor nu heb ik m'n zinnen gezet op een zes-asser  ;).

Een andere erg mooie vind ik de NoHAB diesel, die bij mijn weten echter niet in de DDR of Tsjecho-Slowakije werd gebruikt - wel in Hongarije, Scandinavië en bij onze zuiderburen.

De V180/118 was in eerste instantie een 4-assige loc, maar omdat ook deze locs voor vele trajecten een te hoge asdruk hadden, is er een 6-assige versie ontwikkeld voor de nevenlijnen waar een geringere asdruk was toegelaten. Overigens waren in de DDR vele 'nevenlijnen' dusdanig verzwaard, dat hier ook zwaarder hoofdlijnmaterieel was toegelaten.

De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

En de NMBS/CFL bolle neuzen waren natuurlijk geen NoHAB's, maar door AFB in licentie gebouwde locs.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 21:20:49 »
Dat was mij inderdaad ook bekend, van de 4- en 6- assige V180/118. Roco heeft ze trouwens allebei in het assortiment nu - ik vind de zes-asser wel mooier.
Groet, Herb73