Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 21:51:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door TonM
Vandaag om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 3623 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2025, 16:33:38 »
Ik had Luxemburg en België voor het gemak even op één hoop gegooid... staatkundig/politiek geheel incorrect natuurlijk... :o.

Begin deze eeuw verbleef ik een tijdje in Noorwegen en daar heb ik de NoHAB AA16 "rondneus" nog in het wild gezien - op de "Rørosbanen", compleet met tralies voor de ramen - dat was misschien wel iets geweest voor DDR locs... met een ander doel weliswaar.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2025, 20:46:25 »
Dat is inderdaad een nadeel, de Taigatrommel weegt 115 ton; een stuk meer dan de - veel grotere - zes-assige DR BR 118 (90 ton) - die laatste mocht vrijwel overal rijden.

De Taigatrommel had door dat hoge gewicht ("Reibungsmasse") echter wel meer trekkracht, dus goed voor zware goederentreinen.

Ja, die duikbril vind ik ook interessant - ook goed vertegenwoordigd in model; voor nu heb ik m'n zinnen gezet op een zes-asser  ;).

Een andere erg mooie vind ik de NoHAB diesel, die bij mijn weten echter niet in de DDR of Tsjecho-Slowakije werd gebruikt - wel in Hongarije, Scandinavië en bij onze zuiderburen.

De V180/118 was in eerste instantie een 4-assige loc, maar omdat ook deze locs voor vele trajecten een te hoge asdruk hadden, is er een 6-assige versie ontwikkeld voor de nevenlijnen waar een geringere asdruk was toegelaten. Overigens waren in de DDR vele 'nevenlijnen' dusdanig verzwaard, dat hier ook zwaarder hoofdlijnmaterieel was toegelaten.

De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

En de NMBS/CFL bolle neuzen waren natuurlijk geen NoHAB's, maar door AFB in licentie gebouwde locs.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2025, 21:20:49 »
Dat was mij inderdaad ook bekend, van de 4- en 6- assige V180/118. Roco heeft ze trouwens allebei in het assortiment nu - ik vind de zes-asser wel mooier.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 21:14:03 »
De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

Hier zijn nog wat foto's (in kleur) te zien van de NoHAB-proefritten in de DDR:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7706505,7706505#msg-7706505

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 21:29:05 »
Prachtig!!
Groet, Herb73