Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 14:03:29
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door henk
Vandaag om 13:56:14
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Ervaring 187-prestigemodels door NL-modelspoor
Vandaag om 13:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 13:10:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:44:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
  

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 1662 keer)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 693
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #15 Gepost op: 11 November 2025, 11:40:09 »
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis. Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein, dan dezelfde trein toch door laten rijden, anders de trein in het volgende opstelspoor.
Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.

Groeten,
Jos

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5135
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2025, 11:49:24 »
Je kan met een railcom melder het adres uitlepelen van een binnenkomende trein. Dat is het makkelijke gedeelte.

Die terugmelder, als die met loconet werkt, kan in theorie alle wissels en treinen aansturen met DCC.

Alleen die terugmelder moet snappen wat er allemaal achter hangt, die moet de layout begrijpen, die moet de status van andere terugmelders volgen, die moet bijhouden waar welke treiin is en die moet het hele doorschuiven en wisselstraten regelen.

Dit is dus zo complex dat het eigenlijk niet kan werken op deze wijze. En wat als jij een trein verwijdert of plaatst op een leeg spoor. Hoe vertel je dat aan die terugmelder? Die moet dat wel weten.

En dan komt dus die computer om de hoek kijken die dit wel allemaal kan. Die kan wel treinen volgen, routes plannen en je kan mutaties doorvoeren (trein toevoegen/verwijderen)

Maar zoals ik al zei, die lichtsluis oplossing, kan zoou ook met ABC diodes kunnen werken. Er komt dan wel een eis bij kijken. De trein moet stoppen voordat hij de sluis uit zou rijden.


Wat naast ABC een iets robuustere oplossing zou zijn is om een rembooster te gebruiken. Die stuurt gewoon continu een DCC broadcast pakket met 1 instructie: snelheid 0. Met relais kan je dan schakelen naar je DCC ringleiding of naar naar de rembooster toe. En in tegenstelling met ABC werkt dit met elke DCC decoder.

Een nadeel hiervan is weer dat het lastiger is om de rem afstanden in te stellen. Met ABC kan je een deocder inleren met een vaste remweg die niet afhankelijk is van de snelheid. Bij 'normaal' remmen, speelt snelheid een rol in de remweg.

@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 720
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2025, 13:02:21 »
Op mijn nieuwe N baantje heb ik 2 treinen die om en om afwisselen in het schaduwstation dit heb ik gedaan met relais, reedcontacten, ABC en een magneet onder de laatste wagen
voor nu heb ik alle treinen de zelfde snelheid en stop afstand gegeven hoe langer je sporen hoe meer remafstand je kan geven. omdat Kato zijn wagens al heeft voorbereid heeft voor binnenverlichting heb ik de magneet onder de laatste wagen en de reed contacten aan het begin van het blok zitten. de ABC diodes komen van AliExpress

Trein 1 maakt een rondje en komt weer in het schaduw station en gaat over 4 reedcontacten eerst over de ABC dan stopt de trein en gaat trein 2 rijden door de remafstand van trein 1 schakelt die de 3 andere reedcontacten de 2e en 3e reedcontact de wissels in het schaduwstation en de 4e zet de sein op groen in het station. door de optrek vertraging gaat het schakelen allemaal prima op tijd.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2025, 15:32:40 »

@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680

Mvg,

Bas

Bas, niet flauw doen en het op mij afwentelen, jouw product was (is) veelbelovend, maar na een geruime tijd een filmpje posten met decoders die aan via een kartonnen doosje moeten communiceren en dan niks meer is voor de geïnteresseerden niet een opsteker. Mss was het in jou hoofd duidelijk, maar voor ons, (je weet dat het niet voor mij was) was het een processie van Echternach. Evengoed respect voor jou kunnen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
  • Klaar voor vertrek
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2025, 15:36:06 »
Kunnen jullie dit per PB afhandelen? Voor de andere forumleden is dit niet interessant.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18365
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #20 Gepost op: 11 November 2025, 15:39:47 »
Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.

Groeten,
Rogier

Beste Roger,

1- Zie mijn bouwdraadje
2- Als je in Houten komt zaterdag ga dan naar de stand van Automaus en laat je daar voorlichten. Dat ding kan wat jij wilt :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5135
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #21 Gepost op: 11 November 2025, 15:53:01 »
Die Automaus werkt toch op basis van een vooraf ingevuld script? Die kan toch helemaal niet weten welke willekeurige trein er binnenkomt?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • modulebaan.nl
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #22 Gepost op: 11 November 2025, 16:01:09 »
Hallo Bas,

Daar zijn simpele oplossingen voor. Door de juiste voorwaarden te creëren, kun je met een vast script willekeurige treinen wegzetten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5135
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #23 Gepost op: 11 November 2025, 16:03:30 »
Hoe doe je dan automatisch adres herkennen van een binnenkomende trein?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #24 Gepost op: 11 November 2025, 19:32:44 »
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis.
Klopt, en liefst vooraf door 2 lichtsluizen.  Zijn die tegelijk bezet, dan is de trein te lang.
Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein,
Dat is dus met 1 lichtsluis in het spoor, waar de trein stopt, dus voor elk spoor van het schaduwstation een lichtsluis.

Bovenstaande mogelijkheden geven dus de constatering dat de trein te lang is.  Mogelijkheid 2 valt in principe af, omdat de loc dan mogelijk niet op tijd gaat stoppen, omdat de "gewone" baanspanning op het baanvak komt te staan, waar de trein moet stoppen.  Bijvoorbeeld door wagons met verlichting. Dan rijdt de loc dus (schoksgewijs) door, maar dat was toch ook de bedoeling ?  Of komt die toch tot stilstand iets verderop in het stopstuk  ???  Onzekerheid.

dan dezelfde trein toch door laten rijden,

Na bovenstaande constatering is dit een ondernomen actie.  Wie doet dat ?  Wie regelt dat ?  Waar komt die opdracht "doorrijden" vandaan ?

anders de trein in het volgende opstelspoor.
Dan neem je aan, dat er een volgend opstelspoor is, dus dat er normaal meerdere treinen in kunnen.  Nog niks over gehoord.

Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.
Kan met ABC, maar die te ondernemen actie zie ik nog niet gebeuren.  Misschien heb jij daar een beter voorstellingsvermogen over dan ik.

En dan nog iets om over na te denken:  stuurstand voorop ?   Stuurstand wil wel stoppen, maar de loc achteraan duwt door.  Dus de stuurstand komt op een mogelijk verkeerd staande wissel en ...... ontspoort of maakt kortsluiting op een gepolariseerde wissel.
  8) Ongewenst
« Laatst bewerkt op: 11 November 2025, 19:36:22 door maartenvdb »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 09:42:09 »
Hier wordt uitgelegd hoe het gezien wordt, en dat is dus zonder vervolg opstel spoor. 1 trein per spoor.

Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.

Een schaduwstation bestaande uit X sporen, met elk de minimale lengte die nodig is om elke aangeboden trein op te vangen. Even als voorbeeld bij een schaduwstation van 3 sporen:

Schematisch:

Spoor A ----- Wisselstraat ------ sporen 1, 2, 3 ------- Wisselstraat uitgaand ----- Spoor B.

Trein 1 komt in sectie A (aanmeldsectie) en "systeem" ziet welke loc met welke decoder etc. "systeem" stuurt trein naar spoor 1 en laat deze daar stoppen obv bezetmelders.
Trein 2 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 2 en laat deze stoppen.
Trein 3 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 3 en laat deze stoppen
Omdat spoor 3 vol is, stuurt systeem trein 1 weer weg naar uitloopsectie B.
Als nu Trein 4 zich meld, gaat deze weer naar spoor 1 en wordt trein 2 weggestuurd.

Als "nice to have" zou je bv een doorrijspoor kunnen instellen (spoor 1), en bij bepaalde treinen kunnen aangeven dat die niet in het schaduwstation mogen worden opgeslagen (denk aan te lang). Je hebt dan effectief wel 1 spoor minder.

Vraag: kan een trein zich aanmelden? Bestaat die optie ergens in het DCC protocol?

Groeten,
Rogier

Je zou dan dus per spoor een rem module moeten hebben, via relais kun je dan schakelen of het spoor moet stoppen of de trein mag doorrijden.

Dan moet je alleen nog iets hebben om de wissels en deze relais te schakelen.
Dat zou je kunnen doen met een programma als koploper, die laat je dan speciale acties uitvoeren op basis van terugmelders.
En die acties zijn dan wissel schakel acties voor binnen komende en vertrekkende treinen, en het schakelen van de juiste relais om de juiste sporen te laten stoppen en doorrijden.
Die zou ook op basis van lichtsluizen kunnen bepalen dat een trein te lang is en niet moet stoppen.
Welke trein het dan is maakt hiervoor dan allemaal niet meer uit. In deze is koploper zich niet bewust van treinen.

Maar als je er dan toch al z'n programma achter zet, dan kun je makkelijker automatisch rijden, heb je de kostbare rem modules niet nodig. Maar goed, wil je dat echt niet, en wil je investeren in een aantal van de rem modules dan is dat een optie.
Of je dit ook echt kunt zien als een KISS oplossing???

Roelco

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 10:36:20 »
Je zou dan dus per spoor een rem module moeten hebben, via relais kun je dan schakelen of het spoor moet stoppen of de trein mag doorrijden.

Als je de stand van de/een uitgaande wissel als relais wil zien: ja.  Maar dan hangt het er ook nog (uiteraard) van af of het baanvak volgend op het schaduwstation vrij is of niet. Gemakkelijk met ABC, want dat baanvak geeft dan een bezetmelding door.  Dat gebeurt door de "signaallijn" naar het schaduwstation te onderbreken, dus alle sporen staan op rood. Er kan geen trein vertrekken.
Wordt het baanvak vrij, dan komt er weer het signaal  "vrij" op de lijn en betreffend spoor wordt voor vertrek vrijgegeven.  Door de stand van de wissels krijgen de andere sporen nog steeds géén verbinding met de signaallijn en blijven dus op rood staan.

En dan volgen er meerdere mogelijkheden, afhankelijk van wat de vrager wil.  Bijvoorbeeld:  ingestelde wisselstand geblokkeerd (volledig automatisch), of spoor nog vrij te kiezen (semi-automatisch).

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 10:42:29 »
Dan moet je alleen nog iets hebben om de wissels en deze relais te schakelen.
Dat zou je kunnen doen met een programma als koploper,

Niet nodig, dat kun je doen met het "uitlezen" van de toestand van het schaduwstation. En dat gebeurt door wat in dat andere draadje als aanvulling op ABC wordt genoemd: D en misschien E, wat dat dan ook mogen zijn.
D is in ieder geval een stukje vrij simpele elektronica, dat de toestand van een ABC module weergeeft (bezet of vrij) met potentiaalvrije uitgangen (zie daar je relais) waar je dus mee kunt schakelen wat je wil. Dus bijvoorbeeld ook wissels. En de signaallijn  :D

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3099
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 12:19:21 »
Dank voor alle reacties. Mijn hoofdvraag wordt wel (denk ik) goed beantwoord. Zo te lezen is er nog niet een eenvoudige plug en play oplossing. Wel wordt de Automuis genoemd, ik ben zaterdag van plan naar Houten te gaan, dus ik hoop even langs te gaan.

@Ronald: waar sta je ongeveer? Ik heb de proefversie wel (vorig jaar?) in Ermelo gezien, ik ben benieuwd  (y).

Bij een andere oplossing zal je iets in moeten leren. Of iets meegeven van: de eerste trein gaat naar spoor 1, de 2e naar spoor 2, als het laatste spoor gevuld is, vertrekt de eerste weer van spoor 1, dan de tweede weer van spoor 2 etc. Maar ik kan mij voorstellen dat dit toch vrij complex is bij meer dan 2 sporen......

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18365
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 12:30:43 »

@Ronald: waar sta je ongeveer? Ik heb de proefversie wel (vorig jaar?) in Ermelo gezien, ik ben benieuwd  (y).


Niet bij mij, bij de stand van Automaus. Laatste keer stonden ze helemaal links in de hoek.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule