Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 13:57:58
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
Vandaag om 13:54:01
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door RhB-Mikey
Vandaag om 13:02:21
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 939 keer)

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 11:40:09 »
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis. Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein, dan dezelfde trein toch door laten rijden, anders de trein in het volgende opstelspoor.
Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.

Groeten,
Jos

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 11:49:24 »
Je kan met een railcom melder het adres uitlepelen van een binnenkomende trein. Dat is het makkelijke gedeelte.

Die terugmelder, als die met loconet werkt, kan in theorie alle wissels en treinen aansturen met DCC.

Alleen die terugmelder moet snappen wat er allemaal achter hangt, die moet de layout begrijpen, die moet de status van andere terugmelders volgen, die moet bijhouden waar welke treiin is en die moet het hele doorschuiven en wisselstraten regelen.

Dit is dus zo complex dat het eigenlijk niet kan werken op deze wijze. En wat als jij een trein verwijdert of plaatst op een leeg spoor. Hoe vertel je dat aan die terugmelder? Die moet dat wel weten.

En dan komt dus die computer om de hoek kijken die dit wel allemaal kan. Die kan wel treinen volgen, routes plannen en je kan mutaties doorvoeren (trein toevoegen/verwijderen)

Maar zoals ik al zei, die lichtsluis oplossing, kan zoou ook met ABC diodes kunnen werken. Er komt dan wel een eis bij kijken. De trein moet stoppen voordat hij de sluis uit zou rijden.

Wat naast ABC een iets robuustere oplossing zou zijn is om een rembooster te gebruiken. Die stuurt gewoon continu een DCC broadcast pakket met 1 instructie: snelheid 0. Met relais kan je dan schakelen naar je DCC ringleiding of naar naar de rembooster toe. En in tegenstelling met ABC werkt dit met elke DCC decoder.

Een nadeel hiervan is weer dat het lastiger is om de rem afstanden in te stellen. Met ABC kan je een deocder inleren met een vaste remweg die niet afhankelijk is van de snelheid. Bij 'normaal' remmen, speelt snelheid een rol in de remweg.

@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Online Online
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 13:02:21 »
Op mijn nieuwe N baantje heb ik 2 treinen die om en om afwisselen in het schaduwstation dit heb ik gedaan met relais, reedcontacten, ABC en een magneet onder de laatste wagen
voor nu heb ik alle treinen de zelfde snelheid en stop afstand gegeven hoe langer je sporen hoe meer remafstand je kan geven. omdat Kato zijn wagens al heeft voorbereid heeft voor binnenverlichting heb ik de magneet onder de laatste wagen en de reed contacten aan het begin van het blok zitten. de ABC diodes komen van AliExpress

Trein 1 maakt een rondje en komt weer in het schaduw station en gaat over 4 reedcontacten eerst over de ABC dan stopt de trein en gaat trein 2 rijden door de remafstand van trein 1 schakelt die de 3 andere reedcontacten de 2e en 3e reedcontact de wissels in het schaduwstation en de 4e zet de sein op groen in het station. door de optrek vertraging gaat het schakelen allemaal prima op tijd.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies