Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Storing Stummiforum? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:45
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:53:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
Vandaag om 20:48:55
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 20:48:32
Eindstation Daarhuizen door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:14:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
Vandaag om 19:50:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 19:32:44
Overstap naar HTM door Charles_
Vandaag om 19:28:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:27:25
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 19:11:09
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
Vandaag om 19:04:57
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
Vandaag om 18:47:07
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:42:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Jan-Peter
Vandaag om 17:58:33
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door Frits C
Vandaag om 16:31:32
Layne, Somewhere South. door einte
Vandaag om 15:58:03
Baan in Los Angeles door einte
Vandaag om 15:55:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 15:38:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 15:23:15
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
  

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 1255 keer)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 693
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 11:40:09 »
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis. Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein, dan dezelfde trein toch door laten rijden, anders de trein in het volgende opstelspoor.
Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.

Groeten,
Jos

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 11:49:24 »
Je kan met een railcom melder het adres uitlepelen van een binnenkomende trein. Dat is het makkelijke gedeelte.

Die terugmelder, als die met loconet werkt, kan in theorie alle wissels en treinen aansturen met DCC.

Alleen die terugmelder moet snappen wat er allemaal achter hangt, die moet de layout begrijpen, die moet de status van andere terugmelders volgen, die moet bijhouden waar welke treiin is en die moet het hele doorschuiven en wisselstraten regelen.

Dit is dus zo complex dat het eigenlijk niet kan werken op deze wijze. En wat als jij een trein verwijdert of plaatst op een leeg spoor. Hoe vertel je dat aan die terugmelder? Die moet dat wel weten.

En dan komt dus die computer om de hoek kijken die dit wel allemaal kan. Die kan wel treinen volgen, routes plannen en je kan mutaties doorvoeren (trein toevoegen/verwijderen)

Maar zoals ik al zei, die lichtsluis oplossing, kan zoou ook met ABC diodes kunnen werken. Er komt dan wel een eis bij kijken. De trein moet stoppen voordat hij de sluis uit zou rijden.


Wat naast ABC een iets robuustere oplossing zou zijn is om een rembooster te gebruiken. Die stuurt gewoon continu een DCC broadcast pakket met 1 instructie: snelheid 0. Met relais kan je dan schakelen naar je DCC ringleiding of naar naar de rembooster toe. En in tegenstelling met ABC werkt dit met elke DCC decoder.

Een nadeel hiervan is weer dat het lastiger is om de rem afstanden in te stellen. Met ABC kan je een deocder inleren met een vaste remweg die niet afhankelijk is van de snelheid. Bij 'normaal' remmen, speelt snelheid een rol in de remweg.

@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 720
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 13:02:21 »
Op mijn nieuwe N baantje heb ik 2 treinen die om en om afwisselen in het schaduwstation dit heb ik gedaan met relais, reedcontacten, ABC en een magneet onder de laatste wagen
voor nu heb ik alle treinen de zelfde snelheid en stop afstand gegeven hoe langer je sporen hoe meer remafstand je kan geven. omdat Kato zijn wagens al heeft voorbereid heeft voor binnenverlichting heb ik de magneet onder de laatste wagen en de reed contacten aan het begin van het blok zitten. de ABC diodes komen van AliExpress

Trein 1 maakt een rondje en komt weer in het schaduw station en gaat over 4 reedcontacten eerst over de ABC dan stopt de trein en gaat trein 2 rijden door de remafstand van trein 1 schakelt die de 3 andere reedcontacten de 2e en 3e reedcontact de wissels in het schaduwstation en de 4e zet de sein op groen in het station. door de optrek vertraging gaat het schakelen allemaal prima op tijd.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 15:32:40 »

@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680

Mvg,

Bas

Bas, niet flauw doen en het op mij afwentelen, jouw product was (is) veelbelovend, maar na een geruime tijd een filmpje posten met decoders die aan via een kartonnen doosje moeten communiceren en dan niks meer is voor de geïnteresseerden niet een opsteker. Mss was het in jou hoofd duidelijk, maar voor ons, (je weet dat het niet voor mij was) was het een processie van Echternach. Evengoed respect voor jou kunnen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
  • Klaar voor vertrek
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 15:36:06 »
Kunnen jullie dit per PB afhandelen? Voor de andere forumleden is dit niet interessant.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18361
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 15:39:47 »
Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.

Groeten,
Rogier

Beste Roger,

1- Zie mijn bouwdraadje
2- Als je in Houten komt zaterdag ga dan naar de stand van Automaus en laat je daar voorlichten. Dat ding kan wat jij wilt :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 15:53:01 »
Die Automaus werkt toch op basis van een vooraf ingevuld script? Die kan toch helemaal niet weten welke willekeurige trein er binnenkomt?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • modulebaan.nl
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 16:01:09 »
Hallo Bas,

Daar zijn simpele oplossingen voor. Door de juiste voorwaarden te creëren, kun je met een vast script willekeurige treinen wegzetten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 16:03:30 »
Hoe doe je dan automatisch adres herkennen van een binnenkomende trein?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 19:32:44 »
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis.
Klopt, en liefst vooraf door 2 lichtsluizen.  Zijn die tegelijk bezet, dan is de trein te lang.
Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein,
Dat is dus met 1 lichtsluis in het spoor, waar de trein stopt, dus voor elk spoor van het schaduwstation een lichtsluis.

Bovenstaande mogelijkheden geven dus de constatering dat de trein te lang is.  Mogelijkheid 2 valt in principe af, omdat de loc dan mogelijk niet op tijd gaat stoppen, omdat de "gewone" baanspanning op het baanvak komt te staan, waar de trein moet stoppen.  Bijvoorbeeld door wagons met verlichting. Dan rijdt de loc dus (schoksgewijs) door, maar dat was toch ook de bedoeling ?  Of komt die toch tot stilstand iets verderop in het stopstuk  ???  Onzekerheid.

dan dezelfde trein toch door laten rijden,

Na bovenstaande constatering is dit een ondernomen actie.  Wie doet dat ?  Wie regelt dat ?  Waar komt die opdracht "doorrijden" vandaan ?

anders de trein in het volgende opstelspoor.
Dan neem je aan, dat er een volgend opstelspoor is, dus dat er normaal meerdere treinen in kunnen.  Nog niks over gehoord.

Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.
Kan met ABC, maar die te ondernemen actie zie ik nog niet gebeuren.  Misschien heb jij daar een beter voorstellingsvermogen over dan ik.

En dan nog iets om over na te denken:  stuurstand voorop ?   Stuurstand wil wel stoppen, maar de loc achteraan duwt door.  Dus de stuurstand komt op een mogelijk verkeerd staande wissel en ...... ontspoort of maakt kortsluiting op een gepolariseerde wissel.
  8) Ongewenst
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:36:22 door maartenvdb »