Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
Vandaag om 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 17:57:28
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 17:55:26
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 17:55:13
Tapatalk door ceuleer
Vandaag om 17:46:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 17:35:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 17:34:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 17:32:58
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 17:21:10
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door Scratchbuilt
Vandaag om 17:20:38
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door william_2
Vandaag om 17:20:23
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 17:19:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:16:58
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door stoombr38
Vandaag om 17:11:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:06:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 16:51:46
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:50:36
Alternatieven voor servo's door Eric B
Vandaag om 16:34:35
Oude Fleischmann meuk en curiosa door R1954
Vandaag om 16:24:22
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 16:20:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:11:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:58:57
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door stoombr38
Vandaag om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 15:53:11
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
  

Auteur Topic: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor  (gelezen 1839 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2025, 17:17:03 »
Weet niet of ze nog hebben maar des tijds bij o.a Conrad
En zoals gezegd zoek in de RC wereld

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2025, 18:18:23 »
Weet je zeker dat het ankertje 2,1 mm is en geen 2 mm? (2,1 vindt ik een vreemde maat)

Voor jou meest geschikte lager op een fatsoenlijke website:
https://www.interwiel.nl/682-zz-kogellager-2x5x23-mm.html

Voor de Marklinnisten lagers per twee op een fatsoenlijke website:
https://www.toprc.nl/kogellager-chrome-metalen-dichting-1-5x4x2-mr681xzz-2st.html

Voor Marklin motorschild op te boren is deze centerboor geschikt:
https://verspaning-shop.nl/nl/artnr/150951640/centreerboor-hss-eco-pro-1-6x4-0-mm-din-333a-60-international-tools

Voor de Marklinnist nog even de waarschuwing controleer de collector af die aan de voorzijde geïsoleerd is.
Is dat niet het geval fabriceer een isolatie ringetje tussen het anker en lager om kortsluiting te voorkomen.

(Bij HAG zit ook een ringetje om kortsluiting te voorkomen)

Waarschijnlijk zijn er best wel meer lagers te vinden op de Alies en Temu dan wel Amazone site maar daar houd ik niet zo van

Mvg, Johan


Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2025, 20:08:43 »
Ik heb ook weleens horen zeggen dat de originele lager (die is niet van heel hard metaal gemaakt) vrij eenvoudig weer wat krapper gemaakt kan worden door er met een hamer op doorslag een subtiele tik op te geven. Dat zou ertoe leiden dat de lager iets krapper wordt en zo minder speling overhoudt op de as. Exit gegier.
Als je toch al van plan bent het onderdeel te vervangen, is dit wellicht een experimentje waard voordat je op "bestellen" klikt?

Eenzelfde truuk heeft mij ook opgeleverd dat ik een oud metalen tandwieltje weer steviger op de motoras kreeg. Maar met de tikken-op-te-ruwe-lager heb ik geen ervaring.
Iemand anders hier wel?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2025, 22:27:46 »
Geen goed idee lijkt mij voor klemmen wel maar voor een glijlager de maat verkleinen niet.
Je vervormd nooit gelijkmatig dus verklein je alleen maar bij het oppervlak de maat.

Voor een wiel die niet meer op een as klemt geeft ik erg eens een tik op het gat van het wiel met een kogeltje wat op het gat ligt.
Laatst had ik geen kogeltje voor handen het ik een passend verzinkschroefje in het gat gestoken, klapte met de hamer er op.

Niet ideaal maar de truck werkt wel.

Mvg, Johan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2025, 23:59:36 »
Ik heb ook weleens horen zeggen dat de originele lager (die is niet van heel hard metaal gemaakt) vrij eenvoudig weer wat krapper gemaakt kan worden door er met een hamer op doorslag een subtiele tik op te geven. Dat zou ertoe leiden dat de lager iets krapper wordt en zo minder speling overhoudt op de as. Exit gegier.

Grappig genoeg heb ik daar zelf ervaring mee! In dat geval was de vervorming niet gepland. Die T3 giert nu niet maar heeft nog maar weinig kilometers gemaakt sindsdien. Het gat is waarschijnlijk niet meer helemaal rond geweest, en daardoor ook krapper. Iets om op terug te vallen misschien, maar in eerste instantie zoek ik het toch in een elegantere oplossing.

Helemaal zeker van de asdikte ben ik niet: de schuifmaat geeft zelfs 2,2mm aan maar de busjes met 2,1mm passen er op, met nog altijd een beetje speling. Ik weet niet hoe goed mijn schuifmaat is (ook al veertig jaar oud) en wat de toleranties zijn van die busjes.

Misschien past zo’n kogellager van 2mm binnendoorsnede dan ook wel; bedankt voor de linkjes!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 14:19:32 »
Weet je zeker dat het ankertje 2,1 mm is en geen 2 mm? (2,1 vindt ik een vreemde maa

De as dikte van de Fleischmann nieuwe ankers zijn 2,2 mm gemeten met een micrometer-of wel schroefmaat.
dat kunststof ringetje heb nog wel liggen.
Mvrgrty. Jo

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 15:18:46 »
Bedankt voor de bevestiging, Jo. Omdat ik veel oudere Fleischmann-motoren heb - en juist daar doet het probleem zich voor, vraag ik me af: wat was dan de asdikte van die oude motoren? En in welk jaar zit ongeveer de overgang?

Misschien heb ik gisteren wel de dikte van een moderne motoras gemeten, en de busjes om een oude gepast.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 17:11:08 »
ook ankers die verzwaard zijn met lood  door de fa. Fleischmann zijn de asjes 2,2 mm dik.
Ik heb nog geen andere dikte gevonden.
Grt Jo