Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:05:47
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor  (gelezen 1464 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2025, 17:17:03 »
Weet niet of ze nog hebben maar des tijds bij o.a Conrad
En zoals gezegd zoek in de RC wereld

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2025, 18:18:23 »
Weet je zeker dat het ankertje 2,1 mm is en geen 2 mm? (2,1 vindt ik een vreemde maat)

Voor jou meest geschikte lager op een fatsoenlijke website:
https://www.interwiel.nl/682-zz-kogellager-2x5x23-mm.html

Voor de Marklinnisten lagers per twee op een fatsoenlijke website:
https://www.toprc.nl/kogellager-chrome-metalen-dichting-1-5x4x2-mr681xzz-2st.html

Voor Marklin motorschild op te boren is deze centerboor geschikt:
https://verspaning-shop.nl/nl/artnr/150951640/centreerboor-hss-eco-pro-1-6x4-0-mm-din-333a-60-international-tools

Voor de Marklinnist nog even de waarschuwing controleer de collector af die aan de voorzijde geïsoleerd is.
Is dat niet het geval fabriceer een isolatie ringetje tussen het anker en lager om kortsluiting te voorkomen.

(Bij HAG zit ook een ringetje om kortsluiting te voorkomen)

Waarschijnlijk zijn er best wel meer lagers te vinden op de Alies en Temu dan wel Amazone site maar daar houd ik niet zo van

Mvg, Johan


Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2025, 20:08:43 »
Ik heb ook weleens horen zeggen dat de originele lager (die is niet van heel hard metaal gemaakt) vrij eenvoudig weer wat krapper gemaakt kan worden door er met een hamer op doorslag een subtiele tik op te geven. Dat zou ertoe leiden dat de lager iets krapper wordt en zo minder speling overhoudt op de as. Exit gegier.
Als je toch al van plan bent het onderdeel te vervangen, is dit wellicht een experimentje waard voordat je op "bestellen" klikt?

Eenzelfde truuk heeft mij ook opgeleverd dat ik een oud metalen tandwieltje weer steviger op de motoras kreeg. Maar met de tikken-op-te-ruwe-lager heb ik geen ervaring.
Iemand anders hier wel?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2025, 22:27:46 »
Geen goed idee lijkt mij voor klemmen wel maar voor een glijlager de maat verkleinen niet.
Je vervormd nooit gelijkmatig dus verklein je alleen maar bij het oppervlak de maat.

Voor een wiel die niet meer op een as klemt geeft ik erg eens een tik op het gat van het wiel met een kogeltje wat op het gat ligt.
Laatst had ik geen kogeltje voor handen het ik een passend verzinkschroefje in het gat gestoken, klapte met de hamer er op.

Niet ideaal maar de truck werkt wel.

Mvg, Johan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2025, 23:59:36 »
Ik heb ook weleens horen zeggen dat de originele lager (die is niet van heel hard metaal gemaakt) vrij eenvoudig weer wat krapper gemaakt kan worden door er met een hamer op doorslag een subtiele tik op te geven. Dat zou ertoe leiden dat de lager iets krapper wordt en zo minder speling overhoudt op de as. Exit gegier.

Grappig genoeg heb ik daar zelf ervaring mee! In dat geval was de vervorming niet gepland. Die T3 giert nu niet maar heeft nog maar weinig kilometers gemaakt sindsdien. Het gat is waarschijnlijk niet meer helemaal rond geweest, en daardoor ook krapper. Iets om op terug te vallen misschien, maar in eerste instantie zoek ik het toch in een elegantere oplossing.

Helemaal zeker van de asdikte ben ik niet: de schuifmaat geeft zelfs 2,2mm aan maar de busjes met 2,1mm passen er op, met nog altijd een beetje speling. Ik weet niet hoe goed mijn schuifmaat is (ook al veertig jaar oud) en wat de toleranties zijn van die busjes.

Misschien past zo’n kogellager van 2mm binnendoorsnede dan ook wel; bedankt voor de linkjes!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf