Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 22:28:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door TonM
Vandaag om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
  

Auteur Topic: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor  (gelezen 4875 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2025, 17:17:03 »
Weet niet of ze nog hebben maar des tijds bij o.a Conrad
En zoals gezegd zoek in de RC wereld

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2025, 18:18:23 »
Weet je zeker dat het ankertje 2,1 mm is en geen 2 mm? (2,1 vindt ik een vreemde maat)

Voor jou meest geschikte lager op een fatsoenlijke website:
https://www.interwiel.nl/682-zz-kogellager-2x5x23-mm.html

Voor de Marklinnisten lagers per twee op een fatsoenlijke website:
https://www.toprc.nl/kogellager-chrome-metalen-dichting-1-5x4x2-mr681xzz-2st.html

Voor Marklin motorschild op te boren is deze centerboor geschikt:
https://verspaning-shop.nl/nl/artnr/150951640/centreerboor-hss-eco-pro-1-6x4-0-mm-din-333a-60-international-tools

Voor de Marklinnist nog even de waarschuwing controleer de collector af die aan de voorzijde geïsoleerd is.
Is dat niet het geval fabriceer een isolatie ringetje tussen het anker en lager om kortsluiting te voorkomen.

(Bij HAG zit ook een ringetje om kortsluiting te voorkomen)

Waarschijnlijk zijn er best wel meer lagers te vinden op de Alies en Temu dan wel Amazone site maar daar houd ik niet zo van

Mvg, Johan


Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2025, 20:08:43 »
Ik heb ook weleens horen zeggen dat de originele lager (die is niet van heel hard metaal gemaakt) vrij eenvoudig weer wat krapper gemaakt kan worden door er met een hamer op doorslag een subtiele tik op te geven. Dat zou ertoe leiden dat de lager iets krapper wordt en zo minder speling overhoudt op de as. Exit gegier.
Als je toch al van plan bent het onderdeel te vervangen, is dit wellicht een experimentje waard voordat je op "bestellen" klikt?

Eenzelfde truuk heeft mij ook opgeleverd dat ik een oud metalen tandwieltje weer steviger op de motoras kreeg. Maar met de tikken-op-te-ruwe-lager heb ik geen ervaring.
Iemand anders hier wel?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2025, 22:27:46 »
Geen goed idee lijkt mij voor klemmen wel maar voor een glijlager de maat verkleinen niet.
Je vervormd nooit gelijkmatig dus verklein je alleen maar bij het oppervlak de maat.

Voor een wiel die niet meer op een as klemt geeft ik erg eens een tik op het gat van het wiel met een kogeltje wat op het gat ligt.
Laatst had ik geen kogeltje voor handen het ik een passend verzinkschroefje in het gat gestoken, klapte met de hamer er op.

Niet ideaal maar de truck werkt wel.

Mvg, Johan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2025, 23:59:36 »
Ik heb ook weleens horen zeggen dat de originele lager (die is niet van heel hard metaal gemaakt) vrij eenvoudig weer wat krapper gemaakt kan worden door er met een hamer op doorslag een subtiele tik op te geven. Dat zou ertoe leiden dat de lager iets krapper wordt en zo minder speling overhoudt op de as. Exit gegier.

Grappig genoeg heb ik daar zelf ervaring mee! In dat geval was de vervorming niet gepland. Die T3 giert nu niet maar heeft nog maar weinig kilometers gemaakt sindsdien. Het gat is waarschijnlijk niet meer helemaal rond geweest, en daardoor ook krapper. Iets om op terug te vallen misschien, maar in eerste instantie zoek ik het toch in een elegantere oplossing.

Helemaal zeker van de asdikte ben ik niet: de schuifmaat geeft zelfs 2,2mm aan maar de busjes met 2,1mm passen er op, met nog altijd een beetje speling. Ik weet niet hoe goed mijn schuifmaat is (ook al veertig jaar oud) en wat de toleranties zijn van die busjes.

Misschien past zo’n kogellager van 2mm binnendoorsnede dan ook wel; bedankt voor de linkjes!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2025, 14:19:32 »
Weet je zeker dat het ankertje 2,1 mm is en geen 2 mm? (2,1 vindt ik een vreemde maa

De as dikte van de Fleischmann nieuwe ankers zijn 2,2 mm gemeten met een micrometer-of wel schroefmaat.
dat kunststof ringetje heb nog wel liggen.
Mvrgrty. Jo

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2025, 15:18:46 »
Bedankt voor de bevestiging, Jo. Omdat ik veel oudere Fleischmann-motoren heb - en juist daar doet het probleem zich voor, vraag ik me af: wat was dan de asdikte van die oude motoren? En in welk jaar zit ongeveer de overgang?

Misschien heb ik gisteren wel de dikte van een moderne motoras gemeten, en de busjes om een oude gepast.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2025, 17:11:08 »
ook ankers die verzwaard zijn met lood  door de fa. Fleischmann zijn de asjes 2,2 mm dik.
Ik heb nog geen andere dikte gevonden.
Grt Jo

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #23 Gepost op: 09 November 2025, 19:04:21 »
Je leek te suggereren dat oudere motorasjes een andere maat hebben. Die van mijn vaders T3 uit de jaren 60 is ook 2,2mm.

Ik ben er nog niet achter hoe het kan dat die busjes geen 2,1mm zijn en heb geen boortjes of iets dergelijks om de werkelijke binnendiameter te bepalen.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2025, 19:16:13 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #24 Gepost op: 02 December 2025, 18:04:54 »
Misschien ook een idee, om eens bij een klokkenmaker je licht op te steken. Mocht je er 1 in de buurt hebben, neem je het motorschild mee, en kan hij er een nieuw bronzen busje in persen. Bij klokken met uitgelopen lagergaten, noemen ze dit werkje "verbussen". Bij de "hobbyklok"in Heerhugowaard kun je ook lagerbusjes kopen. Zou niet voor een stalen busje gaan, want dan gaat je as van het anker ook sneller slijten, vandaar dat men ook kiest voor bronzen lagers.(of messing bij gebrek)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #25 Gepost op: 02 December 2025, 21:14:20 »
Jelle, bedankt voor de tip! Heerhugowaard is een beetje ver weg, maar hier in de buurt zit vast ook wel een klokkenmaker.

Ik vrees wel dat dat een dure grap wordt. Ik zie op de website van Hobbyklok “bouchons” en een wijzerbus, voor een kleine € 20,-. En allemaal net niet 2,2mm wijd. Dat geldt ook voor de assortimenten lagerbussen.

Voorlopig heb ik toch maar wat messing buis besteld via AliExpress. Als dat niet bruikbaar blijkt, ga ik eens buurten bij de plaatselijke klokkenmaker.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7748
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #26 Gepost op: 03 December 2025, 07:05:30 »
Prijs is wel voor tien stuks natuurlijk. Dat scheelt weer
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #27 Gepost op: 03 December 2025, 07:32:09 »
Blij dat er mensen meelezen! Dat had ik helemaal gemist.

Het voordeel van die bouchons, wijzer- en lagerbussen is dat ze al een handige vorm hebben. Van een messing buis kan ik een busje afzagen, maar dan moet ik er zelf nog een kraag aanmaken. Misschien ga ik dan toch wel een paar van die dingen bestellen, als de grote pakketstorm is gaan liggen :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 21:51:56 »
Hoi Ferdinand.
Een klokkenmaker zal altijd een lagerbus moeten aanpassen naar de diameter van de astap (in jouw geval het motoranker) van het betreffende tandwiel.
De platine van het uurwerk wordt uitgeboord, een busje wordt daar in geperst, en met een "ruimer" wordt het lagergat precies op maat gemaakt.
Daarom zou mijn voorkeur ook sterk uitgaan om naar een klokkenmaker te gaan, als er 1 in de buurt is.
Die hebben het lagerbusje, en de juiste gereedschappen, om voor jou een perfecte lagerpassing in het motorschild te maken.
Kan niks zeggen over een prijs, maar uitgaande van een antieke klok die ik heb laten reviseren, waren de kosten voor het uurwerk compleet verbussen, in en uit elkaar halen, en olieën 150 euro.
1 lagerbusje inzetten en ruimen, zal dan niet de hoofdprijs zijn...
Zijn hier klokkenmakers met een modeltrein hobby? ;D

GerardvV

  • Online Online
  • Berichten: 3881
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 22:28:44 »
Ja hoor.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde