Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
  

Auteur Topic: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)  (gelezen 2340 keer)

rbroerse

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #30 Gepost op: 24 October 2025, 12:51:30 »
Dat hangt er een beetje vanaf wat je wil uitbeelden. Als ik was opgegroeid in de jaren 50/60, dan zou ik niet beter weten dan dat grote locomotieven met lange zware treinen rijden.

Maar ik ben opgegroeid op de Veluwe vlak bij de VSM. Daar rijden ze met korte 2-assers in combinatie met veel te grote (en vaak ook veel te veel) locomotieven.

Wat ik wil uitbeelden is daarom ook een museumlijn. Geen lange afstanden op hoge snelheid, maar veel korte stukjes rijden en optrekken met veel te veel stoom en lawaai.

Pendelen met een lok voor en een lok achter vind ik ook een leuk gezicht.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #31 Gepost op: 24 October 2025, 13:20:38 »
Maak je geen zorgen, spoor 1 is hoe dan ook dun gezaaid. Hier zit je voor de rest prima, welkom. Prachtige ruimte overigens, ziet er goed uit.

Tsja, ruimte voor bogen, dat is boven schaal H0 al gauw hèt grote probleem. Recht toe recht aan, dat gaat allemaal wel, maar die bogen vreten ruimte. Als 't allemaal fatsoenlijk wil rijden dan is het wellicht handig om even een testopstelling te maken met een gedeelte van de boogstraal die je zou willen gebruiken. Dan kan je er wat op zetten en testen of het erdoor wil rijden. The proof of the pudding is in the eating.

Nu heb ik even een andere vraag, hoe heb je dat gedaan bij de ketel en de trap? Ik heb zelf ook zo'n hinderlijk hoekje met dit soort dingen, wie heeft er tenslotte een verwarmingsketel nodig als je vanzelf al warm wordt van modeltreinen, maar goed, daar denkt mijn vrouw heel anders over. Heb je wellicht wat foto's van de hoek bij de ketel en de trap?

Voor de rest, spoor 1, gaaf. Leuk om ff mee te kijken, ben benieuwd of je er wat van kan maken.

Gr.

Tom

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Spoor 0 adept

rbroerse

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #32 Gepost op: 24 October 2025, 14:02:52 »
Dank je wel!

Dat Spoor 1 in Nederland wat minder gebruikelijk was, daar was ik van te voren van op de hoogte, maar dat het zo dun bezaaid was verbaast me wel een beetje.
Maargoed, dat mag de pret niet drukken!

'k Zal komende week wat rails bestellen voor een proefopstelling, want zoals je zegt is dat wel de juiste manier om er achter te komen.

Helaas ben ik komend weekend niet in de gelegenheid om foto's te maken. Ook zal ik iets minder actief posten op het forum. Volgende week zal ik het e.e.a. op de foto zetten.
Wat ik wel kan vertellen is dat mijn huidige H0 baan in een u-vorm staat, dus heb ik geen last van de ketel, wasmachine en trapopgang.

Als ik hier met spoor 1 ga rijden (wat nog niet zeker is) dan zal het een rondgaande baan worden, dus dan moet ik er wel wat mee.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #33 Gepost op: 24 October 2025, 14:14:05 »

De bogen hebben een boogstraal 1715mm maar wel met een overgangsboog van 2321mm. Hopelijk is dit voldoende om met schroefkoppelingen te kunnen rijden.

Ik heb weinig bochten in mijn baan zitten, een recht stukje lok depot met draaischijf, en daardoor onder een hoek van 90 graden op een klein oppervlakte een lokloods van 3 sporen.
De wissels zijn met straal 2321, en dat gaat met schroefkoppelingen, maar dat is dus max 1 wissel bochtwerk, dus echt maar een klein stukje.
Vanaf 1 spoor van de draaischijf heb ik eerst een wat scherpere bocht, 1715, en dat is voor mijn grote 50er al niet echt mooi werk.
De kleinere loks kunnen dat wel, ook wel om een wagen weg te zetten, maar rij dan wel met de schroefkoppelingen ruim, en dan nog in de bocht wordt de buffer ingedrukt.

Wil je het zeker weten, dan toch een proefopstelling maken op de grond en testen.


Wat betreft je baan, is het een optie om de spoor 1 baan boven de H0 baan te bouwen?

Dat heb ik zelf ook. Heb een module baan, niet rond, maar die kan ik ook plaatsen boven mijn H0 baan.
De H0 wordt dan een soort kijkdoos idee. Heb het niet boven de gehele baan, maar de langste poot.

Wilde ook niet al mijn H0 materiaal weg doen, maar spoor 1 is wel heel mooi, dus nu ook de combinatie. Met H0 kan ik met lange treinen rijden, sporen schaduwstation tot 3.6m, maar rij daar op moment max 2.4m.

En voor spoor 1 lekker met de stoomloks heen en weer rijden, water halen, kolen halen, naar de loods voor onderhoud. En zo nu en dan een wagen rangeren om kolen of andere materialen te brengen, of zaken weer op te halen.

Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #34 Gepost op: 24 October 2025, 14:18:46 »

Als ik hier met spoor 1 ga rijden (wat nog niet zeker is) dan zal het een rondgaande baan worden, dus dan moet ik er wel wat mee.

Wil je echt rond rijden? Kunt ook hier in een U form, van station aan de enen kant naar station aan de andere kant. Heb je wat meer ruimte voor je station aan de onderkant.
Kun je alleen niet de loks eens even lekker door laten rijden.

Roelco

rbroerse

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #35 Gepost op: 24 October 2025, 15:10:19 »
Volgens mij heb ik je modulebaan gevonden. Ziet er mooi uit met die draaischijf!

Ook zag ik dat je bij de Puttense modelbouwdag hebt gestaan, dat was voor mij bijna om de hoek. Als ik dat had geweten was ik gaan kijken.

Rond rijden hoeft wat mij betreft niet perse, maar het zorgt wel voor iets meer rijlengte en mogelijkheden. 'k Wil er niet op uitgekeken raken  ;)

Kun je in die 1715mm bocht geen wagon wegzetten met een grote lok ivm overbufferen?

In mijn plan kan ik het zo maken dat ik maximaal 2 van die bochten achter elkaar heb, met daaraan ruime overgangsbogen.

Modules boven mijn H0 baan zou kunnen, maar heeft niet de voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2025, 15:11:55 door rbroerse »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
  • BarbapapaSpoor
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #36 Gepost op: 24 October 2025, 15:49:45 »
Hoi,

Leuk plan zo!

Door 1715 mm straal gaat overigens makkelijk een lange stomer met schroefkoppelingen. Zowel duw als trek.

Over bufferen heb je alleen met S bochten in die straal of met marklin hoofdpijn wissels.

Op volle snelheid duw ik een 1206 met een silberling er voor door 1020 met een schroef/klauwkoppeling.

Waarom ik dit in volle overtuiging schrijf: ik heb een bedrijf in het bouwen van oa spoor 1 locomotieven en wagons.

Succes met bouwen.

« Laatst bewerkt op: 24 October 2025, 15:57:32 door Kees-Jan »
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #37 Gepost op: 24 October 2025, 17:48:38 »
Hallo allen

Laat ik een duit in het zakje doen. Als spur 1-er.

Wil jullie attenderen op de "meisjes van Verkade". Hier op het forum heb ik mijn beginselen, eersteling gepresenteerd.
M.b.t. de meisjes - dat communiceer ik niet meer. We gaan naar een afrondende fase en dan geef ik de voorkeur van surprise op de een of andere tentoonstelling.

@ Qua bogen.
Ben gestart met de beruchte minimaal 1020. Maar dat wordt steeds groter. Ernst (toch DE spoor-1er voor mij, heeft me ook van vele goede adviezen voorzien) attendeert op : Voor dubbel spoor zou ik altijd 232,1 en 246,2 nemen. :En als het groter is het nog veel mooier.
Dus een zolder met een breedte van 2x 246 is gaaf. Je kunt denken aan een bijgebouw, maar dat is voor mij niet weggelegd.

@Rondrijden
dat hoeft niet. Maar dan is de uitdaging groter om mooie ritten te maken. Dus planmatig is er wel wat denkwerk nodig.

@Dun bezaaid
niet alle spoor1-ers, reageren hier. Enne beetje exclusief is het wel, och!

@Kees-Jan
laat maar weten waar je mee bezig bent - ben best in voor een lokkie erbij (of lok - wat moet ik zeggen :) Dan weer wel enkel; epoche IIIa heeft mijn interesse.

Kortom, gewoon een gave hobby.

Groeten Ad
PS: oh ja, doe ook nog wat met HO, maar dat is een ander verhaal. (y)
« Laatst bewerkt op: 24 October 2025, 17:57:32 door Ad Cleijsen »

rbroerse

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #38 Gepost op: 24 October 2025, 19:28:58 »
@Kees-Jan, dat geeft een beetje hoop!
Hopelijk heb ik volgende week het e.e.a. in huis om te kunnen testen met deze boogstraal.

'k Heb gelijk even gekeken wat je bedoelde met je eigen bedrijf. Er gaat een wereld voor me open, echt mooi wat je maakt!


@Ad, Ook het draadje van de "meisjes van Verkade" bekeken. Wat een vakwerk met de zelfgebouwde rails e.d. !
Ben dan wel weer nieuwsgierig waarom er al enige tijd geen updates meer zijn maar dat ga ik vast nog horen!

De zolder uitbreiden is voor mij helaas geen optie, dus of het een rondgaande baan wordt of een baan in U-vorm, helaas zit ik wel vast aan de radius van 1715.

De baan moet wel voldoende uitdaging en mogelijkheden kunnen bieden om echt een dienstregeling op te zetten.
Voor mijn H0 baan is dat nu niet anders. Echt doelloos heen en weer rijden gaat mij vermoedelijk tegenstaan.
Het leuke is juist dat je je soms even moet haasten om een spoor voor een binnenkomende trein moet vrijmaken, terwijl je soms juist even 'rust' hebt omdat er niets rijdt.

En het leuke is dat je met 2 á 3 treinen al wat op kan zetten.. Geen noodzaak om 30 treinen aan te schaffen.


Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #39 Gepost op: 25 October 2025, 10:12:05 »
Hoi,

Er zijn geen updates, reden is 2 ledig:

1.
Er is veel aandacht gegaan naar mijn BNLS modules. Zeker nu ik mag deelnemen op de a.s. NMS dagen krijgt dit gewoon meer focus. Dus 1 naar een lager pitje.
2.
Daarnaast ben ik niet tevreden met het sporenplan, dat wat je op het draadje ziet. Teveel spoor, geen goed rijplan mogelijk, teveel gefrut. Dat is inmiddels opgebroken en (bijna) opnieuw gelegd. (en dat kan ook al weer beter)

Mij gaat het om het frutten en als je zelf je wissels maakt, dan gaat dat niet zo vlug. Ben best trots op de kruising die ik gemaakt had en de engelse wissel.

Verbazend, kon het zelf niet geloven maar het reed perfect. Geen hobbels, ontsporing, stroomfouten. Belangrijkste voor mij was, ik kan het maken. Dus volgende keer moet het nog beter.


Maar er zijn ook fouten. Balasten en begroenen bijna tevreden, maar die heuveltjes voelt als een molshoop. Dat is niks.


Zo terugkijkend, de kruising, toch wel mooi. Meest indrukwekkende is:
- dat maak je van de overschotten/ het afval
- ENNE nergens te koop.
- Dus dit is echt een one of a kind.
- helemaal zelf gemaakt




Overigens, besef nu ook dat de voortgang al bijna 1 jaar stil staat. Dat is ook niet goed.

Verder
Voor mijn BNLS projectje - kun je "groeten uit Berkel" eens bekijken. Hier en daar staat er wel wat. Dat ik daar niets meer voor plaats is simpel. Met een beetje mazzel binnenkort te aanschouten.

Groet
Ad

« Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 10:27:37 door Ad Cleijsen »

rbroerse

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #40 Gepost op: 25 October 2025, 20:33:37 »
Dat is inderdaad een legitime reden  ;)

Als ik zie hoe vaak ik het sporenplan van mijn H0 baan heb aangepast dan is het maar goed dat ik niet alles vanaf het eerste moment in de ballast heb gelegd. (Ligt het overigens nog steeds niet)

Het sporenplan moet inderdaad wel naar je zin zijn, anders heeft verder bouwen geen zin.

Wat voor mijzelf ook nog een overweging is, is pendelen tussen 2 kopstations, waarvan er 1 kopstation zichtbaar is en 1 kopstation als schaduwstation.

Op die manier heb ik minder rails in het zicht en komt het minder volgepropt over.

Dit heeft wel 1 nadeel en dat is dat ik in het schaduwstation niet makkelijk kan aan- en afkoppelen. Er zal dus altijd 1 lok voorop en 1 lok achterop moeten rijden.
Voor een museumbaan zou dat nog een waarheidsgetrouwe oplossing zijn.