Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:01:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 18:43:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 18:21:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52

Auteur Topic: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)  (gelezen 1510 keer)

rbroerse

• Offline Offline
Re: Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 12:51:30 »
Dat hangt er een beetje vanaf wat je wil uitbeelden. Als ik was opgegroeid in de jaren 50/60, dan zou ik niet beter weten dan dat grote locomotieven met lange zware treinen rijden.

Maar ik ben opgegroeid op de Veluwe vlak bij de VSM. Daar rijden ze met korte 2-assers in combinatie met veel te grote (en vaak ook veel te veel) locomotieven.

Wat ik wil uitbeelden is daarom ook een museumlijn. Geen lange afstanden op hoge snelheid, maar veel korte stukjes rijden en optrekken met veel te veel stoom en lawaai.

Pendelen met een lok voor en een lok achter vind ik ook een leuk gezicht.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 13:20:38 »
Maak je geen zorgen, spoor 1 is hoe dan ook dun gezaaid. Hier zit je voor de rest prima, welkom. Prachtige ruimte overigens, ziet er goed uit.

Tsja, ruimte voor bogen, dat is boven schaal H0 al gauw hèt grote probleem. Recht toe recht aan, dat gaat allemaal wel, maar die bogen vreten ruimte. Als 't allemaal fatsoenlijk wil rijden dan is het wellicht handig om even een testopstelling te maken met een gedeelte van de boogstraal die je zou willen gebruiken. Dan kan je er wat op zetten en testen of het erdoor wil rijden. The proof of the pudding is in the eating.

Nu heb ik even een andere vraag, hoe heb je dat gedaan bij de ketel en de trap? Ik heb zelf ook zo'n hinderlijk hoekje met dit soort dingen, wie heeft er tenslotte een verwarmingsketel nodig als je vanzelf al warm wordt van modeltreinen, maar goed, daar denkt mijn vrouw heel anders over. Heb je wellicht wat foto's van de hoek bij de ketel en de trap?

Voor de rest, spoor 1, gaaf. Leuk om ff mee te kijken, ben benieuwd of je er wat van kan maken.

Gr.

Tom

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Spoor 0 adept

rbroerse

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 14:02:52 »
Dank je wel!

Dat Spoor 1 in Nederland wat minder gebruikelijk was, daar was ik van te voren van op de hoogte, maar dat het zo dun bezaaid was verbaast me wel een beetje.
Maargoed, dat mag de pret niet drukken!

'k Zal komende week wat rails bestellen voor een proefopstelling, want zoals je zegt is dat wel de juiste manier om er achter te komen.

Helaas ben ik komend weekend niet in de gelegenheid om foto's te maken. Ook zal ik iets minder actief posten op het forum. Volgende week zal ik het e.e.a. op de foto zetten.
Wat ik wel kan vertellen is dat mijn huidige H0 baan in een u-vorm staat, dus heb ik geen last van de ketel, wasmachine en trapopgang.

Als ik hier met spoor 1 ga rijden (wat nog niet zeker is) dan zal het een rondgaande baan worden, dus dan moet ik er wel wat mee.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 14:14:05 »

De bogen hebben een boogstraal 1715mm maar wel met een overgangsboog van 2321mm. Hopelijk is dit voldoende om met schroefkoppelingen te kunnen rijden.

Ik heb weinig bochten in mijn baan zitten, een recht stukje lok depot met draaischijf, en daardoor onder een hoek van 90 graden op een klein oppervlakte een lokloods van 3 sporen.
De wissels zijn met straal 2321, en dat gaat met schroefkoppelingen, maar dat is dus max 1 wissel bochtwerk, dus echt maar een klein stukje.
Vanaf 1 spoor van de draaischijf heb ik eerst een wat scherpere bocht, 1715, en dat is voor mijn grote 50er al niet echt mooi werk.
De kleinere loks kunnen dat wel, ook wel om een wagen weg te zetten, maar rij dan wel met de schroefkoppelingen ruim, en dan nog in de bocht wordt de buffer ingedrukt.

Wil je het zeker weten, dan toch een proefopstelling maken op de grond en testen.

Wat betreft je baan, is het een optie om de spoor 1 baan boven de H0 baan te bouwen?

Dat heb ik zelf ook. Heb een module baan, niet rond, maar die kan ik ook plaatsen boven mijn H0 baan.
De H0 wordt dan een soort kijkdoos idee. Heb het niet boven de gehele baan, maar de langste poot.

Wilde ook niet al mijn H0 materiaal weg doen, maar spoor 1 is wel heel mooi, dus nu ook de combinatie. Met H0 kan ik met lange treinen rijden, sporen schaduwstation tot 3.6m, maar rij daar op moment max 2.4m.

En voor spoor 1 lekker met de stoomloks heen en weer rijden, water halen, kolen halen, naar de loods voor onderhoud. En zo nu en dan een wagen rangeren om kolen of andere materialen te brengen, of zaken weer op te halen.

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 14:18:46 »

Als ik hier met spoor 1 ga rijden (wat nog niet zeker is) dan zal het een rondgaande baan worden, dus dan moet ik er wel wat mee.

Wil je echt rond rijden? Kunt ook hier in een U form, van station aan de enen kant naar station aan de andere kant. Heb je wat meer ruimte voor je station aan de onderkant.
Kun je alleen niet de loks eens even lekker door laten rijden.

Roelco

rbroerse

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 15:10:19 »
Volgens mij heb ik je modulebaan gevonden. Ziet er mooi uit met die draaischijf!

Ook zag ik dat je bij de Puttense modelbouwdag hebt gestaan, dat was voor mij bijna om de hoek. Als ik dat had geweten was ik gaan kijken.

Rond rijden hoeft wat mij betreft niet perse, maar het zorgt wel voor iets meer rijlengte en mogelijkheden. 'k Wil er niet op uitgekeken raken  ;)

Kun je in die 1715mm bocht geen wagon wegzetten met een grote lok ivm overbufferen?

In mijn plan kan ik het zo maken dat ik maximaal 2 van die bochten achter elkaar heb, met daaraan ruime overgangsbogen.

Modules boven mijn H0 baan zou kunnen, maar heeft niet de voorkeur.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:11:55 door rbroerse »

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 15:49:45 »
Hoi,

Leuk plan zo!

Door 1715 mm straal gaat overigens makkelijk een lange stomer met schroefkoppelingen. Zowel duw als trek.

Over bufferen heb je alleen met S bochten in die straal of met marklin hoofdpijn wissels.

Op volle snelheid duw ik een 1206 met een silberling er voor door 1020 met een schroef/klauwkoppeling.

Waarom ik dit in volle overtuiging schrijf: ik heb een bedrijf in het bouwen van oa spoor 1 locomotieven en wagons.

Succes met bouwen.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:57:32 door Kees-Jan »
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 17:48:38 »
Hallo allen

Laat ik een duit in het zakje doen. Als spur 1-er.

Wil jullie attenderen op de "meisjes van Verkade". Hier op het forum heb ik mijn beginselen, eersteling gepresenteerd.
M.b.t. de meisjes - dat communiceer ik niet meer. We gaan naar een afrondende fase en dan geef ik de voorkeur van surprise op de een of andere tentoonstelling.

@ Qua bogen.
Ben gestart met de beruchte minimaal 1020. Maar dat wordt steeds groter. Ernst (toch DE spoor-1er voor mij, heeft me ook van vele goede adviezen voorzien) attendeert op : Voor dubbel spoor zou ik altijd 232,1 en 246,2 nemen. :En als het groter is het nog veel mooier.
Dus een zolder met een breedte van 2x 246 is gaaf. Je kunt denken aan een bijgebouw, maar dat is voor mij niet weggelegd.

@Rondrijden
dat hoeft niet. Maar dan is de uitdaging groter om mooie ritten te maken. Dus planmatig is er wel wat denkwerk nodig.

@Dun bezaaid
niet alle spoor1-ers, reageren hier. Enne beetje exclusief is het wel, och!

@Kees-Jan
laat maar weten waar je mee bezig bent - ben best in voor een lokkie erbij (of lok - wat moet ik zeggen :) Dan weer wel enkel; epoche IIIa heeft mijn interesse.

Kortom, gewoon een gave hobby.

Groeten Ad
PS: oh ja, doe ook nog wat met HO, maar dat is een ander verhaal. (y)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:57:32 door Ad Cleijsen »