Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door gerhards
Vandaag om 15:57:25
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 15:45:21
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dave.......
Vandaag om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Schroefkoppeling voor H0.  (gelezen 3869 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2287
    • Biesje.nl
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #30 Gepost op: 26 October 2025, 17:53:52 »
Ja, de linker NEM schacht lijkt teveel uit te steken, die moet normaal net binnen de bufferbalk vallen volgens NEM norm. Tenzij het geen kortkoppeling mechaniek heeft

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7742
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #31 Gepost op: 26 October 2025, 18:06:46 »
Naar mijn mening hoort er in dat geval geen NEM schacht onder te zitten Robert  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1569
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #32 Gepost op: 26 October 2025, 21:25:02 »
in de nieuwe MSM 262 een beschrijvend artikel (tekst&foto's) van deze (géén duurtest...)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #33 Gepost op: 26 October 2025, 21:32:50 »
Naar mijn mening hoort er in dat geval geen NEM schacht onder te zitten Robert  ;D

Waarom niet? De schacht (NEM) geeft de opname voor een koppelingskop aan. Niet of er ook een mechaniek onder zit.

Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7742
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #34 Gepost op: 26 October 2025, 22:13:43 »
Omdat naar mijn mening de NEM de fout in is gegaan, door schacht en mechaniek los van elkaar te zien.
M.i. had de NEM beter kunnen gaan voor een genormeerde standaardkoppeling, net zoals voor spoor N en de schacht puur voor te behouden voor voertuigen met kk mechaniek.

Mijn mening hè  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #35 Gepost op: 26 October 2025, 22:33:36 »
Honderdduizenden Fleischmann haakkoppelingen en märklin of trix express beugelkoppelingen maakten dit bij voorbaat al onmogelijk. Spoor N is relatief jong en zonder historie.

En wat de mechanieken betreft; dit is ook een puinhoop.

Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7742
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 07:19:33 »
Niet persoonlijk bedoelt Bart, maar antwoorden met het woord onmogelijk erin hebt ik moeite mee.
Mijn ervaring is dat dat onmogelijk, in de meeste gevallen een verhulling is van onwil, onkunde, onzin, et cetera.

Hoe ze het doen boeit me eigenlijk niet, als op rechtspoor de bufferschijven maar tegen elkaar staan en en er goed mee door aanvaardbare boogstralen kan worden gereden, zowel getrokken als geduwd.

Ga we nu wachten op meer praktijktests van de Franse schroefkoppelingen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7387
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 08:36:41 »
Binnenkort meer.

Nog even afwachten op het productieproces.....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 10:18:31 »
Ik ben wel benieuwd naar een praktijktest. De kracht op de koppeling wordt niet rechtstreks doorgevoerd, maar via een omweg. Dat leidt, vermoed ik, of tot een kromtrekken en dus verzwakken van de immitatiekoppeling zelf, of tot het stroever of niet functioneren van het kk-mechanisme.

Persoonlijk vind ik het er ook niet uitzien. Maar dat is indeze irrelevant. :angel:

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1569
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 11:00:56 »
De kracht op de koppeling wordt niet rechtstreks doorgevoerd, maar via een omweg.  ...

Met een KKK in een horizontaal vlak (origineel ingebouwde of bijv. Roco) gaat het nog, misschien. 
Maar bij een Ribu KKK bijv. gaan de krachten eerst 90° naar beneden via het verticale stangetje. Dan eventjes horizontaal en dan meteen terug 90° verticaal omhoog. Vervolgens weer 90° naar horizontaal.   Maal 2, want aan de andere wagen (of rijtuig) zelfde op-en-neer verhaal ....

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 13:42:10 »
Ik heb van Märklin ook plastic imitatiekoppelingen gehad, vergelijkbaar met de Brawa. Het loshalen/koppelen is daarmee lastig, maar de rijeigenschappen waren prima. Voordeel is dat de koppelingen direct in de nemschacht passen en geen speling zoals ik vermoed met deze oplossing.

Nadeel is dat de koppeling in principe te laag hangt. Maar omdat je vaak schuin op een trein kijkt (van boven), vond ik dat niet storend.

Groeten,
Rogier

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
Re: Schroefkoppeling voor H0.
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 14:58:20 »

Hoe ze het doen boeit me eigenlijk niet, als op rechtspoor de bufferschijven maar tegen elkaar staan


De prijs die ik hiervoor moet betalen is me te hoog. Koppelen alleen op een recht stuk, mits de koppelingen op de juiste hoogte t.o.v. elkaar staan en ook nog eens ver genoeg uitsteken en met elkaar compatibel zijn. Nee dank U. Ik blijf lekker bij de vertrouwde relexen.

En daarom zie ik de toegevoegde waarde van de schroefkoppeling waar het hier over gaat ook niet. Je hebt nog steeds "klotsen" tussen je wagens en moet alles met de hand erin frotten. Spielwert 0,0.

Bart