Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 20:13:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:54:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 19:39:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 19:38:30
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
Vandaag om 19:33:15
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 19:29:41
Omgeving Frankfurt am Main door Mitchell
Vandaag om 19:27:07
Werking Piko buffercondensator i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 19:17:54
Märklin 2025 door Ben
Vandaag om 19:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 18:59:14
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:45:34
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 18:42:39
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 18:41:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door g-j
Vandaag om 18:01:56
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 17:31:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:14:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:01:18
Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
Vandaag om 16:08:39
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:36:32
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:04:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 14:44:22
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 14:15:42
Digital Sound, maar dan analoog door Besselspoor
Vandaag om 14:01:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:56:58
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:46:32
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Vislijn
Vandaag om 13:43:24
welke verlichtingsbron? door Sylvester
Vandaag om 13:39:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:49:53

Auteur Topic: Phildie blanke lak verwijderen  (gelezen 973 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Phildie blanke lak verwijderen
« Gepost op: 16 October 2025, 11:54:23 »
Beste bouwers,

Ik ben van plan om een messing kap van andere decals te voorzien i.v.m een tijdperkwijziging. De kap is gespoten met Phildie nitrocellulose lak en afgewerkt met Phildie blanke lak. Deze is watergedragen. Het mooiste zou zijn als ik alleen de blanke lak en de decals eraf kan weken zonder dat de kleurlakken worden aangetast. Naast de nitro lakken zit er hier en daar Humbrol op.

Watergedragen lakken reageren natuurlijk anders dan de nitro en humbrol lakken. Ik kan mij dus voorstellen dat er een medium is waarmee ik de onderliggende verflagen niet aan ga tasten. Zelf denk ik bijvoorbeeld aan een badje van alcohol. Voordat ik de kap laat zwemmen om het te testen pols ik toch maar hier de kennis van andere bouwers. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Als laatste redmiddel is er natuurlijk thinner. Maar de kap zit verder prachtig in de lak. Zou zonde zijn als dat er ook af moet.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Phildie blanke lak verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2025, 13:11:54 »
Ha Mathyn, veel acrylverven kunnen slecht tegen Dasty, alkydverven kunnen er echter prima tegen. Probeer eens op een onopvallend deel van je model.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2025, 14:10:06 »
Hoi Mathyn,

In de eerste plaats: ik heb nooit geprobeerd om Phildie blanke lak te verwijderen en de rest te laten zitten, dus ik spreek niet uit specifieke ervaring. Mijn advies is dan ook alleen gebaseerd op algemene ervaring.

Ik lees dat jij niet alleen de blanke lak, maar ook de transfers wilt verwijderen en de laklaag zelf intact wilt laten omdat die nog goed is. Het lijkt mij dat als je daarmee klaar bent - als het lukt - dat die laklaag daarna een stuk minder mooi is. Zowel de blanke lak als de transfers liggen immers niet los op de laklaag, maar hebben zich daaraan gehecht. Dat laat altijd sporen na in de vorm van vlekken en/of doffe plekken. Probeer maar eens transfers te verwijderen als ze eenmaal zijn aangebracht en gedroogd; bij mij lukt dat alleen door er plakband overheen te plakken en weer los te trekken en dat moet ik dan meestal nog een paar keer herhalen.
Wat jij wilt is dus naar mijn inschatting een geduldwerkje met onzeker resultaat. Als ik zoiets om handen heb kies ik ervoor om de bak helemaal te strippen, misschien opnieuw te stralen en dan opnieuw in de lak zetten. Te oordelen naar de resultaten die jij hier soms laat zien komt het model dan prima in de lak te staan en met minder moeite dan met met de manier die je nu voor ogen hebt.

Met Dasty heb ik overigens andere ervaringen dan Gert; ook alkydverven (Phildie) lossen bij mij makkelijk op in dat spul.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2025, 22:14:19 »
Dank voor jullie meningen. Ik weet ook niet zeker of het goed gaat hoor. Maar ik wil het experiment wel uitvoeren denk ik. Als het lukt scheelt het toch en anders staat de fles thinner ernaast. Kaal halen en stralen kan altijd nog.

Ik heb nog een test kapje die van zijn nitro laklaagje ontdaan moet worden. Laat ik eens kijken wat dasty en alcohol daarmee doen voordat ik het op de blanke lak loslaat.

Wordt binnenkort vervolgd

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 06:52:22 »
Sowieso interessant om even mee te lezen bij dit vraagstuk.

Totaal geen ervaring mee, wel even een zoekslag gedaan en daarbij kwam ook azijn om de hoek als middel om uitgeharde acrylverf mee te verwijderen.
Op gevoel zou ik zeggen dat dat geen effect zou moeten hebben op nitrocellulose lak.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 12:56:34 »
Waarom niet met fijn schuurpapier alleen ter plekke van de decals wegschuren?

Bart

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 13:59:29 »
Als ik het zou doen, doe ik het hetzelfde als Ton. Maar als experiment kun je het eens proberen. Het is me onduidelijk wat de samenstelling van Phildie blanke lak is. En ik weet ook niet welke, omdat er in de loop der jaren verschillende blanke lakken zijn geleverd. Als het de laatste soort is - kleine flesjes met melkachtige lak - dan is die inderdaad watergedragen. Ik weet niet het voor spul is, maar ik hoor wel eens suggereren dat het een soort houtlijm is. Mits goed toegepast (met name de juiste verdunning en niet te oud) dan levert het een mooi resultaat op.

Benieuwd naar je experiment en of dat dan ook door anderen is te herhalen.

Ik zou zelf niet twijfelen, omdat ik met meerdere typen verf over elkaar gewoon slechte ervaringen heb. Dus ik zou het model in de thinner doen, eventueel nog stralen en opnieuw in de lak zetten vanaf een mooie messing kap.

Succes!
mvg,
Ivo

*

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 16:01:18 »

Laat ik eens kijken wat dasty en alcohol daarmee doen voordat ik het op de blanke lak loslaat.

dasty werkt inderdaad prima op sommige verven maar ook isopropanol alcohol gaat bij sommige perfect.
Zo kun je de acryl verf van tamiya met een airbrush gevuld met de iso alcohol gewoon er afspuiten.
kwestie van proberen dus ben benieuwd of het je lukt  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 16:08:39 »
Ha Mathyn, veel acrylverven kunnen slecht tegen Dasty, alkydverven kunnen er echter prima tegen. Probeer eens op een onopvallend deel van je model.

@Duikeend, mijn ervaring is onder andere gebaseerd op de 'reiniging' van één van de (sty)Rhenense spoorbruggen. Netjes gespoten met Tamiya, maar net even teveel met de vingers aangezeten. In bad, sprayen met Dasty en ziedaar, ik kon opnieuw beginnen  ;D .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.