Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 20:28:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jelmer
Vandaag om 20:21:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46

Auteur Topic: verlichting op mijn draaischijf zeten  (gelezen 3466 keer)

keesm

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: verlichting op mijn draaischijf zeten
« Reactie #45 Gepost op: 16 October 2025, 08:07:56 »
Pascal,

Stuur me een PB dan kan ik je alle details uitleggen.

Kees Moerman

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 16 October 2025, 20:12:19 »
Maar wat moet er nou op de brug komen, werkende seinen of terreinverlichting? Dat laatste is niet gangbaar dus ik vermoed het eerste maar als je hier duidelijker over bent krijg je waarschijnlijk ook betere antwoorden.

...
ik had eerder gedacht aan een elektronische oplossing maar die zijn er waarschijnlijk niet...

Jawel hoor, ik heb op een Flm. draaischijf (H0) de seinen werkend gemaakt. De schakelaars hiervoor gaan naar een omzetter die er een digitaal signaal van maakt. Dit signaal wordt voor de bediening van de brug ingetakt op de voedingsspanning van de motor en onder de brug wordt dit signaal weer van de voedingsspanning afgetakt en gedecodeerd. Als je wil laat ik er foto's van zien.
Of deze oplossing iets voor jou zou zijn valt te bezien maar ik zie ook wel ruimte voor alternatieven die voor jou misschien haalbaarder zijn. De eerste vraag blijft wat je precies wil maken.

Over die bezetmelders; reageren die echt al op heel kleine stromen? Dan zou dat toch spookmeldingen moeten geven. Hoewel ik er geen ervaring mee heb verwacht ik dat een bezetmelder toch een minimumstroom nodig heeft om op te reageren. Is de stroom naar de leds kleiner dan zou het moeten kunnen. Vraag is wel of er genoeg stroom overblijft om leds voldoende fel te kunnen maken.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #47 Gepost op: 16 October 2025, 21:24:24 »
De gangbare stroomdetectors reageren vanaf een stroom van 1 à 2 mA. Dus als je er een led aan hangt dan spreekt het ding aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 16 October 2025, 21:32:39 »
Als ik rijtuigen verlicht ga ik altijd uit van 50uA per led. Straatverlichting heb ik er nog niet zoveel mee gemaakt omdat dat meestal al voorhanden was maar daar zou ik iets van 100uA van maken en kijken hoe het er uitziet.
Als ik mij goed herinner heb ik voor de seinen op de draaischijf veel minder van 50uA gebruikt omdat het ander echt teveel was.

Weet jij hoe zo een bezetmelder detecteert? Spanningsval over een diode? In dat geval kan je er ook een weerstand aan parallelschakelen. Dan is er iets meer stroom nodig om tot detectie te komen. Die extra stroom kan de verlichting dan nemen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 16 October 2025, 21:53:37 »
Ja, ik weet hoe een bezetmelder werkt want ik heb er meerdere zelf gebouwd.
Bij stroomdetectors voor digitale banen staan 2 diodes in serie om genoeg spanningsval te krijgen. Er staat nl. een optocoupler parallel aan en die heeft 1,2V nodig om aan te spreken. Dat gebeurt al bij een heel lage stroom, en daarom staat er ook nog een weerstand parallel aan het geheel om de detector ongevoeliger te maken.
Door die weerstand kleiner te maken, of er nog een parallel aan te zetten maak je hem nog ongevoeliger. Maar ik weet niet of iedereen zo'n ingreep aandurft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Voske

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 16 October 2025, 23:54:49 »
halo iedereen het is inderdaad terreinverlichting maar indien ik een oplossing vind om mijn twee voedingsdraden vrij te krijgen dan is er niks die mij tegenhoud om ook seinverlichting te plaatsen via een decoder
MVG
Pascal

rjr

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 17 October 2025, 08:32:31 »
Maar is het niet veel makkelijker, en natuurgetrouwer, om die verlichting naast de brug te zetten in plaats van er op. Gewoon op het terrein er naast.

Voor seinen is het natuurlijk wel zo dat die op de brug horen.

En als je met bezetmelders de aanvoerende sporen allemaal detecteert, dan kan de software er dus vanuit gaan dat als die melders vrij zijn de lok wel op de draaischijf moet staan.
Enige probleem is dan als een lok veel assen heeft die geen stroom afnemen, maar dat zou je dan eventueel met een klein weerstandje, of weerstandslak kunnen verhelpen.
Hoeveel werk dat is hangt af van of je dit nu toch al doet, dan is het alleen software matig.
En als je het nog moet doet, voor hoeveel sporen dat dan gemaakt moet worden.
De melder van de brug kan er dan af, en daar kun je dan via een decoder de verlichting en seinen mee schakelen.

Groet,
Roelco

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 17 October 2025, 21:52:55 »
Gisteren heb ik er overheen gelezen dat jij de draaischijf aanstuurt via een decoder. Dat maakt het moeilijker om tot een oplossing te komen. Ik weet ook niet precies wat de decoder doet. Staat er nog constant spanning op de motordraden zoals dat in de originele situatie is? Dan zou je daar stroom vandaan kunnen halen. Dit is dan niet apart schakelbaar, misschien wil je hier niet naartoe.

Ik heb net even bij de H0-draaischijf gekeken naar de pin in het midden van de sleepringen en die lijkt mij niet van staal maar vernikkeld messing of zoiets. Er zit geen bevestigingspunt voor een draad aan. Is dat bij jou ook zo? Anders zou je die pin misschien kunnen gebruiken om de bezetmelder te overbruggen en tussen de pin en een van de spoorstaven een seindecoder aan te sluiten.
Ik zie ook plaatjes zonder die pin. Blijkbaar kan de pin verwijderd worden maar of dat gaat zonder schade weet ik niet. Heeft iemand een idee? Als de pin zonder schade verwijderd kan worden is er misschien (na verwijdering) een draad aan te solderen. Dan rest nog om op de draaischijf een extra contact tegen die pin te maken, als er op de N-draaischijf genoeg ruimte voor is.

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 13:49:33 »
Bij de 3rail versie worden de puko’s aangesloten op de middenpin (witte draad)
Greetz Caspar

Voske

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 17:47:08 »
beste

heb juist de draaischijf getest en de stalen pin kan inderdaad dienen om de stroom naar boven te geleiden ik moet juist zien om een fijne draad te solderen aan de veer die de brug met de schijf (pin) verbind en dan is de melder omzeild een beetje van de afdekplaat vijlen en dat zou het moeten zijn (in theorie tenminste) we zullen zien ik laat iets weten binnen enkele weken want nu eerst enkele drukken weken op het werk.

bedankt aan iedereen voor de hulp

MVG
Pascal

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 18:05:56 »
Ok, maar hoe ga jij aan staal solderen? Mij is het nog niet gelukt.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Voske

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 18:08:14 »
de pin heeft dezelfde diameter dan een magneet ik soldeer eerst de draad aan de magneet en die plakt aan de pin
MVG
Pascal

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 18:52:04 »
Ok, maar hoe ga jij aan staal solderen?
...
Waarom denk jij dat het staal is? Ik zg gisteren wat donkere plekken, alsof het vernikkeld messing is wat niet goed is vernikkeld.

De vraag blijft dan nog of de pin eruit kan worden gehaald, solderen aan de pin in de put is denk ik schadelijk voor het kunststof waar de pin in zit.
Een magneetje gebruiken, zoals Voske zegt kan ook werken.

Voske

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 20:29:22 »
het zal spijtig genoeg niet de digitale stroom zijn wand die wisselt telkens om als de schijf een halve toer doet dus het zal een van de drie anders draden worden  en dan kan ik ook geen décoder gebruiken :'(
MVG
Pascal