Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel. door bask185
Vandaag om 15:30:33
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 15:29:05
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Reinier Z.
Vandaag om 15:28:37
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door Jeroen Water
Vandaag om 15:27:17
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Marty
Vandaag om 15:10:58
Ontraxs 2026 door Jean-Pierre
Vandaag om 14:59:38
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 14:59:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:46:42
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 14:36:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 14:27:21
decoder problemen door VAM65
Vandaag om 14:10:55
Vraag over deze decoder. door Remunj
Vandaag om 13:35:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:30:40
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:41
Multimaus Zwart door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:05
Vraagje over digitaliseren Hamo Motorpost door henk
Vandaag om 12:59:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:38:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door MathynK
Vandaag om 12:24:16
Waterstofbuffel? door Jeronimos
Vandaag om 12:11:41
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:02:00
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 12:01:53
Lima IRM gaat niet lekker door de bocht door 008200
Vandaag om 10:49:59
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 10:24:25
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:08:26
Piko 2026 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:19:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:10:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:03:16
HS 4de klasse Staatsspoorstation door Sven
Vandaag om 01:15:06
kan ik een roco relais schakelen met een servo decoder door Dirk
19 February 2026, 22:26:14
Duitse/Belgische tegenhangers van Beneluxspoor/3railforum? door sncf231e
19 February 2026, 22:15:30

Auteur Topic: Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules  (gelezen 36653 keer)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Re: Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
« Reactie #105 Gepost op: 18 December 2025, 19:13:05 »
Je hebt idd het lage schot van de stagingbak verkeerd om gemonteerd  ;)

Zet er dan ook op wat de voor- en achterkant is! ;D ;D ;D
Lucien

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #106 Gepost op: 18 December 2025, 22:30:23 »
Laserboy even aan zijn oren trekken ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #107 Gepost op: 18 December 2025, 22:42:11 »
Dan moet je er ook bij zetten wat boven is, en wat onder. En aan de binnenkant. Staat zo slordig op een tentoonstelling, als het publiek de aanwijzingen nog kan lezen  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 18 December 2025, 23:09:35 »
 :o ;D ;D
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 19 December 2025, 08:27:51 »
Misschien een klein laser-streepje of pijltje dat hint op de voor- of achterkant, dat krijg je wel weggewerkt met een schuurmachine, plamuur en wat lagen verf.
Gelukkig zitten de overige boutgaten foolproof, en grote gaten voor doorvoer van allerlei kabels zijn groot genoeg om die 5 mm verspringing wel te compenseren.
Lucien

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 19 December 2025, 10:31:21 »
Die stagingmodules zijn universeel ofwel; die kun je links of rechts bouwen en dus de schotten anders gebruiken. Het is meer dat ik daar nog een betere handleiding voor moet maken die al die verschillen aangeeft. De poothouders hebben hetzelfde en ik ben er ook zelf al de mist mee in gegaan ;) Dus het is menselijk.

Ik neem alle kritieken ter harte en probeer ze met een mooi woord te implementeren ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 19 December 2025, 10:36:33 »
En zo is het ook bedoeld Ronald, het is logisch dat het even zoeken is naar een foolproof handleiding. Als je iets zelf ontwikkelt is het vaak vanzelfsprekend, totdat een volkomen leek er iets van moet maken.
En misschien had ik moeten beginnen met de modules, dan had de schaduwbak zich vanzelf gevoegd in het geheel. Maar deze eigenwijze bouwer moest natuurlijk weer beginnen met de schaduwbak terwijl hij nog geen instructies via de mail had ontvangen  ;)
Lucien

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 19 December 2025, 11:36:29 »
Zoiets  ;D

Alle input laten komen, alleen zo krijgen we het product nog beter  (y)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 05 January 2026, 10:20:40 »
Inmiddels zijn de onderdelen voor de verbeterde draaischijf binnen, ik moet ze nog wel monteren. Ik was zelf al iets verder dan nodig, dus moet kijken of ik iets kan demonteren, of anders met wat kunst- en vliegwerk kan bashen. De schijf krijgt dan wel rollagers, dat zal de wrijving een stuk verminderen bij het draaien.
Ook de lagers voor de aandrijfstang zijn beter (kogellagers) en he geheel is altijd weer demontabel, ook een voordeel als je de schijf in een andere baan ooit zou willen hergebruiken. Dus wordt vervolgd.

In de kerstvakantie ben ik bezig geweest een leeg gekomen slaapkamer uit te ruimen, en eens plannen te maken om hierin iets permanent op te bouwen, maar dat gaat nog wel even duren. een likje verf mag er eerst op.
Dus ben ik verder gegaan aan een oud project, de Resita van KS Modelleisenbahn.
Dit is een CNC gefreesde kit op een Bachmann 0n30 Consolidation, dus dat wordt een lekker gewicht.
en nee, deze is Roemeens, dus niets frans aan, maar ik fantaseer er maar op los en zie een fictieve samenwerking zoals die er ook was en is tussen Renault en Dacia, waarbij zo'n lok in dat kader wellicht eens deze kant opgekomen zou kunnen zijn, en volgens mij liggen de roots van deze lok zelfs in een oud Osstenrijks-Hongaars ontwerp van voor WO I, dus een vaag excuus zal er vast wel zijn....

Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #114 Gepost op: 05 January 2026, 14:47:47 »
Die is vast buitgemaakt door de Fransen en daar blijven hangen. Zo is ook een groot aantal HFB locs in Zuid Afrika terecht gekomen (en later bij een particulier in Engeland, waar ze nu weer verkocht worden volgens mij).

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: Vandaag om 07:58:58 »
Het was even stil, mar e afgelopen dagen ben ik met het draaischijfje aan de slag gegaan.
Via een duitse kennis heb ik verbeterde onderdelen gekregen om de schijf te bewegen. En eerlijk gezegd heb ik daar ook veel meer vertrouwen in dan wat er vanuit Frankrijk werd meegeleverd.

Te beginnen met de aandrijfas; dit is wat er in de kit zat, een 3D geprint asje uit resin, met een enorme layering waardoor die alles behalve rond is. Daarnaast 2 delen die je moet lijmen. Ik heb ze in elkaar gezet en ben eraan gaan draaien maar heb hem maar opzij gelegd, als ik hiermee een zware Resita wil draaien ben ik bang dat hij breekt.

Vervanging is gevonden in een aluminium staafje van 4 mm uit de bouwmarkt, voor die €1,20 kan je niet tobben.

De schijf zelf is wel oké, alleen ligt deze aan de buitenkant op de rand, en steunt in het midden op een spil. De schijf glijdt dus op de rand en dat geeft wel wat weerstand, daarnaast ben ik benieuwd hoe dit op langere termijn gaat. De duitse oplossing voorziet in een soort brug onder het spoor met aluminium rollen waardoor de brug nu rolt over de bodem van de put.

Op de onderkant van de put komt dan een U vormige beugel voor de as. De meegeleverde beugel is een resin print zonder poespas, de duitse versie is een andere soort kunststof, voorzien van versterkingsribben en kogellagers voor de as. Een wereld van verschil.

Wat ook niet deugt aan de kit is de uitsparing voor de kabeltjes aan de onderzijde. De gesoldeerde kabels zijn te dik, en zeker aan de rand waar ze met zijn tweeën zouden moeten liggen past het niet. Dus ik heb ze op een alternatieve wijze gelegd. Daar is genoeg ruimte voor in de hoogte.
Vervolgens kan het tandwiel geplaatst worden. In de nieuwe uitvoering is dit geborgd met een schroef zodat de hele constructie altijd weer losgemaakt kan worden. Het meegeleverde tandwiel had ik met secondenlijm moeten fixeren, waarmee ik alles dus definitief gemaakt had zonder mogelijkheid om dingen te corrigeren of in de toekomst te repareren of onderhouden.

Ook is de stand van de tanden op de tandielen anders. De frase versie zet de tanden van beide tandwielen onder 45 graden, daar kon ene duitse techneut niet tegen, die vertanding moest anders bij deze constructie. Ik neem dat maar aan van hem  ;D

Vervolgens het gat geboord aan de voorzijde en de as aangebracht. En zoals je zou kunnen verwachten met deze Deutsche Gründlichkeit, zitten op de as borgringetjes en schijfjes die ik met een minuscuul inbussleuteltje op de metalen as kan vastzetten. Ook het tandwiel zit met een inbusje geborgd. Voordeel is dat ook deze constructie dus compleet uit elkaar kan en opnieuw gebruikt, mocht ik ooit in een verre toekomst iets anders willen maken en deze schijf opnieuw gebruiken. Dat was met de originele onderdelen niet mogelijk, dat is allemaal in elkaar schuiven en vastlijmen.

Het handwieltje heb ik even voor de foto losjes op de as gedrukt, ik wil eerst het hout schilderen en zolang ik het handwiel niet vastzet kan he took niet stuk gaan. Maar de boel werkt!

Nu nog aansluiten en de twee MTB wisselmotoren verder aansluiten en testen. Dan is het vervelende technische deel afgerond en kan ik me gaan richten op de scenery. De nieuw aangeschafte RTS Greenkeeper zal dan van pas gaan komen!

Lucien

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #116 Gepost op: Vandaag om 08:49:14 »
Geweldig, leuk gedaan!
Mooie aanpassingen ook. Ziet er stabiel uit.

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: Vandaag om 13:55:31 »
En ondertussen functioneert alles ook qua elektra, voor mij altijd wel een dingetje.
Wel merk ik dat ik bij de draaischijf nog wat meer materiaal moet weghalen om de flenzen te laten passeren, daar had men dus bij LR Presse ook niet goed over nagedacht.... ::)
Maar alles heeft spanning, maakt voor de verandering eens geen kortsluiting en ook de MTB motoren doen wat ze moeten doen via de Multimaus.
Blij! Kan ik eindelijk eens beginnen met de scenery  ;)
Lucien

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: Vandaag om 14:00:35 »
.. en ook de MTB motoren doen wat ze moeten doen via de Multimaus.

Waarom zouden ze dat niet doen dan? Een van de meest gebruiksvriendelijke aandrijvingen  :)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: Vandaag om 14:19:16 »
Waarom zouden ze dat niet doen dan? Een van de meest gebruiksvriendelijke aandrijvingen  :)

De motoren zijn niet het probleem Ronald, maar de persoon die ze aansluit en afstelt  ;)
Maar zelfs ik begreep hoe dat moest bij de MTB motoren, en ik ben er dik tevreden mee!
Het restant van 3 gaat straks onder Zweifelsfall, en de nieuwe baan Am Büdchen wil ik ook nog voor MobExpo omgebouwd hebben. Dus ik heb er net nog een dotje besteld. Ze zijn wel weer wat duurder geworden maar nog steeds een scherpe prijs.
Lucien