Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:20:23
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door peterha
Vandaag om 14:18:30
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
  

Auteur Topic: C12c rijtuig  (gelezen 4374 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
Re: C12c rijtuig
« Reactie #30 Gepost op: 08 October 2025, 21:12:06 »
Oke , van een vooroorlogs opschrift . Ben benieuwd naar een naoorlogs opschrift .

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: C12c rijtuig
« Reactie #31 Gepost op: 11 October 2025, 19:58:14 »
Of zoiets als voorbeeld ?



roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
Re: C12c rijtuig
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 09:57:26 »
Ik heb een tip gekregen van een buitenlands forum . Was niet te vergreoten die plaatjes . Wazig . Even verder gezocht en gevonden .



Nu is de vraag : heeft de 6463 met deze CSD en klasseaanduiding rondgereden en is zo teruggekomen . Die hebben een "schaduw" van de letter/cijfer .
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:02:30 door roco »

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: C12c rijtuig
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 10:29:37 »
C12c 6463 werd in 1948 weer ingelijfd bij NS. Vervolgens werd het met de grote naoorlogse vernummering in 1952 C12c 6417. Met het definitief vervallen van de eersteklas in juni 1956, waardoor de oude 3e en 2e konden worden vernummerd in respectievelijk nieuwe 2e en 1e klas) werd het een B12 (de c verviel omdat alle rijtuigen inmiddels een plee hadden). Of van de C12c 6463 als CSD-rijtuig foto's bestaan weet ik niet. Maar het kan natuurlijk zijn gefotografeerd bij terugkeer of bij de werkplaats. 

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: C12c rijtuig
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 11:59:19 »
Ik heb een tip gekregen van een buitenlands forum . Was niet te vergreoten die plaatjes . Wazig . Even verder gezocht en gevonden .



Nu is de vraag : heeft de 6463 met deze CSD en klasseaanduiding rondgereden en is zo teruggekomen . Die hebben een "schaduw" van de letter/cijfer .

De kans dat de 6463 met dit soort opschriften heeft rondgereden is uiterst gering.  In de oorlog zal men de moeite niet genomen hebben en is er eerder kans op een andere beschrifting cq. zelfs andere maatschappij ( DR,  BMB, BMD). Of hij is misschien zelfs helemaal nergens in opgenomen en omgeschilderd, of reed gewoon met afgeschuurde plekken rond.
Na de oorlog zal men die moeite ook niet meer genomen hebben, neem ik aan, en is men overgegaan op de opschriften zoals op de foto van de werkelijke wagen (ander type, reactie 27) te zien is en op de getoonde foto van een model (reactie 31).  Dus zonder die "schaduw" beschrifting.

Als de wagen, zoals gezegd, ook nog eens gereviseerd is, in Tsjecho-Slowakije, zal men zeker géén oude opschriften gebruikt hebben.

Kortom:  die schaduwopschriften zijn vrijwel uitgesloten en al helemaal zoals dit rijtuig naar Nederland terugkwam.
Helaas heb ik, ook door tijdgebrek, nog geen enkel bewijs gevonden van hoe de wagen naar Nederland kwam of kort daarvoor nog in Ts-Sl rondgereden heeft. Maar ik ben ook pas aan de derde doos toe en heb wel wat informatieve (hoop ik) gegevens gevonden, ook over de Siks (meervoud dus) voor het andere draadje.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:03:33 door maartenvdb »