Via Z21 app, naar 'CV-programmering' en dan naar 'program On Main (POM)'.Daar vul je 'Adres locomotief' in (bij mij was dat 52) en bij 'CV adres' vul je 256 in.Dan bij 'CV-waarde' "1" invullen en drie keer (3x) op CV Vastleggen drukken. Na elke keer wel ff wachten totdat rechtsboven het balkje boven 'STOP' weer van groen naar blauw gekleurd is.Daarna begint de lok een aantal keren te rijd om zich te 'calibreren'.Dat was het.
Even een aanvulling, recht vooruit trekt dit locje behoorlijk wat wagens hoor.Maar als het locje door een kleine (r1) bocht alles moet slepen heeft het wat moeite, nou zijn de artitec groentewagens ook niet de lichtste wagens om te trekken.Wat mij niet boeit want ze zijn zo fraai 😊Leuke test voor de vakbladen, wat kan een loc trekken en wat is de rolweerstand van sommige wagens..Iedereen aan de gewichts en trekkrachtmeter haha
Misschien is het al eerder gevraagd maar tov de eerste groene hippel, wat zijn de verschillen met de VSM?
Maar als het locje door een kleine (r1) bocht alles moet slepen heeft het wat moeite, nou zijn de artitec groentewagens ook niet de lichtste wagens om te trekken.
Volgens de Google AI kom ik op de volgende gegevens:Hippel: kon 500 a 600 ton trekken, grofweg 24-30 beladen 2-assige wagensSik: 240 ton, grofweg 10 - 12 beladen 2-assige wagensRemvermogen van een 500 was beperkt, grofweg 10-15 wagens ongeremd (immers, geen treinrem). Daarna werd het dus spannend afhankelijk van de omstandigheden (helling, bocht, droog spoor etc). Kortom, een stam van 10 - 15 wagens achter een 500 was in de praktijk (en zo te lezen in model) geen probleem.
Op Facebook kom ik toevallig tegen, waar een Bakkie misschien wel 32 (volgens de fotograaf) tweeassige zelflossers sleept.
Gelukkig heeft AI er niet zoveel verstand van doe de waardes maar x2, dan kom je dichter in de buurt. Met rangeren dan he, op de baan kwamen ze niet zo heel veel, alleen met wat konvooien en dat waren vaak korte afstanden. Met een locomotor mag je bijvoorbeeld op de baan met 25 km/h nog 99 ton trekken; houdt dus snel op.Enne, een beladen tweeasser weegt zo'n 30-40 ton, dus ergens gaat er in je berekening iets niet helemaal goed.