Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
  

Auteur Topic: Piko NS 5/600 Hippel 2025  (gelezen 12965 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #390 Gepost op: Vandaag om 17:50:53 »
Hij hoeft niet (bijna) door te slippen, zie mijn filmpje een paar reacties terug.
Maar het is alleen toch jammer dat het lastafhankelijke geluid niet wat gevoeliger in te stellen is.

Stephan.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4601
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #391 Gepost op: Vandaag om 18:35:33 »
Je hebt gelijk. Ik had jpuw filmpje nog niet goed (= met voldoende volume) erbij beluisterd. Maar dan blijft inderdaad jouw laatste zin van toepassing. Ik zou het doorschakelen liever onder een functietoets hebben, en dat kan met een Esu wél.

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #392 Gepost op: Vandaag om 19:31:03 »
Ik ben nog in dubio hoe ik het ga doen met het wegrollen vs wegrijden met last. Zoals het nu is rol je weg als je de regelaar een klein stukje opendraait en zodra je nog iets verder draait gaat ie naar stationair met last (zie het demootje dat ik eerder had geplaatst), een andere optie is dat bij het wegrijden altijd stationair met last ten gehore wordt gebracht behalve als coasting (shift 3 = F8) geactiveerd is, dan rol je stationair weg.
Zodra je coasting deactiveert wordt automatisch opgeschakeld naar stationair met last of volle toeren afhankelijk van de snelheid op dat moment.
Wat heeft de voorkeur?
Dirk

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
    • Richie's homepage
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #393 Gepost op: Vandaag om 19:36:21 »
Een vriend van mij heeft de loc ook en heeft Piko gemaild over het geluid en antwoord gehad.
Het geluid wordt aangepast op basis van de stroomopname van de motor. Dus bij een zwaardere last moet de motor meer kracht leveren en zal er meer stroom door lopen.
Het schijnt dat je de motor individueel kunt instellen. Je hebt daarvoor een 2 meter lang spoor nodig en je moet cv256 drie keer op 1 programmeren.
Geen idee wat er dan gebeurt of wat je dan moet doen, dat zegt Piko niet.
Firmware zou versie 1.18 moeten zijn, dat kun je controleren met CV 7.
De uitvoerige handleiding zijn ze nog mee bezig, die komt later online.
Weet iemand meer over die CV 256?

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2028
  • A-C
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #394 Gepost op: Vandaag om 20:36:56 »
Een maat van mij heeft een vriend die hem binnenkort verwacht te ontmoeten.
Ben benieuwd hoe hij presteert  (y)

Ze zeggen 500 maar hij had het over 652??
Kan niet wachten op zijn eerste ervaringen..

Grapjes modus uit,
Het is een lekker ding  :)
Vooral als ie begint te slippen, dan gaan de remmen los en het toerental omhoog…

Piko, het is een genot om te hebben,  okip heb er eentje  :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:41:25 door barry1972 »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4601
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #395 Gepost op: Vandaag om 20:41:24 »
Ik ben nog in dubio hoe ik het ga doen met het wegrollen vs wegrijden met last. Zoals het nu is rol je weg als je de regelaar een klein stukje opendraait en zodra je nog iets verder draait gaat ie naar stationair met last ………… Zodra je coasting deactiveert wordt automatisch opgeschakeld naar stationair met last of volle toeren afhankelijk van de snelheid op dat moment.
Wat heeft de voorkeur?
Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e optie, maar er zijn ongetwijfeld meer belangstellenden voor jouw file. Een alternatief is wellicht dat je 2 varianten maakt. Dan kan eenieder zelf bepalen welke file hij in de decoder laadt.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4601
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #396 Gepost op: Vandaag om 20:46:38 »

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #397 Gepost op: Vandaag om 20:55:27 »
Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e optie, maar er zijn ongetwijfeld meer belangstellenden voor jouw file. Een alternatief is wellicht dat je 2 varianten maakt. Dan kan eenieder zelf bepalen welke file hij in de decoder laadt.
Ik doe het dan wel via een SoundCV, dan kan optie 1 of optie 2 gewoon geprogrammeerd worden. De default zal dan optie 2 worden, die spreekt mij namelijk ook het meeste aan.
Dirk

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #398 Gepost op: Vandaag om 21:00:05 »
Nee helaas. Hij staat ook nog niet in de uitgebreide handleiding. https://www.suter-meggen.ch/HO%20Netto/piko/sortiment/detailbilder/piko_decoder_ausfuehrliche_anleitung.pdf

Ik vermoed dat daarmee de decoder in een soort ontwikkelaars stand gezet wordt.

Gr. Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
    • Richie's homepage
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #399 Gepost op: Vandaag om 21:37:35 »
Mijn vriend heeft het dus uitgevoerd:
Loc in het midden op 2 m programmeerspoor gezet, 3 x "1" weggeschreven op CV256 (m.b.v. Roco maintenance tool). Toen ging de loc ongeveer 12 keer op en neer rijden in rangeerstand (= 1 koplamp brandt), eerst kleine stukjes langzaam, toen steeds sneller en verder (maar max 0,5 m), en daarna was het klaar.
Nu hoor je duidelijk het toerental oplopen als de loc meer snelheid maakt zonder dat er iets achter hangt. Dus als losse loc.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8794
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #400 Gepost op: Vandaag om 21:50:47 »
Wat is een roco 'maintenance tool'?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
    • Richie's homepage
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #401 Gepost op: Vandaag om 22:01:09 »
Software voor de Z21. Verder weet ik het ook niet.

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #402 Gepost op: Vandaag om 22:44:40 »
Wat ik wél een heel tof sounddetail van de Piko vindt is dat hoge gepruttel wat op dit flimpje duidelijk te horen vanaf 19:31-19:34 minuut.

https://www.youtube.com/watch?v=9dHKRwkWmXs

Dat is zó typerend voor een DER 500/600!! Dat mag echt niet verloren gaan bij het verbeteren van het sound.

Jeroen
In het ESU project zit een slot Spirax Valve, die is ook wel onregelmatig maar heeft niet dat typische geluid van de 500/600.

Misschien dat ik het geluid op één of andere manier kan na maken, ik had net al even wat geprobeerd door een resonantie filter aan een van de samples toe te voegen. Dan lijkt het wel iets beter te worden maar het is het nog steeds niet helemaal.

[Edit]
Dat SoundCV gebeuren waar ik het eerder over had m.b.t. het optrekken is inmiddels ingebouwd.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:46:29 door D_Loc »
Dirk