Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
  

Auteur Topic: Roco wagon openen  (gelezen 3220 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Roco wagon openen
« Reactie #15 Gepost op: 02 October 2025, 23:58:14 »
De oorspronkelijke verlichtingsset met buisvormige gloeilamp is art.nr. 4497/40303.
Deze zijn bij Roco al lang niet meer leverbaar, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Ik neem aan dat je LED-verlichting wilt toepassen dan heb je alleen de slepers nodig, dus het meest voor de hand liggend is om deze zelf te knutselen.
Maar adhv de plaatjes kun je wel zien hoe eea er uit zou moeten zien:
https://trainstore-and-more.de/Roco-H0-40303-Beleuchtung-Wagenbeleuchtung-Innenbeleuchtung-E488?srsltid=AfmBOorH6WH39r8WZ9REL8RBctpKdJUBX6hZebbgH9Wj03FsPT2NCfvY

De smalle gebogen stripjes zitten boven de assen, de brede rechte stripjes houden het buislampje op zijn plaats in de fitting en heb je dus niet nodig.

Deze wiel contacten zou je ook in kunnen prutsen. Als los onderdeel verkrijgbaar bij Roco. Deze heb ikgebruikt voor de stroom afname.

96766   Kontaktsatz f. Bl.-Satz 40361. Die komen uit de universele kit 40361

Ik weet niet meer hoeveel er in een zakje zitten.

Arjan


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
Re: Roco wagon openen
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2025, 08:46:18 »
De toiletten stonden bij een paartje altijd naar buiten gericht, de eerste klas naar binnen gericht. Dat had te maken met het maar aan één kant aanwezig zijn van een rolluik aan de wagenovergang van deze rijtuigen.

Bij de BD3yg staat de wc naar binnen gericht, de bagage naar buiten.


Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Roco wagon openen
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2025, 10:35:47 »
Aiko,
Leuk idee dat met een buisje op de as.M<aar moet niet bte strak zijn natuurlijk.Maar je zegt zelf al dat met een draadje rond het asje vgedraaid de stroomafname beter is.
Ik heb het nu als volgt gedaan.Zie foto's.
Arjan,
Heb je die rechtstreeks bij Roco besteld?





Moet nog testen of het zo werkt.

mvg Henk

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3326
Re: Roco wagon openen
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2025, 10:46:06 »
Bij de BD3yg staat de wc naar binnen gericht, de bagage naar buiten.
Dat klopt. de BD3yg is de uitzondering. Hier ontbreekt de afsluitbare wagenovergang aan de reizigerszijde.
Groeten,
Richard

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Roco wagon openen
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2025, 14:06:02 »

Arjan,
Heb je die rechtstreeks bij Roco besteld?



Ja bij roco via de website. Enige nadeel voor een kleine bestelling zijn de verzendkosten wat hoog rond de 10 euro

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Roco wagon openen
« Reactie #20 Gepost op: 03 October 2025, 15:16:43 »
Zag dat je ze ook via MTE kan bestellen.
Mvg Henk

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Roco wagon openen
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 19:33:02 »
Aiko,
Leuk idee dat met een buisje op de as.M<aar moet niet bte strak zijn natuurlijk.Maar je zegt zelf al dat met een draadje rond het asje vgedraaid de stroomafname beter is.
Ik heb het nu als volgt gedaan.Zie foto's.
Arjan,
Heb je die rechtstreeks bij Roco besteld?





Moet nog testen of het zo werkt.

mvg Henk


Dit is wellicht ook een mogelijkheid, die ik naar volle tevredenheid heb gebruikt voor een aantal twee-assige rijtuigen.



Aan de kop van een messing spijker zit een stukje van een koperen veertje gesoldeerd (in dit geval van een koolborstel van een oude dremel). Het veertje drukt (licht) tegen de as. De messing spijker gaat - met de punt verticaal omhoog - door een stoelzitting van het interieur heen (eerst gaatje boren en laat het de passagiers even weten  ;)) en aan de punt van de spijker zit één van de draden van de stroomtoevoer gesoldeerd. Bij de andere as is dit uiteraard ook nodig.







Of het bij de drie-assers ook gaat, weet ik niet. Het zwenkmechaniek gooit misschien roet in het eten.

Een groot voordeel van deze constructie (vind ik) is dat de wagon zeer licht blijft lopen. Ik heb zelfs een heel klein beetje PTFE spray tussen het veertje en het asje gedaan, de stroomafname is prima; al ontkom je ook hier niet aan de toepassing van een condensator. Door het veertje er bij de as enigszins "omheen" te buigen, voorkom je dat de constructie met de spijker door de beweging van de as zal gaan verdraaien.



Groet, Herb73