Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
Vandaag om 10:00:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:57:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:50:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:45:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:29:55
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Tomasso
Vandaag om 09:18:41
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43

Auteur Topic: Beilhack xrotm: rijrichting  (gelezen 596 keer)

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Beilhack xrotm: rijrichting
« Gepost op: 17 September 2025, 15:15:54 »
Hallo,

Ik ben in het bezit van de mooie Roco 72800. Leuk model met geluid en met beweegbare functies. Zo kan de bovenkant van de locomotief 180 graden draaien.

Maar die functie heeft ook een bijzonderheid: de rijrichting verandert mee. Rijdt de locomotief bij vooruit eerst in de ene richting, als ik met F4 de locomotief 180 graden draai is vooruit de andere rijrichting.

Op zich is het wel logisch, want zo is vooruit altijd de richting om de sneeuw te vegen. Maar digitaal is dit natuurlijk een crime, want hoe ga ik dit aan de software duidelijk maken? Ik kan het niet wijzigen in de decoderinstellingen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

bask185

• Online Online
Re: Beilhack xrotm: rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2025, 16:19:54 »
Hmm interessant probleem. Het is een feature, geen bug.

Heb je Roco klanten support al geprobeerd?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2025, 17:40:27 »
Stom idee:
Je software vertellen dat er een draaischijf ligt op de plekken waar je hem wil laten draaien?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2025, 18:12:14 »
Je kunt de rij-software toch gewoon vertellen dat, als je hem gedraaid hebt, hij achteruit rijdt?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ben

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2025, 18:42:32 »
Als de lok in automatisch bedrijf moet terugrijden naar het blok waar het eerder vandaan komt wordt de rijrichting omgezet door de software. Zorg dan ook middels een actie dat de locomotief functie F4 geactiveerd wordt.

bask185

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2025, 20:56:59 »
Je kunt de rij-software toch gewoon vertellen dat, als je hem gedraaid hebt, hij achteruit rijdt?
Ja dat kan wel, maar dat kan niet automatisch.

Citaat
de rijrichting omgezet door de software
En precies dat wil je dus niet. Als die trein wordt stopgezet en hij moet terugrijden naar waar die vandaan kwam, dan zal de computer hem de andere kant op aansturen. Dat is de normale gang van zaken. Maar zodra je F4 activeert, wordt de achterkant de voorkant. Dus eigenlijk moet dat computer programma de trein altijd vooruit aansturen voor beide richtingen, maar ik zie koploper oid dit niet doen op een pendelbaantje.

Met iTrain kan je dit misschien voor elkaar krijgen als je Xander lief aankijkt. En dan hebben we een jaar later hier een nieuw draadje waarbij de richting van de loc niet wordt omgedraaid omdat iemand per ongeluk een recentelijk toegevoegd checkboxje heb aangevinkt.  ;D

Ik denk eerlijk gezegd dat Tjallings bijzonder creatieve oplossing  (y) als enige daadwerkelijk kan werken.

Maar nogmaals.. even vragen bij de klanten service die misschien wel een bepaalde CV voor je weten die niet in handleidingen voorkomt. ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2025, 22:00:33 »
Waarom zou je het eigenlijk twee keer vooruit noemen?
Het gaat erom wat je ziet. Het ding heeft twee rijrichtingen (volgens het programme vooruit en achteruit) en met het voorstel van Ben staat die rotor altijd aan de goede kant van het machientje. Volgens mij is het niet anders dan bij een treinstel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2025, 22:05:38 »
Citaat
Waarom zou je het eigenlijk twee keer vooruit noemen?

Omdat de TS dit zegt:
Citaat
Maar die functie heeft ook een bijzonderheid: de rijrichting verandert mee. Rijdt de locomotief bij vooruit eerst in de ene richting, als ik met F4 de locomotief 180 graden draai is vooruit de andere rijrichting.
Train-Science.com
Train-Science github

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2025, 22:26:23 »
In Rocrail (en in andere programma's waarschijnlijk ook wel) kun je met een actie een CV waarde wijzigen.
dit gebeurt (in Rocrail) met commando Pomwrite. je zou eens kunnen testen hoe het werkt als je mbv CV29 de rijrichting van de loc in de decoder inverteert. Doe dit dan voordat je F4 met een actie activeert.

onderstaan zijn de mogelijkheden om de loc properties te wijzigen

vr. groet,  Hans

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2025, 22:59:43 »
Dank iedereen voor het meedenken. Ik rijd met iTrain.

Op het iTrain forum kun je er ook iets over lezen in dit draadje: https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?t=2969

Interessant is nog dit:
Citaat
- Gibt's Lösungen für das von mir beschriebene Fartrichtungsproblem? (Hmmm, zum zweiten mal bin ich hier, schon wieder Fahrtrichtung ;) ). "Vorwärts" bekommt mit Railcom halt noch eine zusätzliche Bedeutung, deshalb ist das simple abschalten der Fahrtrichtungsumkehr nicht unbedingt der Weisheit letzter Schluss. Diese Fahrtrichtungsumkehr ist, da bin ich mir sicher, über die Decodereinstellungen realisiert. Ich habe bis jetzt aber noch nicht die richtige CV gefunden, um einen Versuch zu starten, und ich komme die nächsten zwei Wochen nicht dazu das rauszufinden. (Ferien: Das Fernweh ruft :D ) Der Decoder soll ja ein MX 645 sein...

Ik ben echter niet zo zeker dat dit via de decoder is geregeld. Ik vrees dat het door fysieke kenmerken komt (contacten polen om bij draaien). De tekeningen bieden echter geen duidelijkheid dus dan moet ik het model open maken/demonteren.

Hoe dan ook... zelfs als je dit wel oplost blijf je nog met de verlichting zitten. Die draait namelijk mee met de cabine dus daar moet je dan ook nog een truc voor verzinnen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 07:30:14 »
Omdat de TS dit zegt:

Dat weet ik. Maar het lijkt erop dat Dennis wil dat ook het programma het in beide rijrichtingen over vooruit heeft.

Ik probeer te bedenken wat het verschil nu is met een treinstel. Als een treinstel van rijrichting verandert, verandert door schakelen van wat functieuitgangen ook de verlichting. Het programma verandert in de eigen administratie vooruit naar achteruit of andersom. In dit geval zou je bij veranderen van rijrichting de hele cabine moeten laten draaien. Wat geeft het als het in de administratie van het programma nog steeds vooruit in achteruit verandert of andersom? Bij een Hondekop malen we daar ook niet om.
Kortom, ik probeer eigenlijk het probleem te begrijpen.  :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:05:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 08:46:00 »
Je hebt er natuurlijk niet zo heel veel aan, maar in koploper zou ik dit wel kunnen oplossen. Beetje creatief blokken aanmaken met rij mogelijkheden. Daarbij kun je aangeven of een lok van richting moet veranderen van het ene blok naar het andere blok.

En voor deze lok kun je het dan zo regelen dat hij dat niet doet, maar dat hij in dat blok wel even F4 activeert. Daarna rijd hij gewoon vooruit terug naar het blok waar hij vandaan komt.

maar iTrain ken ik niet goed genoeg om te weten of die dat ook zo voor elkaar zou kunnen krijgen.

Dus voor koploper zou ik iets in de trant van het volgende doen:
Dan zou je dus zelf moeten bepalen of bij een rijweg een lok van richting moet veranderen, en dat dus ook uit kunnen zetten.
En je zou na binnenkomst in een blok een functie moeten kunnen aansturen ( en dat kan vast en zeker wel )

Daarnaast zou je, als dezelfde route ook voor andere loks gebruikt wordt, alle blokken dubbel moeten uitvoeren waarbij deze lok de ene set gebruikt waarbij de richting wissel dus uit staat, en de rest de andere set waarbij de richting wissel aanstaat.

Misschien kan iemand die iTrain goed kent op basis hiervan ook daar een oplossing bedenken?

Vermoed trouwens wel dat het te maken heeft met een CV instelling. Als tijdens het draaien de polariteit omdraait zou hij even zonder stroom komen te zitten, kun je natuurlijk opvangen door een buffer, maar dan moet die niet een keer per ongeluk in die stand blijven staan.

En in het onderdelen blad zie je de motor met 2 draden en nergens iets om dat bij rond draaien om te wisselen.

Gaat hij bij F4 altijd dezelfde kant op, dus blijft hij als het ware oneindig rond draaien, of draait hij in omgekeerde richting weer terug, en maakt hij dus nooit meer dan 180 graden draai? Gezien de draden voor de verbinden vermoed ik het laatste.

Groet,
Roelco

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 09:00:46 »
In dit geval zou je bij veranderen van rijrichting de hele cabine moeten laten draaien.

Dat is dus ook precies wat er gebeurt en wat het probleem is.

Vermoed trouwens wel dat het te maken heeft met een CV instelling. Als tijdens het draaien de polariteit omdraait zou hij even zonder stroom komen te zitten, kun je natuurlijk opvangen door een buffer, maar dan moet die niet een keer per ongeluk in die stand blijven staan.

En in het onderdelen blad zie je de motor met 2 draden en nergens iets om dat bij rond draaien om te wisselen.

Gaat hij bij F4 altijd dezelfde kant op, dus blijft hij als het ware oneindig rond draaien, of draait hij in omgekeerde richting weer terug, en maakt hij dus nooit meer dan 180 graden draai? Gezien de draden voor de verbinden vermoed ik het laatste.

Groet,
Roelco

Hij draait in omgekeerde richting weer terug.

De oplossing met Koploper klinkt erg omslachtig maar ik rij daar niet mee dus ik heb er ook niets aan.

Verder hoeft dit niet in de decoder opgelost te worden. Dat ding draait 180 graden en op de één na laatste pagina van de explosietekening zie je de onderdelen 6 en 7 waarvan de ene roteert en de andere denk ik niet. Dus dat zou het kunnen zijn. De trein moet ook altijd stilstaan als de locomotief draait. Maar misschien moet ik hem eens open maken om te begrijpen. Hoewel ik denk ik eerst even de klantenservice ga mailen zoals Bas voorstelde.

De locomotief komt niet stroomloos omdat de printplaat in de cabine gewoon gevoed blijft worden via het onderstel.

Hoe dan ook blijft het een interessant probleem ;D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 09:05:55 »
Dat weet ik. Maar het lijkt erop dat Dennis wil dat ook het programma het in beide rijrichtingen over vooruit heeft.
Het zijn niet echt beide rijrichtingen, het is 1 en dezelfde rijrichting. Alsof je de lok oppakt en omdraait met de hand. F4 is alleen de hand functie.

Ik probeer te bedenken wat het verschil nu is met een treinstel. Als een treinstel van rijrichting verandert, verandert door schakelen van wat functieuitgangen ook de verlichting. Het programma verandert in de eigen administratie vooruit naar achteruit of andersom. In dit geval zou je bij veranderen van rijrichting de hele cabine moeten laten draaien. Wat geeft het als het in de administratie van het programma nog steeds vooruit in achteruit verandert of andersom? Bij een Hondekop malen we daar ook niet om.
Kortom, ik probeer eigenlijk het probleem te begrijpen.  :)

Dus om het te vergelijken met een treinstel, laat die het blok binnen komen, til die met de hand op en draai hem om, zet hem weer op de rails. Treinstel veranderd dan dus niet van rijrichting, hoeft niets te schakelen voor verlichting, maar voor je programma rijd hij wel "opeens" de andere kant op, in het echt, maar in de administratie niet.

Bij een treinstel rijd hij ook echt de andere kant op, dat betekend dus dat het programma het commando moet sturen om de andere kant op te rijden. Dan mag je dat voor mij nog altijd vooruit noemen, maar je moet toch echt een ander commando versturen.
Bij deze moet je dus hetzelfde commando versturen als bij binnenkomst, maar wel weten dat de lok dan dus wel de andere kant op gaat rijden.

En daar zit voor programma's een beetje het probleem. Als een treinstel in dat blok binnen komt stuur je het commando Vooruit, snelheid 5. vooruit snelheid 0.
Daarna stuur je het commando achteruit snelheid 5 om weer terug te gaan naar het blok waar je vandaan komt.

Voor dit model moet het programma dus sturen:
vooruit, snelheid 5. vooruit snelheid 0. bij binnenkomst.
Maar bij vertrek naar het blok waar hij vandaan kwam moet het vervolg commando zijn:
schakel F4
vooruit snelheid 5.

Je moet het programma dus wijs kunnen maken om voor deze trein niet de rijrichting te veranderen.
Zoals aangegeven kan dat in koploper wel, maar weet niet of Itrain dat ook kan. Zou ik wel verwachten, je kunt ook een echte keerlus hebben waarbij de trein gewoon door kan rijden en via een wissel weer terug komt in het oorspronkelijke blok, dus verwacht dat Itrain ook wel iets heeft om dit wel te kunnen.

Eventueel kun je proberen z'n soort dummy blok aan te maken waarbij deze lok dat blok neemt, met een verplichte stop om F4 te activeren, en daarna doorrijd (op je baan dus terug gaat rijden), terwijl alle andere loks het blok in rijden waar ze van rijrichting veranderen om terug te keren?

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 09:23:53 »
De oplossing met Koploper klinkt erg omslachtig maar ik rij daar niet mee dus ik heb er ook niets aan.
valt heel erg mee, en geeft je heel veel vrijheid. En verwacht dat je iets vergelijkbaars kunt doen in andere progamma's.

Verder hoeft dit niet in de decoder opgelost te worden. Dat ding draait 180 graden en op de één na laatste pagina van de explosietekening zie je de onderdelen 6 en 7 waarvan de ene roteert en de andere denk ik niet.
Met vriendelijke groet,
Dennis

Hier had ik ook naar gekeken. Maar mijn conclusie was anders. 6 en 7 lijken inderdaad voor de stroom afnamen. maar als die ten opzichte van elkaar roteren dan zou er een heel stuk zijn waarbij die 2 geen verbinding met elkaar hebben.

Als je trouwens zoekt is dit blijkbaar al een heel oud model, filmpjes van 12 jaar oud waarbij hij draait, en daar zie je inderdaad gewoon meerdere draden door het midden naar boven komen. Dat zal inderdaad de voeding zijn vanaf het onderstel, maar waarom zou je dan de contacten voor de motor in het onderstel wel via z'n rotatie model doen?
Of het moet hier inderdaad om een oud model gaan waarbij dit toen nog niet eenvoudig via een decoder te regelen was, en ze daadwerkelijk een mechanische oplossing hebben gezocht voor het mee draaien van de rijrichting.
Dus ja, misschien heb je gelijk.

Ben benieuwd wat de klantenservice voor info kan geven. Die zou ik ook eerst een mail sturen voordat je begint met open maken. Al is het ook altijd wel interessant om dat zelf uit te zoeken.

Succes,
Roelco