Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijnbouw Indonesië
door
Frits C
Vandaag
om 17:32:43
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:25:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
Vandaag
om 17:23:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0
door
MathynK
Vandaag
om 16:22:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Wim1969
Vandaag
om 16:15:59
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:13:55
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
door
Gert Arkema
Vandaag
om 16:03:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 14:02:37
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven"
door
nederbelg
Vandaag
om 12:53:03
Halling aandrijvingen
door
Dave.......
Vandaag
om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric v C
Vandaag
om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:00:31
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:19:30
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 10:14:26
Modelspoorbaan van Einte
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG
door
Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0
door
MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West
door
einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025
door
ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Mijnbouw Indonesië
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijnbouw Indonesië (gelezen 5526 keer)
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5422
Modelspoor is emotie...
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #45 Gepost op:
12 September 2025, 21:06:02 »
Adoe, toean Visser, je bent goed bezig man!
Gelogd
Tbinnebarretije…
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #46 Gepost op:
13 September 2025, 00:06:50 »
Terima kasih, encik Rob.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #47 Gepost op:
13 September 2025, 11:39:47 »
Dit weekend ben ik me aan het orienteren op de kolen karren (en de aandrijvingsvoertuigen).
Eerst maar de karren.
Van de kolenkarren zijn er in de Ombilin-mijn 3 typen gebruikt.
- Een model met ronde zijvlakken: type 1910
- Een wat meer doosachtige met rechte zijvlakken: type 1912
- Idem maar dan met versterking onderlangs voor treintransport: type 1915 (versterkt type 1912).
Deze laatste uitvoering is in Nederland geproduceerd. Doorsnede zie foto.
Ik ga ze uittekenen en printen.
Maar ze zijn ook goed om als messing model uit te werken.
Tzt maar eens beslissen.
Van het type aandrijvingsvoertuig staan bij het Museum Katwijk 2 modellen.
Over enige tijd ga ik daar de aandacht aan besteden.
Ronald Visser
Bron
De indische mijnspoorwegen. G de Graaf
3995
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2025, 14:05:51 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #48 Gepost op:
14 September 2025, 17:46:28 »
Gisteren en vandaag open monumenten dag.
Ik ben niet naar de Inktpot in Utrecht geweesst.
Die heb ik al gedurende mijn arbeidsverleden genoeg kunnen bekijken.
Wel inkt gebruikt voor kartonnen prints.
Daarmee naar de Oude Toren in Puiflijk gegaan ,
om bouwplaten van 3 andere torens uit Maas en Waal te kunnen neerleggen.
Tussendoor een kolenkar uitgetekend. Type 1912 vooralsnog, die wordt nu geprint.
Met zonder draaiende wielen.
Het is uiteraard een testmodel om een en ander goed te kunnen beoordelen.
Het lijkt of de klinknagels en wielen enorm uit de maat zijn, maar als dat zo is, dan blijkt dat wel uit de print.
Een klein aantal uurtjes geduld dus.
Al ben je nog zo`n purist en werk je exact volgens de tekeningen,
het kan nooit zijn dat een eerste model al meteen scoort.
Ronald Visser
3d builder
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #49 Gepost op:
14 September 2025, 21:43:51 »
Kan nog net vandaag.
In het wit geprint.
En net uit het "bad".
Afmetingen 18 mm lang en 9 mm breed.
Wanddikte 0,9 mm.
Uiteraard zitten we er nu met het oog direct op.
Klinknagels zijn goed te zien en niet te "hoog".
Het loopvlak oogt te breed.
Maar is nu meer om ook wielen te hebben
Ronald Visser.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2025, 12:56:37 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #50 Gepost op:
15 September 2025, 12:48:52 »
Julie verwachten uiteraard enige beweging op de module.
De keuze is om de de aandrijvingsloc elektrisch te maken of via bv een magneeet systeem.
Ik heb bedacht om dat te gaan splitsen.
En wel uitgaande van de bijgevoegde foto.
De foto geeft de ingang van het leeshuis/zeefhuis weer.
Exact dat stuk dat ik aan de linkerzijde van de module wil opnemen.
Het rechtergebouw is de ontvangstruimte van de kolenkarren uit de mijn.
Over een vlakke vloer worden ze verreden, en omgekiept.
De kolen bereiken het lager gelegen linderdeel van het zeefhuis en gaan dan de treinwagons in.
Op de foto is hout opslag te zien, met daarnaast een houten transportsysteem op palen en liggers.
Dit is het zogenaamde ketting remsysteem.
De karren worden bij de mijn aan een kabel/ketting gekoppeld en geremd naar beneden gezonden.
Tegelijk kunnen lege karren weer (omhoog) naar de mijn worden afgevoerd*).
Er komt dus geen loc aan te pas.
Ik ga de houten constructie inbrengen en daarbij het principe van Loek Bronkhorst hanteren:
boven en onder transport.
Omdat ik een schets in Sketch up heb kan ik de beginselen ervan mooi testen en ontwerpen.
Een band en 2 wielen, aangedreven door een motortje.
De praktijk zal het moeten uitwijzen.
Daar gaan we weer.
Ook de model-constructie moet zoveel gaan voldoen, voor dit type van transport.
Het deel van de hout en steenopslag zal met een motor aangedreven loc gaan gebeuren.
Ronald Visser
*) Geladen karren zijn zwaarder dan de niet geladen exemplaren.
4750
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2025, 12:57:05 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Wim Vink
Offline
Berichten: 26248
Eens komt het goed.
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #51 Gepost op:
15 September 2025, 13:38:47 »
Het gaat een knap stukje techniek worden
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #52 Gepost op:
15 September 2025, 14:27:49 »
Gelijk maar het "wiel" getekend en dan laseren.
En dat dan 4 maal van 3 mm mdf.
En de houder slechts 2 maal.
(blauw is doorsnijden, rood is graveren)
De as is 5 mm.
Misschien een kogellager opnemen.
Maar kan altijd nog anders.
Ronald Visser
Edit: lijndikte is altijd haarlijn. Hier dikker gemaakt vanwege het voorbeeld.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2025, 15:32:46 door MOVisser. Reden: lijndikte
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
puntenglijder
Offline
Berichten: 6022
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #53 Gepost op:
15 September 2025, 18:36:27 »
Ik ben ook benieuwd wat je er van gaat maken Ronald.
Dus ik kijk lekker mee.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #54 Gepost op:
15 September 2025, 23:16:00 »
Altijd goed.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #55 Gepost op:
Vandaag
om 08:32:00 »
Voorafgaand aan een oplossing is het een heel gepuzzel.
Vandaag komt het band-elastiek dat ik ervoor bedacht heb.
Misschien te veel rek?. Dan zal ik naar een kunststof band gaan.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
spoorijzer
Offline
Berichten: 2810
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #56 Gepost op:
Vandaag
om 08:50:00 »
Mooi hoe de sudoku's langzaam worden gebruikt voor de modelspoorpuzzel
Misschien is het een idee om een spanwiel toe te voegen, zodat je rek en uitrek kan opvangen? De kans is groot dat je met temperatuurverschillen te maken krijgt (bv op beurzen) en door gebruik zal de lengte ook langer worden.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #57 Gepost op:
Vandaag
om 09:54:35 »
Dank voor het meedenken.
Leuk.
Ik heb daarom band-elastiek genomen.
Deze vangt e.e.a op.
Heb daar al ervaring mee.
In dit geval moet het echter door een smalle ruimte, en kan dus te veel wrijving veroorzaken.
Als het een kunststof band moet worden zal ik één van de assen (met de wielen) via een vleugelmoer en sleuf gat moeten kunnen bijstellen.
De karretjes zullen exact in het midden op de band bevestigd gaan worden.
Anders kunnen ze het "wiel" niet volgen.
Testen en proberen, eerst maar.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7278
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #58 Gepost op:
Vandaag
om 15:23:14 »
Het ontwerp van de kolenkarretjes is op vaste wielen gebaseerd, alleen maar voor de test.
Slepende wielen wil je niet, dus daar as en wielen voor besteld.
De diameter van de wielen bracht me tot de Z-schaal.
Het overige transport gaat op 9 mm spoor met N-schaal as en wielen.
Daar heb ik voorlopig nog wel genoeg stuks van.
Wellicht nog wat aanpassen aan de maatvoering van de karretjes.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Frits C
FCS Topaka
Online
Berichten: 282
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #59 Gepost op:
Vandaag
om 17:32:43 »
Zie je wel. Voor elk probleem in de modelbouw is een oplossing te vinden.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Mijnbouw Indonesië