Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 17:25:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 17:23:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Wim1969
Vandaag om 16:15:59
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:55
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Gert Arkema
Vandaag om 16:03:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
  

Auteur Topic: Mijnbouw Indonesië  (gelezen 5526 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #45 Gepost op: 12 September 2025, 21:06:02 »
Adoe, toean Visser, je bent goed bezig man!
Tbinnebarretije…

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #46 Gepost op: 13 September 2025, 00:06:50 »
Terima kasih, encik Rob.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #47 Gepost op: 13 September 2025, 11:39:47 »
Dit weekend ben ik me aan het orienteren op de kolen karren (en de aandrijvingsvoertuigen).

Eerst maar de karren.

Van de kolenkarren zijn er in de Ombilin-mijn 3 typen gebruikt.
- Een model met ronde zijvlakken: type 1910
- Een wat meer doosachtige met rechte zijvlakken: type 1912
- Idem maar dan met versterking onderlangs voor treintransport: type 1915 (versterkt type 1912).
Deze laatste uitvoering is in Nederland geproduceerd. Doorsnede zie foto.

Ik ga ze uittekenen en printen.
Maar ze zijn ook goed om als messing model uit te werken.
Tzt maar eens beslissen.

Van het type aandrijvingsvoertuig staan bij het Museum Katwijk 2 modellen.
Over enige tijd ga ik daar de aandacht aan besteden.

Ronald Visser

Bron
De indische mijnspoorwegen. G de Graaf



3995
« Laatst bewerkt op: 13 September 2025, 14:05:51 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #48 Gepost op: 14 September 2025, 17:46:28 »
Gisteren en vandaag open monumenten dag.

Ik ben niet naar de Inktpot in Utrecht geweesst.
Die heb ik al gedurende mijn arbeidsverleden genoeg kunnen bekijken.

Wel inkt gebruikt voor kartonnen prints.
Daarmee naar de Oude Toren in Puiflijk gegaan ,
          om bouwplaten van 3 andere torens uit Maas en Waal te kunnen neerleggen.

Tussendoor een kolenkar uitgetekend. Type 1912 vooralsnog, die wordt nu geprint.
Met zonder draaiende wielen.
Het is uiteraard een testmodel om een en ander goed te kunnen beoordelen.

Het lijkt of de klinknagels en wielen enorm uit de maat zijn, maar als dat zo is, dan blijkt dat wel uit de print.
Een klein aantal uurtjes geduld dus.

Al ben je nog zo`n purist en werk je exact volgens de tekeningen,
   het kan nooit zijn dat een eerste model al meteen scoort.

Ronald Visser

3d builder
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #49 Gepost op: 14 September 2025, 21:43:51 »
Kan nog net vandaag.

In het wit geprint.
En net uit het "bad".

Afmetingen 18 mm lang en 9 mm breed.
Wanddikte 0,9 mm.

Uiteraard zitten we er nu met het oog direct op.
Klinknagels zijn goed te zien en niet te "hoog".

Het loopvlak oogt te breed.
Maar is nu meer om ook wielen te hebben

Ronald Visser.




« Laatst bewerkt op: 15 September 2025, 12:56:37 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #50 Gepost op: 15 September 2025, 12:48:52 »
Julie verwachten uiteraard enige beweging op de module.

De keuze is om de de aandrijvingsloc elektrisch te maken of via bv een magneeet systeem.
Ik heb bedacht om dat te gaan splitsen.

En wel uitgaande van de bijgevoegde foto.

De foto geeft de ingang van het leeshuis/zeefhuis weer.
Exact dat stuk dat ik aan de linkerzijde van de module wil opnemen.

Het rechtergebouw is de ontvangstruimte van de kolenkarren uit de mijn.
Over een vlakke vloer worden ze verreden, en omgekiept.
De kolen bereiken het lager gelegen linderdeel van het zeefhuis en gaan dan de treinwagons in.

Op de foto is hout opslag te zien, met daarnaast een houten transportsysteem op palen en liggers.
Dit is het zogenaamde ketting remsysteem.
De karren worden bij de mijn aan een kabel/ketting gekoppeld en geremd naar beneden gezonden.
Tegelijk kunnen lege karren weer (omhoog) naar de mijn worden afgevoerd*).

Er komt dus geen loc aan te pas.
Ik ga de houten constructie inbrengen en daarbij het principe van Loek Bronkhorst hanteren:
  boven en onder transport.

Omdat ik een schets in Sketch up heb kan ik de beginselen ervan mooi testen en ontwerpen.
Een band en 2 wielen, aangedreven door een motortje.
De praktijk zal het moeten uitwijzen.

Daar gaan we weer.
Ook de model-constructie moet zoveel gaan voldoen, voor dit type van transport.

Het deel van de hout en steenopslag zal met een motor aangedreven loc gaan gebeuren.

Ronald Visser

*) Geladen karren zijn zwaarder dan de niet geladen exemplaren.





4750
« Laatst bewerkt op: 15 September 2025, 12:57:05 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26248
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #51 Gepost op: 15 September 2025, 13:38:47 »
Het gaat een knap stukje techniek worden  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #52 Gepost op: 15 September 2025, 14:27:49 »
Gelijk maar het "wiel" getekend en dan laseren.
En dat dan 4 maal van 3 mm mdf.
En de houder slechts 2 maal.
(blauw is doorsnijden, rood is graveren)

De as is 5 mm.
Misschien een kogellager opnemen.

Maar kan altijd nog anders.

Ronald Visser

Edit:   lijndikte is altijd haarlijn. Hier dikker gemaakt vanwege het voorbeeld.


« Laatst bewerkt op: 15 September 2025, 15:32:46 door MOVisser. Reden: lijndikte »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6022
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #53 Gepost op: 15 September 2025, 18:36:27 »
Ik ben ook benieuwd wat je er van gaat maken Ronald.

Dus ik kijk lekker mee.  ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #54 Gepost op: 15 September 2025, 23:16:00 »
Altijd goed.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 08:32:00 »
Voorafgaand aan een oplossing is het een heel gepuzzel.

Vandaag komt het band-elastiek dat ik ervoor bedacht heb.
Misschien te veel rek?. Dan zal ik naar een kunststof band gaan.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 08:50:00 »
Mooi hoe de sudoku's langzaam worden gebruikt voor de modelspoorpuzzel  ;D

Misschien is het een idee om een spanwiel toe te voegen, zodat je rek en uitrek kan opvangen? De kans is groot dat je met temperatuurverschillen te maken krijgt (bv op beurzen) en door gebruik zal de lengte ook langer worden.

Groeten,
Rogier

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 09:54:35 »
Dank voor het meedenken.
Leuk.

Ik heb daarom band-elastiek genomen.
Deze vangt e.e.a op.

Heb daar al ervaring mee.

In dit geval moet het echter door een smalle ruimte, en kan dus te veel wrijving veroorzaken.
Als het een kunststof band moet worden zal ik één van de assen (met de wielen)  via een vleugelmoer en sleuf gat moeten kunnen bijstellen.

De karretjes zullen exact in het midden op de band bevestigd gaan worden.
Anders kunnen ze het "wiel" niet volgen.

Testen en proberen, eerst maar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7278
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 15:23:14 »
Het ontwerp van de kolenkarretjes is op vaste wielen gebaseerd, alleen maar voor de test.

Slepende wielen wil je niet, dus daar as en wielen voor besteld.
De diameter van de wielen bracht me tot de Z-schaal.

Het overige transport gaat op 9 mm spoor met N-schaal as en wielen.
Daar heb ik voorlopig nog wel genoeg stuks van.

Wellicht nog wat aanpassen aan de maatvoering van de karretjes.

Ronald Visser




Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Frits C

  • FCS Topaka
  • Online Online
  • Berichten: 282
Re: Mijnbouw Indonesië
« Reactie #59 Gepost op: Vandaag om 17:32:43 »
Zie je wel. Voor elk probleem in de modelbouw is een oplossing te vinden. ;D
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical