Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Acme nieuwe ICNG
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 23:26:31
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 23:23:02
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 23:21:43
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 23:16:00
Minibaan Visserskaai H0
door
MOVisser
Vandaag
om 23:14:26
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:04:10
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Ronald A.
Vandaag
om 22:59:08
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:45:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:40:02
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 22:23:06
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 21:29:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:13:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Gouda
Vandaag
om 20:23:34
Aachenau West
door
einte
Vandaag
om 20:11:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 19:23:47
Exact-Train 2025
door
ModelWessel
Vandaag
om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
Vandaag
om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0
door
Ben
Vandaag
om 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:19:22
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode
door
Wim1969
Vandaag
om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:23:11
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:51:31
Fleischmania Nostalgia
door
Sikko
Vandaag
om 15:34:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Mijnbouw Indonesië
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijnbouw Indonesië (gelezen 5087 keer)
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5421
Modelspoor is emotie...
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #45 Gepost op:
12 September 2025, 21:06:02 »
Adoe, toean Visser, je bent goed bezig man!
Gelogd
Tbinnebarretije…
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #46 Gepost op:
13 September 2025, 00:06:50 »
Terima kasih, encik Rob.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #47 Gepost op:
13 September 2025, 11:39:47 »
Dit weekend ben ik me aan het orienteren op de kolen karren (en de aandrijvingsvoertuigen).
Eerst maar de karren.
Van de kolenkarren zijn er in de Ombilin-mijn 3 typen gebruikt.
- Een model met ronde zijvlakken: type 1910
- Een wat meer doosachtige met rechte zijvlakken: type 1912
- Idem maar dan met versterking onderlangs voor treintransport: type 1915 (versterkt type 1912).
Deze laatste uitvoering is in Nederland geproduceerd. Doorsnede zie foto.
Ik ga ze uittekenen en printen.
Maar ze zijn ook goed om als messing model uit te werken.
Tzt maar eens beslissen.
Van het type aandrijvingsvoertuig staan bij het Museum Katwijk 2 modellen.
Over enige tijd ga ik daar de aandacht aan besteden.
Ronald Visser
Bron
De indische mijnspoorwegen. G de Graaf
3995
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2025, 14:05:51 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #48 Gepost op:
14 September 2025, 17:46:28 »
Gisteren en vandaag open monumenten dag.
Ik ben niet naar de Inktpot in Utrecht geweesst.
Die heb ik al gedurende mijn arbeidsverleden genoeg kunnen bekijken.
Wel inkt gebruikt voor kartonnen prints.
Daarmee naar de Oude Toren in Puiflijk gegaan ,
om bouwplaten van 3 andere torens uit Maas en Waal te kunnen neerleggen.
Tussendoor een kolenkar uitgetekend. Type 1912 vooralsnog, die wordt nu geprint.
Met zonder draaiende wielen.
Het is uiteraard een testmodel om een en ander goed te kunnen beoordelen.
Het lijkt of de klinknagels en wielen enorm uit de maat zijn, maar als dat zo is, dan blijkt dat wel uit de print.
Een klein aantal uurtjes geduld dus.
Al ben je nog zo`n purist en werk je exact volgens de tekeningen,
het kan nooit zijn dat een eerste model al meteen scoort.
Ronald Visser
3d builder
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #49 Gepost op:
14 September 2025, 21:43:51 »
Kan nog net vandaag.
In het wit geprint.
En net uit het "bad".
Afmetingen 18 mm lang en 9 mm breed.
Wanddikte 0,9 mm.
Uiteraard zitten we er nu met het oog direct op.
Klinknagels zijn goed te zien en niet te "hoog".
Het loopvlak oogt te breed.
Maar is nu meer om ook wielen te hebben
Ronald Visser.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 12:56:37 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #50 Gepost op:
Vandaag
om 12:48:52 »
Julie verwachten uiteraard enige beweging op de module.
De keuze is om de de aandrijvingsloc elektrisch te maken of via bv een magneeet systeem.
Ik heb bedacht om dat te gaan splitsen.
En wel uitgaande van de bijgevoegde foto.
De foto geeft de ingang van het leeshuis/zeefhuis weer.
Exact dat stuk dat ik aan de linkerzijde van de module wil opnemen.
Het rechtergebouw is de ontvangstruimte van de kolenkarren uit de mijn.
Over een vlakke vloer worden ze verreden, en omgekiept.
De kolen bereiken het lager gelegen linderdeel van het zeefhuis en gaan dan de treinwagons in.
Op de foto is hout opslag te zien, met daarnaast een houten transportsysteem op palen en liggers.
Dit is het zogenaamde ketting remsysteem.
De karren worden bij de mijn aan een kabel/ketting gekoppeld en geremd naar beneden gezonden.
Tegelijk kunnen lege karren weer (omhoog) naar de mijn worden afgevoerd*).
Er komt dus geen loc aan te pas.
Ik ga de houten constructie inbrengen en daarbij het principe van Loek Bronkhorst hanteren:
boven en onder transport.
Omdat ik een schets in Sketch up heb kan ik de beginselen ervan mooi testen en ontwerpen.
Een band en 2 wielen, aangedreven door een motortje.
De praktijk zal het moeten uitwijzen.
Daar gaan we weer.
Ook de model-constructie moet zoveel gaan voldoen, voor dit type van transport.
Het deel van de hout en steenopslag zal met een motor aangedreven loc gaan gebeuren.
Ronald Visser
*) Geladen karren zijn zwaarder dan de niet geladen exemplaren.
4750
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 12:57:05 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Wim Vink
Offline
Berichten: 26247
Eens komt het goed.
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #51 Gepost op:
Vandaag
om 13:38:47 »
Het gaat een knap stukje techniek worden
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #52 Gepost op:
Vandaag
om 14:27:49 »
Gelijk maar het "wiel" getekend en dan laseren.
En dat dan 4 maal van 3 mm mdf.
En de houder slechts 2 maal.
(blauw is doorsnijden, rood is graveren)
De as is 5 mm.
Misschien een kogellager opnemen.
Maar kan altijd nog anders.
Ronald Visser
Edit: lijndikte is altijd haarlijn. Hier dikker gemaakt vanwege het voorbeeld.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 15:32:46 door MOVisser. Reden: lijndikte
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
puntenglijder
Offline
Berichten: 6021
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #53 Gepost op:
Vandaag
om 18:36:27 »
Ik ben ook benieuwd wat je er van gaat maken Ronald.
Dus ik kijk lekker mee.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
MOVisser
Offline
Berichten: 7270
Re: Mijnbouw Indonesië
«
Reactie #54 Gepost op:
Vandaag
om 23:16:00 »
Altijd goed.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Mijnbouw Indonesië