Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door saskia
Vandaag om 13:47:04
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:42:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VAM65
Vandaag om 13:40:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 13:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
vervangen draaistel Trix wagon door hervé
Vandaag om 13:08:34
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 12:33:35
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:08:32
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:47:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door SvenW
Vandaag om 08:43:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30

Auteur Topic: Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)  (gelezen 687 keer)

AP3737

• Offline Offline
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
« Gepost op: 02 September 2025, 22:10:18 »
Hallo

Ik wil een oude Roco Blokkendoos (4219 / 4190) weer aan de praat krijgen. De oude motor (mer veer overbrenging) maakte het geluid van een oude koffiemolen. Dus ik dacht, doe eens gek, en koop een vervangende motor van SB-Modellbau.

Zoals te verwachten, loopt de motor geweldig. De veer overbrenging heb ik vervangen door de kardan (van SB-Modellbau). Nadat ik alles had ingebouwd, was het tijd om de motor met aandrijving  te proberen. Als eerste test heb ik iets onder de blokkendoos gezet, zodat de wielen vrij kunnen draaien, en stroom op de motor gezet. Alles leek prima in orde.

Vervolgens heb ik de blokkendoos op de rails gezet. Op hoge snelheid rijdt het prima, maar op lage snelheid heel schokkerig en met lawaai. Het viel me op dat de wielset met anti-slipbandjes “eierde” (de wielen staan er niet recht op). Als test heb ik deze wielset (die aan de binnenkant van het draaistel zat) vervangen door een ander die ik nog had liggen, maar zonder tandrad. Nu draaide het geheel perfect, maar omdat er nog maar 1 wielset werd aangedreven, was de trekkracht slecht (het wiel draaide makkelijk door). Als test heb ik deze wielset  van de buitenkant naar de binnenkant van het draaistel verplaatst, en tot mijn verrassing was het lawaai en het slechte rijgedrag bij lage snelheid weer terug.

Mijn gevoel zegt dat er waarschijnlijk enige tandraderen richting binnenste wielset versleten zijn. Maar als ik goed kijk (zie onderstaande foto’s), zie ik niets bijzonders.

(PS: het draadje heb ik zelf los gesoldeerd).

Vervolgens viel me op dat ik met de hand de tandraderen best wat kon draaien, zonder dat de kardan bewoog. Blijkbaar zit er behoorlijke speling in.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb bij de Roco Ersatzteile gekeken, en het lijkt erop dat de tandraderen nog bij te bestellen zijn. Zou vervangen de oplossing zijn? En hoe krijg ik de kunststof tandradkast uit elkaar. Aan de bovenkant zit een clipje, maar onder blijft het aan elkaar zitten. Ik wil niet teveel geweld gebruiken, want het nokje om de wielen vast te zetten is net ook al afgebroken.  :(

Groet, Aiko

Pauldg

• Offline Offline
Re: Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2025, 22:32:13 »
Die brug moet er af. Wees voorzichtig want die breekt ook zo af. Rara hoe weet ik dat?  ::)

Je zou een vervangend draaistel kunnen proberen. Die van de Roco 2200 zijn identiek. Wellicht heeft er iemand eentje uit de rommeldoos over
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

008200

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:43:16 »
Het lijkt me dat de rode en witte tandwielen wat schots en scheef zitten,
 mogelijk door slijtage van de gaten in die tandwielen en/of de as-pennetjes waar ze om draaien.
Als de 2200 inderdaad gelijke draaistellen heeft zou vervanging van het hele draaistel het probleem moeten oplossen.
François
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:45:54 door 008200 »

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 10:05:11 »
Ik denk dat het zo hoort.
De naven zitten wel evenwijdig, de tanden zijn iets scheef gepositioneerd.
De rode naar rechts, de witte naar links.
Uiteindelijk moet je goed uitkomen bij het wormwiel, die ook scheve tanden heeft.
Anders kom je niet vooruit.

roco

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 10:06:00 »
Zijn de oude roco tandwielen . Denk erom in dit geval rood op wit tandwiel terugplaatsen . Tandwielen hebben schuine tanden . Als je de tandwielen bij de wielen kunt draaien en de wormwielas draaid niet heb je een probleem . Wel lang draaien daar die worm langzamer draaid . Tandwiel huis ( draaistel ) is mbv pennetjes op elkaar geplaatst . De top van de pennetjes zijn gesmolten om die delen op elkaar te houden .

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 10:31:02 »
Die speling in de tandwielen is echt normaal.

Die scheve tanden op de tandwielen zijn bij vele Roco modellen normaal.

Zo'n tandwiel overbrenging met worm en wormwiel werkt maar een kant op, dwz. als je aan de worm draait gaat het wormwiel en de andere tandwielen die er onder zitten draaien. Omgekeerd werkt dat niet.
De tandwielkast kun je makkelijk open maken door de "klembrug", een U-vormig plastic onderdeel dat achter de messing stroomafnemer zit, er af te wippen, bijvoorbeeld met een kleine schroevendraaier. Die gesmolten pennetjes houden alleen de stroomafnemer vast.

Misschien is het tandwiel op de problematische wielas gebarsten/gebroken? Dat tandwiel moet natuurlijk ook scheve tanden hebben!
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:09:09 door Jint Nijman »

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:55:44 »
Als er lawaai is bij het aandrijven van een van de wielassen, zou een van de tandwielen gebarsten kunnen zijn; een probleem waar al veel over te vinden is op dit forum.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:22:49 »
Ten eerste alvast iedereen bedankt voor jullie reacties. Deze helpen me erg! Ik reageer op een paar daarvan.

Je zou een vervangend draaistel kunnen proberen. Die van de Roco 2200 zijn identiek. Wellicht heeft er iemand eentje uit de rommeldoos over
Dank Heel interessant, omdat hierdoor misschien de oplossing op een andere manier gevonden kan worden.
Omdat ik zelf ook een NS 2200 (Roco 63926) heb, heb ik de 2200 Ersatzteilliste erbij gepakt en vergeleken. Zie (alleen dat deel betreffende het draaistel) hieronder:

Als ik hem vergelijk met die van mijn blokkendoos (zie onder), dan zie ik echter grote verschillen. Blijkbaar passen de nieuwe 2200's niet meer. Op zich logisch, ook de onderdelen van de "nieuwe" blokkendoos passen niet meer op die van de oude.

Die brug moet er af. Wees voorzichtig want die breekt ook zo af. Rara hoe weet ik dat?  ::)
Even gewaarschuwd man telt voor twee (zegt men), dus nu ben ik wel verplicht om goed op te letten  :D
Maar wat bedoel je precies met de brug? Bedoel je dat onderdeel wat ik hieronder omcirkeld heb?

Tandwiel huis ( draaistel ) is mbv pennetjes op elkaar geplaatst . De top van de pennetjes zijn gesmolten om die delen op elkaar te houden.
Bedoel je wat ik hieronder heb omcirkeld? Mijn gevoel zegt dat de middelste van de drie plastic puntjes in de stroomafnemer wel eens bij de brug zou kunnen horen. Die is weliswaar niet gesmolten, maar of ik de brug eraf krijg zonder de stroomafnemers "eraf te smelten" vraag ik me af.

Een vraag waar ik nu mee zit: is het überhaupt wel mogelijk het draaistel uit elkaar te halen om de tandwielen te vervangen, of is de kans groot dat ik de tandwielkast onherstelbaar beschadig? In het laatste geval lijkt me de enige optie een tweede oude blokkendoos te kopen voor de reserve onderdelen  :(

Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:24:38 »
De tandwielkast kun je makkelijk open maken door de "klembrug", een U-vormig plastic onderdeel dat achter de messing stroomafnemer zit, er af te wippen, bijvoorbeeld met een kleine schroevendraaier. Die gesmolten pennetjes houden alleen de stroomafnemer vast.

Ahh, deze lees ik net pas.  :) Wordt dus vervolgd!

Aiko

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 11:27:49 »
Als je met een mesje tussen de verticale naad aan de zijkant voorzichtig drukt schuif je het zo open.
( Na verwijdering van die brug dan)
Zo doe ik het altijd.😉
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 11:39:30 »
Ahh, dank, stapje verder.  :)

Op het eerste gezicht zie ik niet bijzonders. Ik zal alle tandwielen eerst er maar eens uithalen en goed schoonmaken; misschien dat ik dan iets zie. Zou het, indien ik niets zie, dan toch nog handig zijn om nieuwe tandwielen te bestellen?

Aiko

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:52:42 »
De rode tandwielen zijn volgens mij hetzelfde, en de witte ook. Je zou ze van plek kunnen verwisselen, om te ontdekken of het aan één van de tandwielen ligt.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:52:51 »
Tandwielen die op assen geperst worden barsten soms naar vele (of iets minder :-) jaren. Deze tandwielen zijn niet op assen geperst.
Volgens mij gaan die tandwielen die je hier ziet niet snel (nooit?) kapot.

Kijk liever eens naar de tandwielen op wiel assen:
- Hebben die ook scheve tanden?
- Zijn die eventueel gebarsten? (bei een Roco lok heb ik dat nog niet gezien, bij andere merken wel.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:01:55 door Jint Nijman »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 12:33:35 »
Dat was inderdaad de brug die ik bedoelde. En ik ging uit van de oude 2200 draaistellen, zo heb ik het ook gedaan. Blij dat je weer wat verder bent. Schoonmaken kan nooit kwaad. Hoop dat het de zaak oplost!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!