Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
Minder wissels door Thom
Vandaag om 20:50:57
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:45:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
  

Auteur Topic: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling  (gelezen 700 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2207
  • Relax, it is only a hobby.
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Gepost op: 31 August 2025, 18:16:31 »


De Lenz Deutz KG 230 B is echt een snoepje (net als de eerder uitgebrachte h0 versie van Esu). Voorzien van een ESU decoder met geluid is het gewoon een lust om hem in de rangeer dienst te hebben. Edoch

Maar al mijn wagons zijn voorzien van schroefkoppelingen en niet de foei lelijke haak van Lenz. Altijd leuk gepriegel met rangeren trouwens. Ik heb 2 Köf's voorzien van de Petau Autokupplung en voor de rangeerdienst (bij mij heb ik alleen rangeer dienst) werkt dat echt geweldig. Zo nu een dan een beetje grafiet voor de smering en gaan met die banaan.



Ook de Deutz moet daar aan geloven, al heeft Lenz het mechaniek van hun koppeling wel veranderd.

Het mechaniek is simpel. In het kort; een puls op een spoel die de haak, waar een magneet op zit, omhoog brengt. In het begin gebruikte Lenz een spoel die de magneet van de hefboom aan trok. Nu zie je het andersom.

Petau heeft een goede beschrijving hoe je de koppeling in elkaar moet zetten. Kleine aanvulling; eerst in elkaar zetten, dan van verf voorzien en daarna de gaatjes weer uitboren.



Dan de lok voorbereiden. Omdat ik niet helemaal wist waar ik uit zou komen eerste een kant. De haak eruit halen. Dit bestaat uit 2 delen. De haak zelf (kan daarna in het bakje reserve onderdelen) en de haak fundatie. Daar gaat de opgebouwde autokoppeling in. Fixeren met met seconden lijm (ik gebruik de gel variant).



Het loshalen van de Lenz koppeling doormiddel van 2 schroefjes van het kapje los maken.



Nu kun je de Lenz haak los maken. Kan ook in het bakje met reserve onderdelen.



Volgende stap is de metalen T balk(je) los maken (is ook een kleine spie) en los koppelen van het kunststof T stuk (dat is wat gewurmd. Hier zit een klein magneetje op trouwens.


De metalen T balk aanpassen zoals onderstaande foto. Hier doe je het messing U balkje op aanhechten. Niet vergeten het 0,5 mm gaatje erin te boren. Ook hier gebruik ik de socondenlijm voor. Na 3 jaar op de Köf's zit dat nog steeds vast.

Van het kunststof gedeelte de voorkant eraf halen (inclusief de knobbel waar de spie in gaat van de haak)





Nu nog een spannend moment. De kap van de lok eraf om de polariteit van de rangeer spoelen om te draaien. Het plus draadje op de min n het mijn draadje..... juist ja. Dits is eigenlijk heel eenvoudig. Lenz gebruikt een Esu decoder op een sub print. Op de subprint zit de aansluiting voor de ontkoppel spoelen. De foto is van voor het omsolderen van de draadjes.



Ik heb er geen foto van maar de plastiek haak heb ik klem gezet in het kapje. Hierdoor functioneert de koppeling beter.

Het meest lastige is nu (na alles in elkaar te hebben gezet) het trimmen van de koppeling met de afstand van de messing draad tussen de koppeling en de Lenz haak. Nog niet helemaal te tevreden maar het eerste resultaat.
Nu nog uitzoeken welke CV's koppeling aansturen. Ik wil hem namelijk na 3x flippen in een vaste stand hoog houden. Nu kan hij verkeerd vallen en ontkoppeld niet.

Zie onderstaand filmpje


https://youtu.be/q6yxMwIEfKg
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:10:44 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2025, 22:27:35 »
Mooi verslag!

Helaas werkt de link naar de video niet. Ik krijg een 403 error.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2207
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 10:11:19 »
Hi Tjalling, filmpje zou het nu moeten doen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 10:42:47 »
Nice  (y) (y)
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2207
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 16:57:29 »
Thanks

Toevoeging voor diegene die aan ombouwen denken. Het lichten van de beugel voor de haak is wat licht waardoor de beugel niet echt hoog genoeg komt. Dat moet anders. Oorzaak is waarschijnlijk de aansturing van de magneetspoel.

De decoder is eigenlijk een ESU Loksound 5L, wat eigenlijk best wel logisch is omdat ESU zelf al veel eerder de Deutz in h0 had uitgebracht.



Ik gebruik zelf JMRI om de loks uit te lezen en programmeren maar ik denk zo maar dat alle software dit wel aankunnen.

De lok op het programmeer spoor. Niet zelf de decoder laten kiezen maar gewoon ESU LokSound 5 L programmeer set gebruiken. In het ESU manual staat over het aansturen van servo's dat dit een van de #aux porten gebeurd (hangt natuurlijk vanaf op welke draad wat is aangesloten)

Bij JMRI kun je alle aux uitgangen vinden onder de tab "Function Output"



JMRI geeft aan dat de spoelen op #aux 1 en 2 staan. Hier zie je dat de "Coupler Force" op 14 staat voor beiden. Ik heb ze nu op 20 gezet en dat is al een zodanige verbetering dat ik het niet verder hoef te verhogen.

Uiteindelijk zijn dit CV waardes 16.0.278 en 16.0.186.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:59:58 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2207
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 17:35:37 »
Een filmpje waar je het verschil kunt zien tussen CV waarde 14 (eerste helft) en CV waarde 20 (2e helft)

https://youtu.be/X9wX41QV-VE
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8654
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 17:50:50 »
Mooi werk weer, Bart. Eigenlijk van de gekke dat er een hornby/fleischman koppeling op deze schaal wordt gebruikt.