Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 13:17:02
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 13:09:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 12:57:16
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
odaoda
Vandaag
om 12:48:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:21:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:47:03
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:39
NS 8400 van Werps
door
Dave.......
Vandaag
om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:27:24
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:25
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
bollen neus
Vandaag
om 10:42:47
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:39:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 09:09:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 09:02:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Erwin 054
Vandaag
om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling (gelezen 496 keer)
BartvD
Offline
Berichten: 2205
Relax, it is only a hobby.
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Gepost op:
31 August 2025, 18:16:31 »
De Lenz Deutz KG 230 B is echt een snoepje (net als de eerder uitgebrachte h0 versie van Esu). Voorzien van een ESU decoder met geluid is het gewoon een lust om hem in de rangeer dienst te hebben. Edoch
Maar al mijn wagons zijn voorzien van schroefkoppelingen en niet de foei lelijke haak van Lenz. Altijd leuk gepriegel met rangeren trouwens. Ik heb 2 Köf's voorzien van de Petau Autokupplung en voor de rangeerdienst (bij mij heb ik alleen rangeer dienst) werkt dat echt geweldig. Zo nu een dan een beetje grafiet voor de smering en gaan met die banaan.
Ook de Deutz moet daar aan geloven, al heeft Lenz het mechaniek van hun koppeling wel veranderd.
Het mechaniek is simpel. In het kort; een puls op een spoel die de haak, waar een magneet op zit, omhoog brengt. In het begin gebruikte Lenz een spoel die de magneet van de hefboom aan trok. Nu zie je het andersom.
Petau heeft een goede beschrijving hoe je de koppeling in elkaar moet zetten. Kleine aanvulling; eerst in elkaar zetten, dan van verf voorzien en daarna de gaatjes weer uitboren.
Dan de lok voorbereiden. Omdat ik niet helemaal wist waar ik uit zou komen eerste een kant. De haak eruit halen. Dit bestaat uit 2 delen. De haak zelf (kan daarna in het bakje reserve onderdelen) en de haak fundatie. Daar gaat de opgebouwde autokoppeling in. Fixeren met met seconden lijm (ik gebruik de gel variant).
Het loshalen van de Lenz koppeling doormiddel van 2 schroefjes van het kapje los maken.
Nu kun je de Lenz haak los maken. Kan ook in het bakje met reserve onderdelen.
Volgende stap is de metalen T balk(je) los maken (is ook een kleine spie) en los koppelen van het kunststof T stuk (dat is wat gewurmd. Hier zit een klein magneetje op trouwens.
De metalen T balk aanpassen zoals onderstaande foto. Hier doe je het messing U balkje op aanhechten. Niet vergeten het 0,5 mm gaatje erin te boren. Ook hier gebruik ik de socondenlijm voor. Na 3 jaar op de Köf's zit dat nog steeds vast.
Van het kunststof gedeelte de voorkant eraf halen (inclusief de knobbel waar de spie in gaat van de haak)
Nu nog een spannend moment. De kap van de lok eraf om de polariteit van de rangeer spoelen om te draaien. Het plus draadje op de min n het mijn draadje..... juist ja. Dits is eigenlijk heel eenvoudig. Lenz gebruikt een Esu decoder op een sub print. Op de subprint zit de aansluiting voor de ontkoppel spoelen. De foto is van voor het omsolderen van de draadjes.
Ik heb er geen foto van maar de plastiek haak heb ik klem gezet in het kapje. Hierdoor functioneert de koppeling beter.
Het meest lastige is nu (na alles in elkaar te hebben gezet) het trimmen van de koppeling met de afstand van de messing draad tussen de koppeling en de Lenz haak. Nog niet helemaal te tevreden maar het eerste resultaat.
Nu nog uitzoeken welke CV's koppeling aansturen. Ik wil hem namelijk na 3x flippen in een vaste stand hoog houden. Nu kan hij verkeerd vallen en ontkoppeld niet.
Zie onderstaand filmpje
https://youtu.be/q6yxMwIEfKg
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 10:10:44 door BartvD
»
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
Tjalling
Offline
Berichten: 3486
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #1 Gepost op:
31 August 2025, 22:27:35 »
Mooi verslag!
Helaas werkt de link naar de video niet. Ik krijg een 403 error.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
BartvD
Offline
Berichten: 2205
Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 10:11:19 »
Hi Tjalling, filmpje zou het nu moeten doen.
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
bollen neus
Offline
Berichten: 4606
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 10:42:47 »
Nice
Eric
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling