Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:57:37
Welke winkel voert deze merken?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:56:59
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Pauldg
Vandaag
om 13:54:17
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:36:53
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:15:43
Aachenau West
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 12:12:21
Minder wissels
door
H0eGenaamd
Vandaag
om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:24:57
The Summer of 69
door
Eric v C
Vandaag
om 11:23:46
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
meino
Vandaag
om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 09:14:35
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen
door
Duikeend
Vandaag
om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling (gelezen 1103 keer)
BartvD
Offline
Berichten: 2214
Relax, it is only a hobby.
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Gepost op:
31 August 2025, 18:16:31 »
De Lenz Deutz KG 230 B is echt een snoepje (net als de eerder uitgebrachte h0 versie van Esu). Voorzien van een ESU decoder met geluid is het gewoon een lust om hem in de rangeer dienst te hebben. Edoch
Maar al mijn wagons zijn voorzien van schroefkoppelingen en niet de foei lelijke haak van Lenz. Altijd leuk gepriegel met rangeren trouwens. Ik heb 2 Köf's voorzien van de Petau Autokupplung en voor de rangeerdienst (bij mij heb ik alleen rangeer dienst) werkt dat echt geweldig. Zo nu een dan een beetje grafiet voor de smering en gaan met die banaan.
Ook de Deutz moet daar aan geloven, al heeft Lenz het mechaniek van hun koppeling wel veranderd.
Het mechaniek is simpel. In het kort; een puls op een spoel die de haak, waar een magneet op zit, omhoog brengt. In het begin gebruikte Lenz een spoel die de magneet van de hefboom aan trok. Nu zie je het andersom.
Petau heeft een goede beschrijving hoe je de koppeling in elkaar moet zetten. Kleine aanvulling; eerst in elkaar zetten, dan van verf voorzien en daarna de gaatjes weer uitboren.
Dan de lok voorbereiden. Omdat ik niet helemaal wist waar ik uit zou komen eerste een kant. De haak eruit halen. Dit bestaat uit 2 delen. De haak zelf (kan daarna in het bakje reserve onderdelen) en de haak fundatie. Daar gaat de opgebouwde autokoppeling in. Fixeren met met seconden lijm (ik gebruik de gel variant).
Het loshalen van de Lenz koppeling doormiddel van 2 schroefjes van het kapje los maken.
Nu kun je de Lenz haak los maken. Kan ook in het bakje met reserve onderdelen.
Volgende stap is de metalen T balk(je) los maken (is ook een kleine spie) en los koppelen van het kunststof T stuk (dat is wat gewurmd. Hier zit een klein magneetje op trouwens.
De metalen T balk aanpassen zoals onderstaande foto. Hier doe je het messing U balkje op aanhechten. Niet vergeten het 0,5 mm gaatje erin te boren. Ook hier gebruik ik de socondenlijm voor. Na 3 jaar op de Köf's zit dat nog steeds vast.
Van het kunststof gedeelte de voorkant eraf halen (inclusief de knobbel waar de spie in gaat van de haak)
Nu nog een spannend moment. De kap van de lok eraf om de polariteit van de rangeer spoelen om te draaien. Het plus draadje op de min n het mijn draadje..... juist ja. Dits is eigenlijk heel eenvoudig. Lenz gebruikt een Esu decoder op een sub print. Op de subprint zit de aansluiting voor de ontkoppel spoelen. De foto is van voor het omsolderen van de draadjes.
Ik heb er geen foto van maar de plastiek haak heb ik klem gezet in het kapje. Hierdoor functioneert de koppeling beter.
Het meest lastige is nu (na alles in elkaar te hebben gezet) het trimmen van de koppeling met de afstand van de messing draad tussen de koppeling en de Lenz haak. Nog niet helemaal te tevreden maar het eerste resultaat.
Nu nog uitzoeken welke CV's koppeling aansturen. Ik wil hem namelijk na 3x flippen in een vaste stand hoog houden. Nu kan hij verkeerd vallen en ontkoppeld niet.
Zie onderstaand filmpje
https://youtu.be/q6yxMwIEfKg
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 10:10:44 door BartvD
»
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
Tjalling
Online
Berichten: 3486
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #1 Gepost op:
31 August 2025, 22:27:35 »
Mooi verslag!
Helaas werkt de link naar de video niet. Ik krijg een 403 error.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
BartvD
Offline
Berichten: 2214
Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #2 Gepost op:
01 September 2025, 10:11:19 »
Hi Tjalling, filmpje zou het nu moeten doen.
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
bollen neus
Offline
Berichten: 4613
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #3 Gepost op:
01 September 2025, 10:42:47 »
Nice
Eric
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
BartvD
Offline
Berichten: 2214
Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #4 Gepost op:
01 September 2025, 16:57:29 »
Thanks
Toevoeging voor diegene die aan ombouwen denken. Het lichten van de beugel voor de haak is wat licht waardoor de beugel niet echt hoog genoeg komt. Dat moet anders. Oorzaak is waarschijnlijk de aansturing van de magneetspoel.
De decoder is eigenlijk een ESU Loksound 5L, wat eigenlijk best wel logisch is omdat ESU zelf al veel eerder de Deutz in h0 had uitgebracht.
Ik gebruik zelf JMRI om de loks uit te lezen en programmeren maar ik denk zo maar dat alle software dit wel aankunnen.
De lok op het programmeer spoor. Niet zelf de decoder laten kiezen maar gewoon ESU LokSound 5 L programmeer set gebruiken. In het ESU manual staat over het aansturen van servo's dat dit een van de #aux porten gebeurd (hangt natuurlijk vanaf op welke draad wat is aangesloten)
Bij JMRI kun je alle aux uitgangen vinden onder de tab "Function Output"
JMRI geeft aan dat de spoelen op #aux 1 en 2 staan. Hier zie je dat de "Coupler Force" op 14 staat voor beiden. Ik heb ze nu op
20
gezet en dat is al een zodanige verbetering dat ik het niet verder hoef te verhogen.
Uiteindelijk zijn dit CV waardes 16.0.278 en 16.0.186.
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 16:59:58 door BartvD
»
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
BartvD
Offline
Berichten: 2214
Relax, it is only a hobby.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #5 Gepost op:
01 September 2025, 17:35:37 »
Een filmpje waar je het verschil kunt zien tussen CV waarde 14 (eerste helft) en CV waarde 20 (2e helft)
https://youtu.be/X9wX41QV-VE
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
Huup
Offline
Berichten: 8660
May your coffee kick in before reality does.
Re: Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
«
Reactie #6 Gepost op:
01 September 2025, 17:50:50 »
Mooi werk weer, Bart. Eigenlijk van de gekke dat er een hornby/fleischman koppeling op deze schaal wordt gebruikt.
Gelogd
Duin aanZee II
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling