Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 12:50:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 12:47:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Roco 4155 NS 2200 2de leven door Dick55
Vandaag om 12:02:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 11:42:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door bask185
Vandaag om 10:51:19
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum door Jeroen Water
Vandaag om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:29:23
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 09:52:20
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis94
Vandaag om 09:49:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Karben
Vandaag om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
  

Auteur Topic: Acme nieuwe ICNG  (gelezen 17430 keer)

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1335
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #15 Gepost op: 14 September 2025, 18:34:37 »
Ik ben wel benieuwd wat de verwachte prijs van de modellen zal gaan worden. Sound hoeft van mij niet tenzij het niet anders kan.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #16 Gepost op: 14 September 2025, 23:18:54 »
Is er toevallig ook al sprake van of deze voor wisselstroomrijders beschikbaar wordt? Voor zover ik me kan herinneren was het alleen voor DC rijders?
Voorlopig alleen in DC uitvoering, maar ombouwen naar AC zal niet al te ingewikkeld zijn.
Mvg Mark

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
  • :D
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2025, 09:25:23 »
Ik ben wel benieuwd wat de verwachte prijs van de modellen zal gaan worden. Sound hoeft van mij niet tenzij het niet anders kan.

Ik ben zelf juist benieuwd naar het geluid, want dat betekent dat ik of zelf aan de bak moet of dat ik een soundmodel ga bestellen...
Uiteindelijk komt alles goed :)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5515
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #18 Gepost op: 15 September 2025, 15:37:57 »
Nee geen sound module, dat gepiep bij remmen is niet om aan te horen in het echie..  ;)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4307
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #19 Gepost op: 15 September 2025, 23:03:40 »
Voorlopig alleen in DC uitvoering, maar ombouwen naar AC zal niet al te ingewikkeld zijn.

En dat baseer je op...?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #20 Gepost op: 15 September 2025, 23:09:54 »
Op mijn eigen kennis met het ombouwen van DC na AC modellen, onder elk wielstel waar geen aandrijving op zit krijg ik een sleper onder!
Ombouwen met 3rail onderdelen is het makkelijkste, maar niet noodzakelijk.
Mvg Mark

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2025, 23:26:31 »
Als de aangedreven wielen RP25 zijn heb je toch een uitdaging.

Mvg, Johan

Teoalessandro

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2025, 11:51:31 »
Goedemorgen aan alle forumleden. Ik heb persoonlijk met het management van Acme gesproken en zij vertelden me dat er momenteel geen AC-versie gepland staat.
Ze sluiten de mogelijkheid om dit in de toekomst te doen niet uit. Persoonlijk denk ik dat veel zal afhangen van het succes van de DC-versie.
Ze werken hard aan het ICNG-geluid. Ze hebben een vaste standplaats in de buurt van Amsterdam, en ik denk dat ze geweldig werk zullen leveren met de ESU-decoders. Tot snel, vrienden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2025, 11:56:08 »
Is de gedachte dat er op de keper beschouwd bij een ac/dc ontwikkeling uiteindelijk enkel een draad anders aangesloten hoeft te worden te eenvoudig?

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2025, 14:32:28 »
Volgens mij hoort daarvoor de kap eigenlijk ook van metaal te zijn  :-X :angel:

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #25 Gepost op: 01 October 2025, 15:22:07 »
Is de gedachte dat er op de keper beschouwd bij een ac/dc ontwikkeling uiteindelijk enkel een draad anders aangesloten hoeft te worden te eenvoudig?

Er moet natuurlijk een sleper onder een draaistel geplaatst worden en wil je het echt goed ombouwen eigenlijk ook AC wielen, vanwege de hogere flenzen. Maar voor fabrikanten die deze aanpassingen gelijk meenemen in hun ontwerp, is het ombouwen naar AC een fluitje van een cent. En over het algemeen zijn de Nederlandse AC modellen vaak veel eerder uitverkocht dan de DC modellen. Natuurlijk zal de AC oplage beduidend kleiner zijn, maar het geeft wel aan dat het vaak zeker de moeite waard is om AC versies te produceren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #26 Gepost op: 01 October 2025, 17:15:06 »
Ik vind de oplossing van Esu wel mooi. Bij de 80-er die ik onlangs heb ontvangen, kan je de sleper er simpel onderuit trekken en met een schakelaartje aan de onderzijde omzetten van 3-rail naar 2-rail.
Maar hoe doet Esu dat dan met de flenzen? Ik heb niet het idee dat die erg hoog zijn.

Groeten,
Jos

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #27 Gepost op: 01 October 2025, 17:30:42 »
Die flensen zijn niet zo belangrijk als ze lijken. Ik ree met rp25 op tradtioneel M spul.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1602
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2025, 17:49:23 »
@ Jeroen Water

Jeroen, mijn ervaring is omgekeerd. Als een DC serie van een model is uitverkocht is er vaak nog een een AC versie van te krijgen, en na een bepaalde tijd ook nog voor een lagere prijs. Kijk maar eens bij de annonces van Modellbahn Union. Zelf heb ik ooit de turkooise NS 1200 set van Roco in 3-rail naar 2-rail omgebouwd. De wielen van zowel de loc als de rijtuigen waren exact gelijk, alleen de flensafstand was iets anders.

Ik heb in het analoge tijdperk heel veel verschillende 2-rail locs naar 3-rail omgebouwd waarbij in een enkel geval ook wielen met een hogere flens toegepast moesten worden. Het was overigens altijd een uitdaging om de sleper eronder te krijgen en ook nog het omschakelrelais in te passen. Oude tijden......

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Acme nieuwe ICNG
« Reactie #29 Gepost op: 01 October 2025, 18:57:39 »
Die flenzen zijn op M- en K-rail juist belangrijk. Ik heb al menig ontsporing opgelost doir DC assen te vervangen door AC assen.

Maar goed, als anderen een andere ervaring hebben: mij best. Op mijn K-rail baan geen materieel met DC-assen.

Mijn Roco 1200 (vanaf fabriek een AC loc, maar met lage flenzen) liep ook steevast op bepaalde wissels uit de baan. Voorste as van beide draaistellen van een AC as voorzien en nooit meer een ontsporing gehad.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974