Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:59
Straalcabine, hoe en wat door TonM
Vandaag om 11:56:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 8953 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1504
Minder wissels
« Gepost op: 29 August 2025, 09:12:43 »
Een interessant artikel over de reductie van het aantal wissels:

ProRail verwijdert overbodige wissels: ‘Aantal storingen neemt met 60 tot 70 procent af’
https://www.volkskrant.nl/binnenland/prorail-verwijdert-overbodige-wissels-aantal-storingen-neemt-met-60-tot-70-procent-af~bbcff086/

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8690
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2025, 09:21:57 »
Neemt het aantal wisselstoringen af? Kan. Ik denk zelfs 100% als er geen wissels meer zijn.
Het aantal baanvakverstoringen neemt niet af, mede door de afname van omrij of passeermogelijkheden.
ProRail spant al jaren het paard achter de wagen onder het mom van alles wordt beter.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Minder wissels
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2025, 16:04:03 »
Ik heb een tijdje geleden een lezing van prorail gevolgd, hoofdreden van minder wissels is geld besparen een wissel kost ongeveer 250.000 euro.
Maar het is logisch dat minder wissels ook minder storingen geeft, maar 60 a 70% minder storingen kan alleen als ze 60.a 70% van de wissels weghalen of omdat alle wissels nieuw zijn.
Mvg Mark

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Minder wissels
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2025, 16:07:38 »
Flexibiliteit neemt navenant af. Als je je armen en benen amputeert maak je de bloedsomloop in je lijf ook efficiënter.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Minder wissels
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2025, 16:14:13 »
Hoi Allen, het gaat over overbodige wissels. Dat is natuurlijk altijd effectief. Een overbodige auto wegdoen kost minder geld en heeft minder storingen. Ik zou zeggen beetje een open deur, groeten, ns2408

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: Minder wissels
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2025, 16:20:06 »
Hier is men toch al jaren mee aan de gang?

'De reizigers gaan het merken'...
Hoe bedoelt de Volkskrant dat, dat er voor elke wissel die men verwijdert een paar dagen op dat traject geen trein rijdt?
Vrindelijke groet.

R.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22559
Re: Minder wissels
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2025, 16:34:05 »
Neemt het aantal wisselstoringen af? Kan. Ik denk zelfs 100% als er geen wissels meer zijn.
Het aantal baanvakverstoringen neemt niet af,

Ja, dat neemt dus wel af. Een wisselstoring heeft een groot effect op de treinenloop. Verder kan je in het artikel lezen dat met minder wissels de capaciteit van een station toeneemt.
Natuurlijk is het kiezen uit kwaden, maar mijns inziens is het minste kwaad gekozen. Capaciteit en zekerheid zijn momenteel belangrijker dan flexibiliteit.

Rover was aanvankelijk tegen, maar is daarop teruggekomen na de ervaringen met Utrecht CS.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
Re: Minder wissels
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2025, 16:44:16 »
minder wissels in het spoor betekend ook minder flexibel met de treinenloop . Meer oponthoud van 1 trein betekend in de weg staan van anderen . Is dat wat ze willen ? Dat gebeurt op des heerens wegen toch ook niet . Afslagen en kruispunten maar weghalen omdat dat te veel kost in onderhoud .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Minder wissels
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2025, 16:55:33 »
De flexibiliteit was gewoon doorgeschoten. Heel lang was het beleid dat je van ieder binnenkomend spoor op elk perronspoor moest kunnen komen. En van elk perronspoor op elk uitgaand spoor. Maar veel van die rijwegen werden zelden gebruikt. Nu ligt de nadruk op de normale routes die door een station worden gereden.

Een poosje geleden zag ik een tv-interview waar dit werd uitgelegd. Kwam in grote lijnen overeen met wat in dat Volkskrant artikel staat. Ik vind het heel plausibel.
Een gevolg van het weglaten van wissels is ook dat er minder seinen nodig zijn, en dat ze gunstiger geplaatst kunnen worden, waardoor de doorstroming juist wordt verbeterd. En het feit dat Rover om is geeft al aan dat het geen slecht idee is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Minder wissels
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2025, 17:22:17 »
Hahahahahaha ja, zo'n briljant plan... Dat ze in Utrecht in de problemen kwamen. Daar zijn, of worden een aantal wissels teruggeplaatst. Dit in verband met weinig tot geen uitwijkmogelijkheden, bij werkzaamheden of calamiteiten.

Ook één van de redenen, om hier in Leeuwarden een halt toe te passen, op de saneringswoede van ProRail...

There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22559
Re: Minder wissels
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2025, 17:57:59 »
Volgens ProRail is het aantal wissels bij Utrecht CS van 186 naar 60 gegaan. Hoeveel zouden er weer bijkomen en waar staat dat?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8690
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2025, 19:10:21 »
Doorgeschoten efficientie is geen efficientie.
Uiteraard gaat het om overbodige wissels. Wat is overbodig?

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: Minder wissels
« Reactie #12 Gepost op: 29 August 2025, 19:14:39 »
Uiteraard gaat het om overbodige wissels. Wat is overbodig?

Zeg het maar!
Vrindelijke groet.

R.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22559
Re: Minder wissels
« Reactie #13 Gepost op: 29 August 2025, 19:26:11 »
In dit geval wissels die meer nadelen hebben dan voordelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #14 Gepost op: 29 August 2025, 20:31:40 »
Ja, dat neemt dus wel af. Een wisselstoring heeft een groot effect op de treinenloop. Verder kan je in het artikel lezen dat met minder wissels de capaciteit van een station toeneemt.
Dan moet je er zeker van zijn dat de resterende wissels minder storingen hebben, de flexibiliteit is immers verdwenen.

De flexibiliteit was gewoon doorgeschoten. Heel lang was het beleid dat je van ieder binnenkomend spoor op elk perronspoor moest kunnen komen. En van elk perronspoor op elk uitgaand spoor. Maar veel van die rijwegen werden zelden gebruikt.
Dat is ook niet nodig naar mijn mening maar flexibiliteit is wel gewenst, zie ook dit bericht op Somda over DSSU:
Citaat
Er zijn ontegenzeggelijk niet enkel nadelen. Zonder storingen verloopt het treinverkeer inderdaad vlotter. Echter is het reeds niet op één hand te tellen dat een trein een halfuur voor het inrijsein heeft gebivakkeerd omdat de trein ervoor aan het perron defect was gegaan. Dat is een riante verslechtering ten opzichte van de oude situatie. Dit neemt men voor lief. Voor het omrangeren van een treinstel uit rangeeremplacement Landstraat naar Opstelterrein Zuid of Cartesiusweg zijn dagelijks ritten via het middenspoor bij Den Dolder ingepland. Dit neemt men voor lief. Herstelde treinen uit Leidschendam bedoeld voor treinseries 4900, 5500 en 5700 worden over het algemeen gepland via Ypenburg - Breukelen - Diemen Zuid - Hilversum en niet via Vleuten. Dit neemt men voor lief. In de dagtopics worden enkel de ruime uitsnijdingen bij verstoringen tientallen kilometers elders aangehaald; hierbij dus enige dagelijkse beslommeringen die bij de gemiddelde volger alhier onbekend zullen zijn. De processen zijn ondertussen ook anders ingericht qua doorgaand veilig zetten van treinen. Dergelijke keuzes, net als seinverdichting, hangen niet per sé samen met wisselsanering.

Nu ligt de nadruk op de normale routes die door een station worden gereden.
Wat zijn normale routes? De dienstregeling die nu gebruikt wordt is niet die over een jaar, vijf of tien jaar nog wordt gebruikt maar door alles in corridors in te delen zet je deze wel vast. In Amsterdam zijn de corridors gericht op Alkmaar - Utrecht en Haarlem - Amersfoort, goederentreinen rijden daarentegen Haarlem - Utrecht.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.