Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Dave.......
Vandaag
om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns
door
Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau
door
Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2
door
NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
10 September 2025, 12:07:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Veevervoer ss/ ns
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omlaag
Auteur
Topic: Veevervoer ss/ ns (gelezen 9511 keer)
Huup
Offline
Berichten: 8689
May your coffee kick in before reality does.
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #90 Gepost op:
09 September 2025, 19:36:17 »
Vraag me nu wel af welke Gtjes zonder reden en waarom.....
Gelogd
Duin aanZee II
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1154
zwols......maar geen balletje!!
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #91 Gepost op:
10 September 2025, 11:14:07 »
Nou de post is even de weg kwijt denk ik.
Gisteren kon ik nog lezen dat het ws donderdag wordt dat het pakket afgeleverd werd. Nu vanmorgen is het weer woensdag,maar het is pas gesorteerd 😉
Ik hou nog een slag om de arm: het pakket komt voor zaterdag😁
Huup, jij had de tip gegeven om die treeplanken nog eronder te frunniken, en eerlijk: ik vindt het beter overkomen zo.
Ik moet alleen zien dat ik mk modelbouw studio benader om de bestelling aan te passen ( het worden er meer).
Ik meldt me wel weer als ik ze heb.
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
Huup
Offline
Berichten: 8689
May your coffee kick in before reality does.
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #92 Gepost op:
10 September 2025, 12:07:56 »
Vroeg het me in t algemeen af. Kan me niet voorstellen dat de wagens oa op treeaanwezigheid werden geselecteerd voor vracht. En waarom zou je die tredes dan bij de een wel en bij de ander niet aanbrengen?
Gelogd
Duin aanZee II
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1359
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #93 Gepost op:
10 September 2025, 13:30:05 »
Volgens mij hadden alle G'tjes een treeplank, eerst lang later verkort.
Wrs is gebleken dat de lange treden weinig toegevoegde waarde hadden, zodat men later de treden heeft ingekort tot alleen onder de deuren. Goedkoper in het onderhoud.
Mss omdat er door de jaren heen (pakweg vanaf begin 20e eeuw) meer verhoogde laadperrons werden aangelegd zodat men niet meer de wagen over de volle lengte van de straat (losweg) hoefde te bereiken.
Na WO2 heeft men bij nieuwbouwwagens alleen nog een enkele U-opstap aangebracht tbv deurvergrendelen en openen, zoals bij de Gbs en bij diverse buitenlandse Gs.
Gelogd
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1154
zwols......maar geen balletje!!
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #94 Gepost op:
10 September 2025, 13:50:37 »
Dat zou zomaar op waarheid kunnen berusten.
Klinkt mij niet vreemd in ieder geval .
Lange tredes geen toegevoegde waarde meer na een bepaalde periode.
Zal toch niet zo zijn dat deze wagens ook met reizigerstreinen mee liepen? (Conducteur liep buiten om over de treeplank).
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1154
zwols......maar geen balletje!!
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #95 Gepost op:
10 September 2025, 17:15:12 »
Pakketje is binnen👍
De goedkoopste wagon heeft wat roest en vervuiling
De duurdere lijkt nieuw.
Morgen maar eens kijken of mijn vingers mee willen werken,en ik het mentaal aan kan😉
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
Edwin2121992
Offline
Berichten: 964
Re: Veevervoer ss/ ns
«
Reactie #96 Gepost op:
10 September 2025, 23:52:59 »
Klusser, je zit denk ik toch niet ver van de waarheid. Koelwagens bijvoorbeeld werden meegevoerd met snelle personen treinen omdat ze natuurlijk niet twee dagen over een reis van noord naar zuid konden doen met bederfelijke waren. Daarvoor hadden ze zelfs een extra stoomverwarmingsleiding, die er puur voor diende dat de stoom van locomotief naar rijtuigen kon komen als de wagen ertussen zat. Dat zal met veewagens niet het geval zijn geweest, maar kon mij best voorstellen dat een enkele wagen wel met een lokaaltrein werd meegegeven. Wagens waren natuurlijk ook internationaal inzetbaar en ook toen al waren daar gezamenlijk afgesproken voorschriften voor. En zeker bij de Oosterburen kwam een GmP (Güterzug mit Personenbevorderung) natuurlijk vaker voor.
Een lange tree plank heeft ook niet veel nut op een losweg. De deur zat immers in het midden, de rest van de wagen was er niet beter bereikbaar door. Daarnaast waren er tot zeker laat in de jaren 60 gewoon nog stations met alleen een losweg en geen verhoogd perron. Kolenwagens hebben vanaf het begin al geen lange treeplanken, die werden over het algemeen toch al in bloktreinen gereden.
Het heeft wel degelijk te maken met het onderhoud, waarschijnlijk was het nut verdwenen doordat goederenwagens over het algemeen meer in de lange eigen treinen reden en de conducteur door doorgangsrijtuigen steeds minder vaak buiten langs hoefde. Dus werden ze ingekort tot alleen onder de deur. Scheelt in de hoeveelheid hout die nodig was.
Groeten Edwin.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Veevervoer ss/ ns