Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
iTrain baanontwerp
door
Hermansmit@live.nl
Vandaag
om 13:29:47
Roco BR 93 stroomafname
door
Die Bahn
Vandaag
om 13:23:55
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen?
door
ruudns
Vandaag
om 13:22:07
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 11:30:30
Bahnstrecke 5867
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:30:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:48
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
dh3201
Vandaag
om 11:07:18
Deining in Dönsdorf
door
Overet
Vandaag
om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3
door
bellejt
Vandaag
om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:47:10
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:49
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MathynK
Vandaag
om 09:32:15
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:44
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
einte
Vandaag
om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a
door
**Jelle**
Vandaag
om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris
door
saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) (gelezen 535 keer)
MarcoK1999
«
Gepost op:
17 August 2025, 22:17:54 »
De NFLS
De
Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij
, kortweg ook wel NFLS genoemd was een maatschappij die in het Noorden van Friesland de lokaalspoorwegen heeft aangelegd. Kortgezegd was er een Oostelijke tak welke liep vanuit Leeuwarden via Stiens naar Dokkum en Anjum (ook wel het Dokkumer Lokaaltje genoemd), en een westelijke tak welke liep vanuit Leeuwarden via Tzummarrum naar Harlingen (en korte tijd Franeker). In de jaren '30 is het reizigersvervoer opgeheven op deze lijnen. In de jaren '90 van de vorige eeuw reden de laatste goederentreinen op het laatste restant tussen Stiens en Leeuwarden.
Het verhaal achter de modelbaan
In mijn vorige draadje over de modelbaan heb ik de fout gemaakt de foto's niet via BNLS zelf te uploaden. Hierdoor zijn veel foto's kwijt en heb ik besloten een nieuw draadje te beginnen. Deze keer met een pakkende naam die de lading van de modelbaan dekt, namelijk "
Heimwee naar de NFLS
. Ik woon al mijn hele leven in het noorden van Friesland en ben sinds jonge leeftijd al gefascineerd door de spoorwegen. Tuurlijk kende ik ook het Dokkumer Lokaaltje maar de heimwee begon pas echt nadat ik het boek "
Opkomst en ondergang van de Noord-Friesche locaal-spoorwegmaatschappij
" van Oege Kleijne had gelezen. Hoewel het niet het meest makkelijke thema is om de modelbaan rond te baseren had ik wel het gevoel dat ik het moest proberen. Wel met de artistieke vrijheid van de modelbouwer uiteraard. Het hoeft van mij geen 1:1 replica te worden (daar zijn diorama's meer geschikt voor). Nee het moet ook leuk zijn om mee te rijden. Een enkelsporige lokaalspoorlijn is daar iets minder geschikt voor.
De bouw van de modelbaan
In 2023 ben ik voorzichtig begonnen met de bouw van de modelbaan. Om eerlijk te zijn ligt op het moment dat ik dit nieuwe draadje start alleen de basis er. Dat wil zeggen: Het sporenplan ligt er en het belangrijkste station, station
Dokkum-Aalsum
van Tillymodels staat ook op zijn plek. Dit station is een type NFLS station 2e klasse. Op een baan met dit thema kon deze niet ontbreken. Voor de rest staan er best wat gebouwen, maar allen nog niet op een definitieve plek. Ook scenery is soms nog ver te zoeken, maar ik bouw graag in periodes. Er zijn periodes waarin ik bijna ruzie krijg met de vrouw omdat ik altijd boven zit, en zo ook de periodes dat ik me er niet zo veel mee bezig houd.
De artistieke vrijheid die ik eerder al had benoemd die zit hem vooral in het feit dat ik er een dubbelsporige ovaal van heb gemaakt. Hoewel de NFLS lijnen eigenlijk allemaal enkelspoor waren is het voor de modelbouwer wel fijn om wat meer rijmogelijkheden te hebben. Daarnaast heeft station Dokkum-Aalsum vroeger wel een kleine loods gehad, maar de artistieke vrijheid van de modelbouwer heeft er een SS-polygoonloods van gemaakt inclusief draaischijf. Gewoon, omdat het mooi is en omdat een modelbaan niet compleet is zonder. Bovenstaande verhaal geeft als resultaat deze overzichtsfoto van het geheel:
En het locomotiefdepot:
De collectie
Nu het thema vast stond moest er natuurlijk ook een passende collectie aan materieel komen. Hier zat wel wat uitdaging in. Het is niet een tijdperk waarin heel veel materieel in model voorhanden is. Dus de concessie "het zou er gereden kunnen hebben" is in mijn geval goed genoeg. Dat wil zeggen:
- Er zijn foto's van de locomotieftypes op de lijn, maar als de tijdperken niet overeen komen is dat ook goed genoeg;
- De locomotiefserie heeft op de westelijke tak van de NFLS gereden maar er zijn geen foto's van de locomotiefserie op de oostelijke tak;
- Locomotiefdepot Leeuwarden had een locomotiefserie op depot en het is aannemelijk dat deze ook op de lijnen gereden zou kunnen hebben. Een fototoestel was vroeger tenslotte niet zo draagbaar als dat het nu is.
Met dit in het achterhoofd, op zoek naar een collectie. Het volgende staat nu op de modelbaan:
NS 5552 van Philotrain, samen met een (overigens zeer zeldzame) sleep NFLS(!) lokaalspoorwagens gebouwd uit messing:
Met als inspiratie:
Hoewel de dienst vrijwel uitsluitend werd uitgemaakt door de NS serie 7100, is deze niet of nauwelijks te krijgen in model. Depot Leeuwarden had meerdere 5500' en op depot. Deze waren specifiek ingedeeld voor de zwaardere lokaaltreinen. Daarnaast komt deze locserie toch een beetje in de buurt van de 7100.
NS 1700 van Philotrain met een buurtgoederentrein:
Deze locomotiefserie heeft vooral na de oorlog veel goederentreinen gereden van Leeuwarden naar Dokkum, en ook enkele opdooitreinen.
NS 6900 van GM&S met stam NTM tramwagons (in NS kleurstelling)
De inspiratie voor deze foto staat in het boek van Oege Kleijne. In het begin van de oorlog heeft de NTM namelijk voor korte tijd een passagiersdienst opgestart over de Oostelijke NFLS-lijn naar Dokkum. De locomotief die er voor staat klopt echter niet. Ik hoop deze ooit nog te vervangen door een Grote Henschel, maar twee NS 7700'en van Philotrain staat ook klaar om deze dienst over te nemen.
NS7700 van Philotrain
Deze locomotiefjes staan momenteel ergens anders voor een project. Daarover hopelijk in de toekomst meer in dit draadje. Deze locomotieven hebben op de NFLS-lijnen gereden in de HSM-tijd. Na de oorlog reden ze vooral op de westelijke tak. Het is natuurlijk niet uit de sluiten dat deze ook eens de benen hebben gestrekt op de oostelijke tak.
NS 2400 van Roco met een goederentrein:
Na het einde van het stoomtijdperk heeft de NS 2400 tot bijna het einde van de dienst het beeld bepaald op de NFLS lijnen. Deze locserie kon natuurlijk daardoor niet ontbreken. Het is nog wel mijn wens om de goederenstam passender te maken bij de 2400.
NS 2000 van Piko met goederentrein:
Na de oorlog heeft, weliswaar kortstondig, ook de NS 2000 serie gereden op de lijnen van de NFLS. hier bestaan enkele (onscherpe) foto's van. Ook voor deze geldt, de wens is om de goederenstam aan te vullen en passender te maken voor de locomotief.
NS DE-2 van Artitec:
Na de oorlog hebben korte tijd zogenaamde "opdooitreinen" gereden naar Dokkum via de Oostelijke NFLS-tak. Dit was een kortstondige vervanging van de busdiensten. Meestal werden deze gereden door een NS1700 locomotief, maar in het laatste jaar werd deze gereden met een gloednieuwe DE-2 van de NS. Ook hebben in de jaren '80 enkele keren DE-2 stellen op de lijn gereden.
NS 200 van Roco:
Geen station uit dit tijdperk compleet zonder Sik. Dit geldt ook voor station Dokkum.
NS 3700 van Artitec:
Onder het mom van artistieke vrijheid een NS 3700 met stalen D, ovaalramers en postrijtuig. De kans dat dit er heeft gereden is minimaal. Maar goed, deze stam ben ik gewoon zelf een beetje verliefd op. Wel een klein detail die het iets aannemelijker maakt, in de nadagen van stoom stond een locomotief van de serie 3700, specifiek de 3754 op reserve voor de 1700 en 7700 locomotieven op depot Leeuwarden.
NS 6300 van Artitec/AVT en line up van NS-groen:
De 6300 is natuurlijk niet accuraat in het noorden van Friesland. Maar goed, soms blijven er zaken aan de handen plakken. Ook bij een redelijk afgebakende collectie dus.
De sfeer
Zoals eerder genoemd ging het mij vooral om de sfeer op deze modelbaan. Hoewel ik er dus al veel over heb gezegd heb ik weinig laten zien. Gelukkig kan ik dit wat samenvatten in een sfeerplaatje, waarvan ik hoop dat er in dit draadje nog veel meer zullen volgen:
Overige collectie
Naast de bovengenoemde modelbaan staat er ook het nodige 1:1 spoorse. Zie de foto's hieronder, die zeggen meer dan ik kan uitleggen.
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2025, 22:37:58 door MarcoK1999
»
Eigen baan:
Heimwee naar de NFLS
gdh
Re: Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 00:05:22 »
Leuk thema en prachtig materieel
Gr, Geert
NTM tramstation Lemmer
Dave.......
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 02:47:22 »
Leuk Marco
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Menno 1846
NS Tp3B/C- heden
Frl
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 07:42:03 »
Hoi prachtig mooi!
Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!
Huup
May your coffee kick in before reality does.
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 07:53:15 »
Mooie verzameling, Marco!
Het boek heb ik sinds kort ook. Heel inspirerend.
Enig commentaar heb ik ook. Dat is mij eigen.
Ik vraag me af waarom je voor dubbelspoor hebt gekozen. In mijn ogen is enkelspoor meer passend en ook veel interessanter voor het rijden met alles. Zie bv mijn baantje
Heen, En en Weer
.
Er is daar een hoop mogelijk met veel materieel.
Zo ook de keuze voor de loods. Ik snap m wel, maar zou m zelf niet maken. Tenminste, niet in Dokkum. Is er geen plek waar je die loods neer kunt zetten met wat wagens en rijtuigen als zijnde Leeuwarden? Dan kun je gericht naar dokkum rijden voor verdere afhandeling.
Alles hangt natuurlijk samen met wat je met je baan wil. Ik ben een speler, als jij een kijker bent, heb je een andere insteek en bouw je je baan anders.
Overigens ben ik van mening dat Heerenveen dit seizoen de beker gaat winnen, evenals Telstar.
Groet
Huup
Duin aanZee II
MathynK
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 09:32:15 »
Mooi dat je een nieuw topic opent om de ontbrekende foto’s te herstellen. Het is gelijk genieten!
Wist je dat Werps een 7100 (kit) aan het ontwikkelen is?
Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|