Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:03:22
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
  

Auteur Topic: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)  (gelezen 583 keer)

Zeeuw

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Gepost op: Vandaag om 00:46:20 »
Dag allen,

Zie onder mijn Piko A-rail baan. Ik werk met de gratis versie van Anyrail dus dat is de reden dat ik de baan even moest opknippen in twee waardoor ze los staan op de afbeelding.

Het zijspoor (buitenkant bovenaan) wil ik evenals 3 rangeersporen rechts en 3 rangeersporen links kunnen schakelen zodat de stroom eraf kan. Ik werk analoog en wil vooralsnog niet digitaal. Nu heb ik een eenvoudige Piko trafo uit een starterset met een vaste stroomverbinding voor de aansluitklip. Dus ik weet niet goed hoe ik die moet aftakken om het schakelen überhaupt mogelijk te maken en hoe ik dat dan verder opzet. Wie kan mij hierbij verder helpen? Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet, Hendrik

[Piko A-rail baan]

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 07:22:17 »
Hallo Hendrik, welkom op het forum.  :)

In de encyclopedie staat wel een en ander waar je wat aan hebt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Basisbeginselen

Van de sporen die je stroomloos wilt kunnen zetten, isoleer je een spoorstaaf met behulp van de kunststof railverbinders die Piko in het assortiment heeft.
Die spoorstaaf sluit je dan via een schakelaar aan op de juiste pool van de trafo. Ik weet niet hoe die Pikotrafo eruit ziet, maar je zal de verbinding tussen trafo en aansluitclip moeten onderbreken, zodat je kan aftakken.

Een leuke variant is dat je een schakelbord maakt met daarop schematisch het sporenplan. In een spoor dat stroomloos moet kunnen worden gezet monteer je dan een tuimelschakelaar. Die zijn goedkoop en aan de stand van de schakelaar kan je zien of het spoor stroomloos staat of niet.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:39:09 »
Waarom wil je je rangeersporen stroomloos kunnen zetten?

Marc

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 08:50:34 »
Lijkt me logisch, om te kunnen rangeren met meer dan 1 lokomotief. Of een trein rond te laten rijden terwij le aan het rangeren bent. Hetgeen zeker in het bovenste deel mogelijk is. Het is een analoog bediende modelbaan.

Schakelaars, bedrading enzo kan je makkelijk en goedkoop kopen bij bijvoorbeeld Allekabels. Tenzij je een electronicawinkel in de buurt hebt, die kunnen je meestal ook wel adviseren.

Groet,
michel

(ook analoog rijder)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:05:40 »
Of een trein rond te laten rijden terwijl je aan het rangeren bent.

Dit kan niet als je maar 1 trafo hebt. Immers, stroomloos betekent dat er niets kan rijden en als je de schakelaar omzet staat er op de rangeersporen dezelfde spanning en polariteit die ook op de rest van de baan (inclusief de rondrijdende trein) staat.

Groeten,
Bert

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2712
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:16:20 »
Hoi Hendrik,

Welkom op het forum!

Ik heb jaren analoog gereden en het uitschakelen, maar ook het omschakelen van stroom (van voor naar achter) deed ik via tuimelschakelaars zoals deze:

https://www.onlinekabelshop.nl/goobay-toggle-switch-miniature-on-off-on-6-pins-bl.html

Deze zijn online goed verkrijgbaar. Deze site ken ik niet (was eerste hit via google) maar bv Conrad heeft ze ook. En een lokale elektronica winkel vaak ook. Wel moet je deze solderen, ik weet alleen niet of je dat kan? Zo te zien levert Piko ook een kant en klare oplossing:

https://www.conrad.nl/nl/p/piko-h0-55261-schakelpaneel-402580.html

Er zijn alleen heel veel varianten, dus denk goed na wat je precies wil. Wil je alleen stroomloos zetten, dan is een aan-uit schakelaar voldoende. Je hoeft dan maar 1 spoor te isoleren (met een plastic raillas inderdaad) en een draadje van dat spoor naar de schakelaar te leiden. Vervolgens een vervolgdraad naar de trafo en je kan, net zoals een lamp in huis, je spoor aan en uitzetten. De variant die ik gebruikte was bruikbaar om ook de rijrichting te veranderen. Dan hoef je niet de hele tijd aan de trafo te draaien.

Ik zou zo dicht mogelijk na het wissel dan de isolatieraillassen aanbrengen, dan hou je zoveel mogelijk spoor over om een loc stil te zetten.

Groeten,
Rogier


008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:51:38 »
Met sommige Roco wissels kun je dat afkoppelen van één spoorstaaf regelen via de schakelaar in de wissel zelf:
die kun je ook gebruiken om het metalen puntstuk van spanning te voorzien. Dan heb je tijdens rangeren minder last van stilstand van de loc.
Bij omzetten van de wissel krijgt het puntstuk de omgeschakelde polariteit.
Zo heb je dan geen aparte, handmatige schakelaar meer nodig. 
De rail aan de kant van het puntstuk krijgt zo alleen spanning als het afbuigend spoor berijdbaar is
en wordt spanningsloos als de wissel in de recht-uit-stand staat.
François

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2712
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 10:34:48 »
Fleischmann heeft dat ook, dat worden de zogenaamde denkende wissels genoemd. Dan heb je geen isolerende raillassen nodig. Staat het wissel naar het spoor, dan geeft die stroom door, anders niet.

Of Piko dat heeft, dat weet ik niet.

Groeten,
Rogier

Zeeuw

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 10:47:21 »
Dank voor alle adviezen. Nee Piko heeft dat niet volgens mij. Het doet denken aan het Lego 9v spoor waarbij de stroom eraf gaat als je een wissel omzet.

Nog even aanvullende vraag: heeft iemand ook een idee hoe je de stroomdraad dan aan een rangeerspoor verbindt zonder te solderen of een aansluitklip te gebruiken? Ik schroef de sporen uiteindelijk vast op de plaat dus het zal niet meer bewegen daarna.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 10:53:59 »
Fleischmann heeft dat ook, dat worden de zogenaamde denkende wissels genoemd. Dan heb je geen isolerende raillassen nodig. Staat het wissel naar het spoor, dan geeft die stroom door, anders niet.
Groeten,
Rogier
Bij de denkende wissels van F. Heb je wel isolerende raillassen nodig.
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1270
  • Klaar voor vertrek
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:58:21 »
…zonder te solderen of een aansluitklip te gebruiken?

Er blijven dan niet veel mogelijkheden meer over :). Piko heeft raillasjes met het draadje er al aangesoldeerd:



Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:02:57 »
Dank voor alle adviezen. Nee Piko heeft dat niet volgens mij. Het doet denken aan het Lego 9v spoor waarbij de stroom eraf gaat als je een wissel omzet.

Nog even aanvullende vraag: heeft iemand ook een idee hoe je de stroomdraad dan aan een rangeerspoor verbindt zonder te solderen of een aansluitklip te gebruiken? Ik schroef de sporen uiteindelijk vast op de plaat dus het zal niet meer bewegen daarna.

Tja, ik ken iemand die een vrij dikke draad onder het spoor klemt. Maar ik zou toch solderen. Als je denkt dat je dat niet kan, dan misschien toch maar leren. Na enige oefening is het een fluitje van een cent en voor de modelbaan sowieso een zeer handige vaardigheid. Als je tuimelschakelaars uit de elektrowinkel gaat gebruiken, zal je de aansluitingen aan de schakelaar ook moeten solderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
    • Station Lemmer
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:07:47 »
Bij de denkende wissels van F. Heb je wel isolerende raillassen nodig.
Volgens mij niet. Om ze 'denkend' te maken moest je de nietjes er uit halen. Heb in ieder geval nooit isolerende asjes gebruikt om wissels 'denkend' te kunnen gebruiken.
Het is wel zo dat er dan op 1 spoor stroom blijft staan, dus uitschakelen per spoor middels een tuimelschakelaar of momentschakelaar geeft wel meer mogelijkheden.
Soms is het ook wel handig om een diode in het laatste stukje spoor te plaatsen zodat de loc nooit tot aan het eind toe kan rijden, maar wel weer terug.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2712
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 11:19:17 »
Bij de denkende wissels van F. Heb je wel isolerende raillassen nodig.

off-topic: Misschien de Modelrails variant? De Profi-rail variant werkt zonder raillasjes, je moet dan de stroomverbinders (nietjes) wel verwijderen zoals hierboven aangegeven.

Groeten,
Rogier