Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 11:23:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:21:44
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Gerard
Vandaag om 11:15:13
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Fleischmann Anna ombouw. door aad52
Vandaag om 10:51:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 10:28:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:25:15
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27

Auteur Topic: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)  (gelezen 439 keer)

Zeeuw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Gepost op: Vandaag om 00:46:20 »
Dag allen,

Zie onder mijn Piko A-rail baan. Ik werk met de gratis versie van Anyrail dus dat is de reden dat ik de baan even moest opknippen in twee waardoor ze los staan op de afbeelding.

Het zijspoor (buitenkant bovenaan) wil ik evenals 3 rangeersporen rechts en 3 rangeersporen links kunnen schakelen zodat de stroom eraf kan. Ik werk analoog en wil vooralsnog niet digitaal. Nu heb ik een eenvoudige Piko trafo uit een starterset met een vaste stroomverbinding voor de aansluitklip. Dus ik weet niet goed hoe ik die moet aftakken om het schakelen überhaupt mogelijk te maken en hoe ik dat dan verder opzet. Wie kan mij hierbij verder helpen? Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet, Hendrik

[Piko A-rail baan]

henk

• Online Online
Re: Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 07:22:17 »
Hallo Hendrik, welkom op het forum.  :)

In de encyclopedie staat wel een en ander waar je wat aan hebt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Basisbeginselen

Van de sporen die je stroomloos wilt kunnen zetten, isoleer je een spoorstaaf met behulp van de kunststof railverbinders die Piko in het assortiment heeft.
Die spoorstaaf sluit je dan via een schakelaar aan op de juiste pool van de trafo. Ik weet niet hoe die Pikotrafo eruit ziet, maar je zal de verbinding tussen trafo en aansluitclip moeten onderbreken, zodat je kan aftakken.

Een leuke variant is dat je een schakelbord maakt met daarop schematisch het sporenplan. In een spoor dat stroomloos moet kunnen worden gezet monteer je dan een tuimelschakelaar. Die zijn goedkoop en aan de stand van de schakelaar kan je zien of het spoor stroomloos staat of niet.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:39:09 »
Waarom wil je je rangeersporen stroomloos kunnen zetten?

Marc

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 08:50:34 »
Lijkt me logisch, om te kunnen rangeren met meer dan 1 lokomotief. Of een trein rond te laten rijden terwij le aan het rangeren bent. Hetgeen zeker in het bovenste deel mogelijk is. Het is een analoog bediende modelbaan.

Schakelaars, bedrading enzo kan je makkelijk en goedkoop kopen bij bijvoorbeeld Allekabels. Tenzij je een electronicawinkel in de buurt hebt, die kunnen je meestal ook wel adviseren.

Groet,
michel

(ook analoog rijder)

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:05:40 »
Of een trein rond te laten rijden terwijl je aan het rangeren bent.

Dit kan niet als je maar 1 trafo hebt. Immers, stroomloos betekent dat er niets kan rijden en als je de schakelaar omzet staat er op de rangeersporen dezelfde spanning en polariteit die ook op de rest van de baan (inclusief de rondrijdende trein) staat.

Groeten,
Bert

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:16:20 »
Hoi Hendrik,

Welkom op het forum!

Ik heb jaren analoog gereden en het uitschakelen, maar ook het omschakelen van stroom (van voor naar achter) deed ik via tuimelschakelaars zoals deze:

https://www.onlinekabelshop.nl/goobay-toggle-switch-miniature-on-off-on-6-pins-bl.html

Deze zijn online goed verkrijgbaar. Deze site ken ik niet (was eerste hit via google) maar bv Conrad heeft ze ook. En een lokale elektronica winkel vaak ook. Wel moet je deze solderen, ik weet alleen niet of je dat kan? Zo te zien levert Piko ook een kant en klare oplossing:

https://www.conrad.nl/nl/p/piko-h0-55261-schakelpaneel-402580.html

Er zijn alleen heel veel varianten, dus denk goed na wat je precies wil. Wil je alleen stroomloos zetten, dan is een aan-uit schakelaar voldoende. Je hoeft dan maar 1 spoor te isoleren (met een plastic raillas inderdaad) en een draadje van dat spoor naar de schakelaar te leiden. Vervolgens een vervolgdraad naar de trafo en je kan, net zoals een lamp in huis, je spoor aan en uitzetten. De variant die ik gebruikte was bruikbaar om ook de rijrichting te veranderen. Dan hoef je niet de hele tijd aan de trafo te draaien.

Ik zou zo dicht mogelijk na het wissel dan de isolatieraillassen aanbrengen, dan hou je zoveel mogelijk spoor over om een loc stil te zetten.

Groeten,
Rogier

008200

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:51:38 »
Met sommige Roco wissels kun je dat afkoppelen van één spoorstaaf regelen via de schakelaar in de wissel zelf:
die kun je ook gebruiken om het metalen puntstuk van spanning te voorzien. Dan heb je tijdens rangeren minder last van stilstand van de loc.
Bij omzetten van de wissel krijgt het puntstuk de omgeschakelde polariteit.
Zo heb je dan geen aparte, handmatige schakelaar meer nodig. 
De rail aan de kant van het puntstuk krijgt zo alleen spanning als het afbuigend spoor berijdbaar is
en wordt spanningsloos als de wissel in de recht-uit-stand staat.
François

spoorijzer

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 10:34:48 »
Fleischmann heeft dat ook, dat worden de zogenaamde denkende wissels genoemd. Dan heb je geen isolerende raillassen nodig. Staat het wissel naar het spoor, dan geeft die stroom door, anders niet.

Of Piko dat heeft, dat weet ik niet.

Groeten,
Rogier

Zeeuw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 10:47:21 »
Dank voor alle adviezen. Nee Piko heeft dat niet volgens mij. Het doet denken aan het Lego 9v spoor waarbij de stroom eraf gaat als je een wissel omzet.

Nog even aanvullende vraag: heeft iemand ook een idee hoe je de stroomdraad dan aan een rangeerspoor verbindt zonder te solderen of een aansluitklip te gebruiken? Ik schroef de sporen uiteindelijk vast op de plaat dus het zal niet meer bewegen daarna.

R1954

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 10:53:59 »
Fleischmann heeft dat ook, dat worden de zogenaamde denkende wissels genoemd. Dan heb je geen isolerende raillassen nodig. Staat het wissel naar het spoor, dan geeft die stroom door, anders niet.
Groeten,
Rogier
Bij de denkende wissels van F. Heb je wel isolerende raillassen nodig.
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:58:21 »
…zonder te solderen of een aansluitklip te gebruiken?

Er blijven dan niet veel mogelijkheden meer over :). Piko heeft raillasjes met het draadje er al aangesoldeerd:

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

henk

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:02:57 »
Dank voor alle adviezen. Nee Piko heeft dat niet volgens mij. Het doet denken aan het Lego 9v spoor waarbij de stroom eraf gaat als je een wissel omzet.

Nog even aanvullende vraag: heeft iemand ook een idee hoe je de stroomdraad dan aan een rangeerspoor verbindt zonder te solderen of een aansluitklip te gebruiken? Ik schroef de sporen uiteindelijk vast op de plaat dus het zal niet meer bewegen daarna.

Tja, ik ken iemand die een vrij dikke draad onder het spoor klemt. Maar ik zou toch solderen. Als je denkt dat je dat niet kan, dan misschien toch maar leren. Na enige oefening is het een fluitje van een cent en voor de modelbaan sowieso een zeer handige vaardigheid. Als je tuimelschakelaars uit de elektrowinkel gaat gebruiken, zal je de aansluitingen aan de schakelaar ook moeten solderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:07:47 »
Volgens mij niet. Om ze 'denkend' te maken moest je de nietjes er uit halen. Heb in ieder geval nooit isolerende asjes gebruikt om wissels 'denkend' te kunnen gebruiken.
Het is wel zo dat er dan op 1 spoor stroom blijft staan, dus uitschakelen per spoor middels een tuimelschakelaar of momentschakelaar geeft wel meer mogelijkheden.
Soms is het ook wel handig om een diode in het laatste stukje spoor te plaatsen zodat de loc nooit tot aan het eind toe kan rijden, maar wel weer terug.

spoorijzer

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 11:19:17 »

off-topic: Misschien de Modelrails variant? De Profi-rail variant werkt zonder raillasjes, je moet dan de stroomverbinders (nietjes) wel verwijderen zoals hierboven aangegeven.

Groeten,
Rogier