Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?  (gelezen 2564 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Gepost op: 29 July 2025, 15:54:43 »
Dag allen,

Mijn oude Sik van 1992 kreeg vorig jaar een nieuwe motor en een minidecoder van Tramfabriek. En uit de eigen voorraad nieuwe stroomafnemers en andere wieltjes met een lagere flens. Verder zitten er geen toeters en bellen aan. Zo is er ook geen verlichting op het ding. In de wiellagers zit een vleugje speling, wat voor het volgen van het spoor en de stroomafname alleen maar goed is. Idealiter heeft een tweeasser zo’n kantelbrugje in één as, zoals Roco onder meer heeft toegepast in de oude versie van de Köf III en de Schienenbus. Bij de Sik zit zo’n mechaniekje er helaas niet in.





Ik verbeeld mij dat de Sik sinds hij gedigitaliseerd is veel gevoeliger is geworden voor een stofje of vuil stukje op het spoor.

Mijn vragen aan jullie:
(1) hoe krijg ik die Sik bedrijfszekerder bij digitaal bedrijf?
(2) werkt die oplossing ook wanneer ik de digitale loc een keer op een analoge baan gebruik?

Dank alvast voor het meedenken.

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 16:23:09 door Noordernet. Reden: Meer tekst »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Haperende Sik: wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2025, 16:11:23 »
Dag Wolter,
Je geeft in de tekst niet aan wanneer de Sik hapert, terwijl de titel van jouw draadje dat suggereert.
(1a) Is het haperen een horten of stoten, m.a.w. vuil of versleten koolborstels?
(1b) Zelf heb ik meegemaakt dat (in dit geval) mijn oude hippel een stukje reed en dan weer stopte. Daar ontdekte ik dat ik de motor (en de verlichting) niet goed had geïsoleerd van het frame. Kijk dus in dit geval even of de motor is geïsoleerd. Ik weet niet of jouw sik verlichting voert, maar bij de oude modellen vraagt dit een iets andere aansluiting van de plus en min.
(2) Een gedigitaliseerde lok kan ook analoog rijden. Voorwaarde is dat je in de cv van de decoder de "analoge" herkenning activeert/aanvinkt. Welke cv waarde dat is weet ik niet, ik werk namelijk met een softwareprogrammaatje om dit voor elkaar te krijgen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 16:41:47 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2025, 22:07:07 »
Als je aan de stroom afname twijfelt zou je daar wat aan moeten doen.
En dan niet aan de sik.

Zorg ervoor dat er één, twee of drie aanhangers ook uitgerust worden met stroomafnemers.
Koppel deze met de sik (stroom-doorvoerende koppelingen).

Zou genoeg moeten zijn voor verzekerde stroomaanvoer.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2025, 13:27:46 »
Zo'n 2-assertje schreeuwt om een energiebuffertje. Het probleem is uiteraard de daartoe benodigde ruimte. Geen idee of die er is.

Zimo levert compacte printjes met kleine supercaps die tot meerdere seconden uitloop opleveren, maar andere merken doen dat vast ook.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: gitaarsnaar biedt uitkomst.
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2025, 15:26:52 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik probeerde zelf intussen een bescheiden vering op de achteras te maken. In het eerste bericht schreef ik dat er enige speling in de aslagers zit. Daar maak ik nu gebruik van.
Een veer van een stukje stalen gitaarsnaar drukt de achteras naar de onderkant. Bij een oneffenheid in het spoor volgt de as het spoor een stuk beter; het blijft niet in de lucht hangen.





Ik schroef de veer vast met een boutje M2, waarmee ook de achterkant van de opbouw wordt vastgezet. De uiteinden van de veer drukken op de as ter weerszijden van het tandwiel.

Ik testte het locje met succes op een wissel waar het ‘vroeger’ vaak op strandde. Voorlopig geen verdere investeringen in deze Sik.
Eerlijk gezegd vind ik het veel leuker een mechanische oplossing te vinden dan een elektronisch hulpmiddel aan te schaffen.

Groet,
Wolter



« Laatst bewerkt op: 30 July 2025, 15:38:19 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2025, 18:34:01 »
Digitaal rijden (DCC) is gevoeliger voor het oppikken van vuil. Vooral bij kleine lichte lokjes zoals de sik. Zelfs in schaal 0 is de gevoeligheid groot. Kiezen tussen altijd poetsen of een condensator (stroom buffer) inbouwen. Kan een optie zijn als je de ruimte weet te vinden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2025, 20:06:48 »
Als mijn sik gevoelig is scheer ik hem eraf  ;D .
Altijd mooi als zulke kleine locjes goed terecht komen met juiste input het zijn niet de makkelijkste

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2025, 23:16:22 »
Nog dank voor de nieuwste reacties.



Deze foto laat zien hoe het stuk gitaarsnaar wordt gebogen. En later ontdekte ik dat het ook zonder de koperen montageplaat kon.

Groet,
Wolter



Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2025, 12:29:18 »
De stroomafnemers van de wielen  lijken wel gemaakt van paperclips. Zijn er geen betere methoden voor, ie koperen stripjes?


Want zo is er ook niet veel contact met de wielen, lijkt mij.


Ook al is je probleem opgelost.

Jeroen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2025, 15:04:55 »
De stroomafnemers zijn gemaakt van hard, rond messingdraad. Zelfbouwers maken daar nog wel eens stroomafnemers van. Ze doen het prima.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2025, 23:17:10 »
Wolter, kantelt die as om het wormwiel?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2025, 07:28:45 »
Echt kantelen om het wormwiel: nee.
Maar de vering drukt het beetje speling dat er zit weg en zorgt zo voor een beter contact op het spoor. In mijn baantje zit een kleine oneffenheid (bij wie niet?), waar de Sik nogal eens bleef hangen.

Veel mooier is het om het laatste deel van de aandrijving er vlak voor de achteras af te zagen.
En dan een aan één zijde op te hangen kantelbrugje te maken, waardoor de Sik altijd met alle vier pootjes op het spoor staat. Echte compensatie dus.

Ik ben te onnauwkeurig om dat te maken en neem mijn toevlucht dus tot een stukje gitaarsnaar van ø 0,25 mm. Geen echte compensitie, maar het helpt wel. En wat vast ook helpt is dat ik, lang geleden, vanaf de buitenkant van de lagers wat materiaal heb weggenomen. De achteras rust dus nu op een smaller randje dan toen hij uit de fabriek kwam en is eerder geneigd om mee te bewegen met oneffenheden.

Groet,
Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.