Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door stoombr38
Vandaag om 14:44:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Rocrail terugstel tijd wissels door Hans1963
Vandaag om 14:22:39
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door stoombr38
Vandaag om 14:01:09
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 13:25:48
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 13:00:09
23 augustus modelspoorbeurs Houten door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:48:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:41:47
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
Artitec goederenwagen door Peter45
Vandaag om 12:14:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55

Auteur Topic: digitaal en analoog tegelijk?  (gelezen 4761 keer)

Hessel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
digitaal en analoog tegelijk?
« Gepost op: 04 June 2008, 20:52:40 »
Goedenavond dames en heren,

Zojuist ben ik lid geworden van dit forum voor een vraagje:
Ik heb plannen om mijn modelbaan te digitaliseren, maar het kan natuurlijk nog niet uit om alle loc's in één keer van decoder te voorzien.

Informatie ingewonnen, en iemand zei mij dat ik makkelijk voor een gedeelte analoog kon blijven rijden. Met een zespolige stekker zou ik zo kunnen omschakelen. Een ander ontkent dat echter weer.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het digitaliseren in zijn werk gaat en of analoog en digitaal dus tegelijk kunnen.

Zelf heb ik een roco basisstation in gedachte, maar misschien zijn er nog beteren voor een redelijke prijs?

BVD

Vriendelijke Groeten,

Hessel Meijer

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: digitaal en analoog tegelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2008, 20:55:32 »
Wat hij denk ik bedoelt met die zespolige stekker is.
Je kan de decoder er zo weer eruit halen (nem stekker is meestal 8 polig trouwens maargoed) en je pugt het dopje weer erin en de lok is weer analoog.

Zelf ben ik niet mee eens om een deel analoog te laten en een andere deel digitaal te laten ( van de spoorbaan dan ) 1 foutje en alles gaat de rook in...

Roco Multimaus startsetjes zijn zeer prijsvriendelijk tussen de 129 en de 350 euro ( hangt van wat je wilt hebben ).
En een Multimaus kan behoorlijk veel voor een digitale startset.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Hessel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2008, 21:03:58 »
Da's lekker vlot ;D

Ik bedoelde inderdaad en zespolige stekker ja.

Zover die kerel mij dat toen tekende was het een omschakeling tussen de transformators, dus dat ik de ene keer aanstuur via de normale transformators en als ik omschakel met het digitale basisstation. Het is mij nog niet helemaal duidelijk ???

MVG

Hessel Meijer

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2008, 21:21:15 »
Als het goed is kunnen loc's die voorzien zijn van een decoder ook analoog rijden. Dus je zou ook eerst alle loc decoders kunnen kopen en dan pas een digitaalsysteem kopen. Is maar een optie, er zijn er meerdere.

Zelf vind ik de Roco multi-mause(volgens mij bedoel je die) een mooi starters begin.
Er is zat te vinden op dit forum over allerlei systemen, zou zeggen gebruik de zoek functie.

Dion
groetjes Dion

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2008, 21:27:29 »
Hessel,

Kijk eens op de site van Huib Maaskant. In Project Waldberg kun je het sporenplan downloaden. Huib had toen een oplossing voor digitaal en analoog met een omschakeling. Geeft je wellicht een idee maar realiseer je wel waar je aan begint.

http://www.floodland.nl/aim/

Mvrgr.,Ben.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2008, 21:29:38 »
Hier een schema voor het geheel.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/PvL2_1_1.gif

In het onderstaande draadje gaat het helemaal om en over dit onderwerp.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6547.15

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2008, 23:43:17 »
Het is geen zespolige stekker, maar een zespolige schakelaar.
Ik heb ze zelf hier ook in de baan zitten, zodat ik nog naar analoog kan overschakelen als ik dat wil. Alles ombouwen naar digitaal heeft mij wel de nodige jaartjes geduurd.
Eigenlijk kan er niets mis gaan als je ook maar een beetje oplet.
Digitale loc op een analoge baan gaat goed. Het rijdt misschien een beetje anders dan je gewend bent, maar ach, dat went.
Een analoge loc op een digitale baan hoor je meteen. Ja horen ja. De loc maakt dan een hoogfrequent geluid omdat de motor om en om positieve en negatieve pulsen krijgt. Als je de loc lang zo laat staan (volgens mensen tientallen seconden tot minuten), dan zal de motor oververhit raken en permanente schade krijgen. Mijn ervaring is dat je het meteen hoort en dan is het een kwestie van op de stopknop van de digitale centrale te drukken of de schakelaar om te zetten.
Digitaal en analoog op één baan inzetten is technisch wel mogelijk, maar het valt niet aan te raden en is ook niet gebruikelijk. Ik zou zeggen, geef analoge locs gewoon een eigen stroomkring, die je desgewenst kan omschakelen naar digitaal voor het geval je met digitale locs digitaal wilt rijden.

Henk
K.Bay.Sts.B

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2008, 23:53:53 »
....Als je de loc lang zo laat staan (volgens mensen tientallen seconden tot minuten), dan zal de motor oververhit raken en permanente schade krijgen.

Heb je daar voorbeelden van? Mijn ervaring is dat het wel meevalt. Ik heb zelf het Permaloog systeem, waarbij er in rust permanent een 20 kHz bloksignaal op de baan staat. Dat lijkt een beetje op een digitaal signaal. Motoren volgens het Faulhaber systeem (klokanker) gaan daarvan na een paar minuten koken. Maar ik heb allerlei andere locs met een gewoon anker een dag lang op deze spanning laten staan, en die motoren werden hoogstens handwarm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #8 Gepost op: 05 June 2008, 00:10:08 »
Nee, totaal geen voorbeelden van... Was het maar zo.  ;D Zou weer eens de nodige spanning en afwisseling in de hobby geven.
Maar nu serieus, ik dacht dit eens te hebben gelezen, maar blijkbaar heeft mijn geheugen mij in de steek gelaten (en dat op zo'n jonge leeftijd).
Maar gelukkig dat jij het nu goed opschrijft. Ik hoop het nu wel goed te onthouden.
Iig maakt een flink onheilspellend geluid, waarvan je denkt dat het nooit goed kan zijn (terwijl mijn mobiele telefoon soms ook mooi meetettert over andere speakers en die draag ik ook 16 uur per dag in mijn broekzak...  ::) )
K.Bay.Sts.B

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 05 June 2008, 00:24:02 »
Ja, Klaas helaas heb ik hier meerdere voorbeelden van. Het duurt ongeveer een 2 minuten en de isolatie van de ankerwikkelingen zijn verdwenen.

Einde anker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2008, 08:19:05 »
Wim, wat voor voorbeelden heb je dan? Merk/type motor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2008, 09:33:32 »
Bij mijn weten waarschuwde Roco destijds (2003) ook tegen gebruik van een analoge lok op een digitaal spoor. Dat zal dan over 5-polige motoren zijn gegaan, vermoed ik.

Onderstaand een citaat uit een brochure toen ze hun spul nog "Digital is cool" noemden:

"Da im Digitalsystem immer eine Spannung am Gleis anliegt, wird der Gleichstrommotor auch bei Stillstand elektrisch belastet. Der Motor muss in diesem Fall die Energie vollständig in Wärme umwandeln. Da gleichzeitig durch den Stillstand die automatische Kühlung durch die Rotorlamellen ausfällt, erhitzt sich der Motor stark. Dass kann je nach Typ und Ausführung zu seiner Zerstörung führen."
« Laatst bewerkt op: 05 June 2008, 10:31:32 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2008, 10:57:08 »
Heb je daar voorbeelden van? Mijn ervaring is dat het wel meevalt. Ik heb zelf het Permaloog systeem, waarbij er in rust permanent een 20 kHz bloksignaal op de baan staat.

Klaas, er zit wel verschil in: Permaloog = 12V blok, DCC = 18V blok. 50% meer en dat op een motor die niet voor gebruik bij 18V is gemaakt....
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2008, 11:33:36 »
Louis, daar heb je wel een punt. Maar de belangrijkste factor is natuurlijk de zelfinductie van de motor. Als die groot genoeg is, dan loopt er (zeer) weinig stroom. Bij een spanning die 1,5 keer zo groot is, is de warmteontwikkeling 2,25 keer zo groot. Ik bedenk nu dat er nog een ding speelt: bij digitaal is de frequentie ongeveer 2 keer zo laag als bij Permaloog, daardoor wordt de stroom nog eens 2 keer zo groot, en het vermogen dus 4 keer zo groot. Dus samen 9 keer zo veel warmteontwikkeling bij digitaal.

Dan is natuurlijk de vraag hoe dat uitwerkt. Als bij Permaloog een motor maar net aan handwarm wordt, wat doet hij dan op digitale spanning?
Daarom ben ik ook benieuwd naar concrete voorbeelden. Dan krijg je een idee waar de grens ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2008, 16:05:52 »
Klaas, diverse Roco motoren 3 polig en 5 polig, een fleischmann N-motor  3polig, een Arnold motor, en 2 Lima-motoren.
Via en met een Lenz digitaal systeem en de analoge aansturing via adres 0.

Mvg
Wim.