Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 14:18:37
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:16:56
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door bellejt
Vandaag om 14:16:41
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 14:11:47
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 14:01:27
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Bahnstrecke 5867 door Arjen52
Vandaag om 13:54:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 13:50:36
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:40
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Rondom Charlois door Syb030
Vandaag om 12:03:16
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:26:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:05
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 09:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:20
  

Auteur Topic: Alt-Wutachtalbahn 2025  (gelezen 7672 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5747
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #30 Gepost op: 29 October 2025, 04:56:55 »
Dat ziet er professioneel uit Eric. Ook ik ben er ooit eens keer achter gekomen dat logische benamingen en opeenvolgende nummering later bij calamiteiten zijn vruchten afwerpt.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6429
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #31 Gepost op: 29 October 2025, 06:54:52 »
Goed opgezet  (y). Alleen vraag over de seinen, wat is de reden dat je ook in de tunnels en schaduwstation seinen wilt gaan plaatsen?
Functioneel niet nodig en optisch effect is marginaal.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2340
  • Oude meuk in h0
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #32 Gepost op: 29 October 2025, 08:40:55 »
Dat ziet er strak uit Eric  (y).
Alleen heb ik een vraagje: Hoe doe je dat met de nummering als achteraf blijkt dat ergens nog één of meerdere Bk, Fb, Sw of Sg tussen moeten?
Krijgen die dan een toevoegletter, bijvoorbeeld +BK42a enz.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #33 Gepost op: 29 October 2025, 12:08:52 »
Arjen,

Ja dat kan in RocRail prima het is immers een identificerend ID tekstveld
Dus bk28a sw34a enz kan ook.

Eric

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #34 Gepost op: 29 October 2025, 12:28:14 »
Goed opgezet  (y). Alleen vraag over de seinen, wat is de reden dat je ook in de tunnels en schaduwstation seinen wilt gaan plaatsen?
Functioneel niet nodig en optisch effect is marginaal.

Frank,

Puur functioneel is maar hoe je het beschouwd denk ik.

In tunnels komen ook lichtsignalen voor.
Als er t.z.t. een lokcamera komt dan vind ik het wel mooi de signalen te zien.
Ook bij het testen van de treinbesturing RocRail (wanneer de tunnels nog open liggen) vind ik het handig.
Seinen schakelen in RocRail zo ver ik weet op basis van de blokbezetting.

Zo kan ik ook optisch zien hoe de seinen staan in de tunnelsecties en schaduwstations.
In de klimspiralen komt een achtvormige ruimte aan de onderzijde waarmee ik er in kan kijken.
De schaduwstations liggen 2 a 4 niveaus lager en zijn dus ook goed zichtbaar.

En omdat ik DCC als stuurdrager gebruik, tap ik het signaal gewoon van de rails of DCC-ringleiding af.
Daar moet ik nog wel een eenvoudige DCC-decoder voor de LED sturing maken.
Dat wordt t.z.t. een projectje nadat de microstepper sturing voor de zichtbare armseinen klaar is.

Wellicht met weergave van de status van het RocRail status-sein dat aan een blok is gekoppeld.
Daarin kun je de status bezet, vrij, gereserveerd, buiten dienst en wachten ook waarnemen en wellicht vertalen in een LED kleur en knippersignaal.
Maar dat moet ik nog eens verder doordenken.

Omdat ik ook voornemens ben een handbediening via CTC-paneel te maken, wil ik ook direct in de baan zien of mijn CTC-bedieningsacties effect hebben.

Eric
« Laatst bewerkt op: 29 October 2025, 17:30:14 door Eric v C »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5490
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #35 Gepost op: 29 October 2025, 14:23:41 »
Weer een flink techniek project Eric, maar dat is je wel toevertrouwd.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2025, 17:59:39 »
Omdat ik ook voornemens ben een handbediening via CTC-paneel te maken, wil ik ook direct in de baan zien of mijn CTC-bedieningsacties effect hebben.

Over het project CTC is wel weer eens wat te melden.

De basis WS2812 Platine PCB-print is door Lex en zijn makkers van de HCC Modelspoorbaan afdeling verbeterd qua soldeerpads.
De essentie is dat voor active opname van een WS2818 op het 6-WS2812 basisbord nu enkelvoudige soldeerpad verbindingen gebruikt kunnen worden.
Daarmee wordt het abusievelijk doorlopen van soldeerpad verbindingen voorkomen.
Met de JP1 en JP3 wordt de WS2812 opgenomen en met de JP2 wordt deze overgeslagen in de keten van WS2812 LEDs.
In het eerste ontwerp waren 4 pads dicht bij elkaar opgenomen en de praktijk wees uit dat doorlopen snel aan de orde was.
Nu niet meer.

Ook is een apart soldeerpunt voor de knop opgenomen.

De proefserie is bij JLCPCB besteld.

Zie ook op het RocRail Forum https://www.rocrail.info/t28386f1717-Sammelbestellung-WS-Stellpultplatine-5.html#msg360175





Zo komen we weer een stapje verder naar de beoogde serieproductie.
Dank aan Lex en de HCC Modelspoor collega's.



« Laatst bewerkt op: 07 November 2025, 19:40:01 door Eric v C »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2025, 18:15:02 »
En de eerste CTC-ontwerptekeningen (niet correct genummerd vrees ik) van de beoogde CTC panelen zijn er nu ook.
Best even puzzelen om het spoorplan in RocRail naar een logisch en qua formaat behapbaar CTC paneel om te vormen.

Hier een eerste oefening voor BW Fützen en die bleek redelijk makkelijk.





Verder vallen de routeknoppen op aan beide einden van het trace, waarmee treinen naar blokken in een ander CTC-beheersgebied kunnen worden gestuurd.

Maar bij het Schaduwstation (een voorloopversie van AB1, AB2 en ABT (zonder AB3)) was het creatief denken geblazen.
In werkelijkheid is het spoorplan op de modelbaan gespiegeld, omdat het aan de andere kant van de modelbaan ligt en ook de toeleidende sporen/blokken moeten ook een plek krijgen.
Enfin de puzzelaars onder ons zien wel wat de uitdaging bleek.



« Laatst bewerkt op: 07 November 2025, 19:41:53 door Eric v C »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2340
  • Oude meuk in h0
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2025, 22:49:55 »
Eric, misschien een rare vraag: bij de 'vertaling' van BW  Fützen is de layout van RocRail en CTC gelijk, maar voor het schaduwstation is het spiegelbeeldig en ondersteboven.
Lukte het niet om voor het schaduwstation bij RoRail en CTC en gelijke layout te gebruiken?

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #39 Gepost op: 08 November 2025, 17:37:14 »
Arjen,

Geen rare maar een hele goede vraag.
En je hebt de puzzel begrepen.

En er zitten nu helaas nog denk/ontwerpfouten in het CTC-ontwerp voor het Schaduwstation maar ook voor die van Weizen en Zollhaus Blumberg.
Ik dacht aanvankelijk (en dat was dus niet goed) gewoon de CTC-schema's als 1:1 kopie van het spoorplan te nemen.

Maar mijn geplande modulebaan ligt in een U-vorm met extra lip.
Van bovenaf maakt dat niet zoveel uit, maar de CTC-panelen moeten worden georiënteerd op basis van het kijkpunt dat je als CTC-bedienaar inneemt.


 

Alleen voor Fützen BW heb ik het CTC-ontwerp goed gedaan.
Voor alle andere 3 moet ik terug naar de tekentafel  :( :(
Soms alleen horizontaal spiegelen, soms verticaal en soms partieel aanpassen qua oriëntatie.

Dat krijg je als je geen fysieke baan ter controle hebt.
Dank Arjen.

Eric
« Laatst bewerkt op: 08 November 2025, 18:28:39 door Eric v C »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 12:59:23 »
Nog even over de puzzel bij deze keuze voor een logisch CTC-paneel (en dan juist geörienteerd).

Ik heb e.e.a. eens uitgewerkt voor het beheersgebied van CTC-Weizen van WZ naar GH.

Hier het voorbeeld van het baanplan (fysiek), het RocRail-spoorplan (schematisch) en twee mogelijke CTC-schema's.



Het RocRail-spoorplan (schematisch) (hieronder).



Alternatief 1: CTC-schema gebaseerd op schematisch RocRail-spoorplan. (hieronder)



Alternatief 2: Gebaseerd op fysiek baanplan. (hieronder)



Ik neig nu naar Alternatief 2, het CTC-schema wat het meest correspondeert met het fysieke baanplan.

Maar tegelijk weet ik dat CTC-panelen normaal gesproken schematisch zijn.
En dat laatste zou betekenen dat ik een kopie kan maken van het schematische RocRail-spoorplan.

Wat vinden de collega modelspoorders er eigenlijk van?

Eric










« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:12:11 door Eric v C »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2340
  • Oude meuk in h0
Re: Alt-Wutachtalbahn 2025
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 13:49:19 »
De hamvraag is: Wat gebruik je als uitgangspunt voor de besturing van de baan?
Is dat gebaseerd op RocRail of op basis van het fysieke baanplan.
Kies je voor RocRail, dan zou ik voor alternatief 1 gaan. Is de realiteit het uitgangspunt,  dan is alternatief 2 beter.

Maar dat is mijn opinie, die ik graag inlever voor een meer deskundige mening.