Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eelco Storm
Vandaag om 10:51:15
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 10:37:12
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen  (gelezen 8517 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Gepost op: 30 June 2025, 16:21:56 »
Ik heb nooit begrepen waarom er een verschil in beremde en onberemde Bakkie’s waren, maar ik weet wel dat ze beiden in de kop van Noord-Holland de bedieningen deden via zowel de hoofd- als neven(tram)lijnen naar de diverse groentenveilingen zoals Warmenhuizen, Broek op Langedijk en volgens mij zelfs Noord-Scharwoude.

Qua model is het verschil behalve het nummer niet zichtbaar, toch?
Dus wanneer het produktiemodel een 500-serie wordt, kan die zelf omgenummer worden naar een 600-serie? Of vice versa?

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
    • Flickr
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2025, 16:28:38 »
Er zitten wat kleine verschillen in die gedurende de levering zijn ontstaan, zoals eerder in dit topic al genoemd. De luchtslangen en compressor is natuurlijk ook een opvallend verschil.

De 500-en hadden geen treinrem omdat dat in die tijd nog niet gebruikelijk was voor rangeerlocs. Dat is iets wat gedurende de levering van de serie 511-570 is aangebracht vanaf de 546 en al snel is daarbij besloten de locs met treinrem te vernummeren/nummeren in 601 en verder omdat het onderscheid in de exploitatie toch wel belangrijk was. Na de 25 als 500 bedoelde 600-en is de volgende bouwserie dus aansluitend genummerd als 626-665

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3033
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #2 Gepost op: 30 June 2025, 16:37:25 »
Als ik snel google, zie ik ook 500en met een luchtslang. Ik vermoed dat dat was zodat de locs ook in een trein konden meerijden (doorvoerende luchtslang). Is het verschil met de 600 dan dat die 2 luchtslangen hadden?

Overigens, de sikken hadden ook geen luchtrem en kregen (dacht ik) later een luchtslang zodat ze niet per se achteraan in een trein konden meerijden. Pas in museum tijd hebben enkele sikken een compressor gekregen en dus een werkende luchtrem.

Groeten,
Rogier

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2025, 16:38:55 »
Ohja, dat van die vernummeringen heb ik wel gelezen, maar was vergeten waarom.
Waren ze toen erg goed in, dat vernummeren.

Nog maar afwachten welke variant en nummer het eerste uitkomt. Een Bakkie met sound gaat er sowieso zeker komen!
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
    • Flickr
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2025, 16:42:38 »
Zowel de Sik als 500 hadden doorgaande luchtleidingen voor opname in treinen ja. De Sik mocht niet achterop omdat hij zelf dus niet geremd wordt door de treinleiding en ongeremde voertuigen mogen niet achterop meelopen. De 600 had dus een volledige treinreminstallatie en extra slangen ja.

Voor wat betreft het vernummeren: dan was er ook nog de serie 700, die eerst serie 550 zou worden, maar werd vernummerd omdat de serie 500 tot 550 dreigde te komen, en toen nummers in de serie 450 kreeg. Niet alleen werd dát later gewijzigd in 700, de serie 500 met nummers hoger dan 546 zijn dus óók uiteindelijk voor in dienststelling vernummerd, in 601 en verder dus. Snapt u het nog? De nummerplaten die voor de 551 en hoger zijn gemaakt, zo ging dat in die tijd, zijn dus tweemaal nooit echt gebruikt....
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 16:52:56 door Sicco Dierdorp »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8917
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2025, 17:38:48 »
Zowel de Sik als 500 hadden doorgaande luchtleidingen voor opname in treinen ja. De Sik mocht niet achterop omdat hij zelf dus niet geremd wordt door de treinleiding en ongeremde voertuigen mogen niet achterop meelopen. De 600 had dus een volledige treinreminstallatie en extra slangen ja.
Sikjes liepen juist vanwege het ontbreken van een doorgaande remleiding wèl achterop mee, zo heb ik begrepen.
Hoe zit dat dan?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
    • Flickr
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2025, 17:43:06 »
Oorspronkelijk niet, het aanbrengen ervan was een CW in de jaren zestig. Oorspronkelijk moesten ze achteraan vanwege het ontbreken van de doorgaande luchtleiding.
In (veel) latere jaren mochten ze juist niet achteraan vanwege de nieuwe regel dat een onberemd voertuig (want nogmaals, wel een doorgaande luchtleiding, maar geen eigen treinrem) niet achterop mocht lopen

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8917
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2025, 17:45:38 »
Aja, tijdperk gebonden regel. Dank!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5082
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2025, 18:51:43 »
Wel een interessante wending; gold er dan ook een voorschrift hoeveel wagons na de sik mochten worden aangehangen?

Ps lees net goed; wel een leiding (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
    • Biesje.nl
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2025, 21:28:03 »
Laat mijn Roco 622 met compleet verbouwde aandrijving (mini mashima), LED verlichting van Ivo en LokSound nou bijna klaar wezen...

Biesje curse strikes again :-X (en dan vragen mensen zich af waarom die Biesje nooit een project afrond :( )

Even afwachten op de grijs/gele versie voor ik besluit mijn Roco af te rangeren. Mijn groene is nog niet zo ver, dus wellicht kan ik deze eerst aanschaffen :) . Is er een groene 500 bewaard gebleven?

Er gingen al geruime tijd geruchten dat Piko met een bakkie zou komen, maar toen ze met een NS 600 (aka NS 2000) kwamen dacht ik dat ze deze bedoelden per ongeluk.

Mvg,

Robert

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2025, 21:50:13 »
Uit mijn hoofd zijn er 3 500’en bewaard gebleven, naast de ex WD 508 van het NSM:
- 512, net door het NSM verkocht om als monument in Brabant te gaan staan
- 521, dienstvaardig bij de SGB (en in model door Roco gemaakt, met dss)
- 532, diensvaardig bij de VSM (ook in model door Roco gemaakt, maar dan de 1e analoge versie)

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3033
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #11 Gepost op: 01 July 2025, 08:03:41 »
Volgens mij bestaat de 508 ook nog, alleen is die teruggebracht in WD uitvoering:

http://nmld.nl/nl/object/2267

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #12 Gepost op: 01 July 2025, 16:58:56 »
Die noem ik ook daarboven, is alleen niet van dezelfde deelserie 😉
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3033
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #13 Gepost op: 02 July 2025, 07:40:47 »
Ah, nu zie ik het. Voor mij stond het een beetje té verstopt in de tekst  ;D.

Maar 4 500 bewaard is relatief veel voor een kleine serie die vroeg is afgevoerd. Dus toch wel een prima locje dan  ;D

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #14 Gepost op: 07 July 2025, 19:33:28 »
Wel een interessante wending; gold er dan ook een voorschrift hoeveel wagons na de sik mochten worden aangehangen?
Een Sik moet worden opgezonden als één van e achterste 10 voertuigen van een trein, wegens framesterkte