Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door R1954
Vandaag om 14:39:42
Modeltreinenbeurzen door R1954
Vandaag om 14:36:20
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 14:33:07
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:32:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 14:29:02
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 10287 keer)

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief.

https://share.google/FVioGz7aAuaiSACOo

Brams


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Lijkt me dat dat met een trein heel wat eenvoudiger te doen is dan met een (vracht)auto.
grtz rob

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4459
Voorlopig ben ik er niet bang voor dat ik mijn baan kwijtraak.
Er zitten nog teveel haken en ogen aan om alles helemaal geautomatiseerd te laten rijden.

Overigens denk ik niet dat je dit soort dingen aan computers moet overlaten….
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas
Ja, op die manier hadden we nog met stoomtreinen moeten blijven rijden.


Uiteindelijk rijden die treinen om goederen te vervoeren, en niet om machinisten aan het werk te houden, dus daar zijn andere belangen waarom deze ontwikkelingen er zijn.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Ach, Betuweroute...dat is gewoon één stuk rechte lijn zonder iets speciaals. Dat is heel gemakkelijk te automatiseren. Als er een grens gepasseerd moet worden, bv een spanningswissel, en dat loopt niet helemaal goed, tja, dan staan we weer allemaal in de file omdat er geen uitwijkmogelijkheden cq beslissingsbevoegdheden meer over zijn. Laat maar lekker in de soep lopen, we zijn blijkbaar rijk genoeg om dat te bekostigen.
Iets terugdraaien zal toch niet mogen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Dat zal wel meevallen, dat proces is juist onder ERTMS prima te automatiseren omdat de commando's wanneer er wat moet gebeuren op de lok daar toch al vandaan komen.

En voorlopig is die Mcn echt nog niet van de trein af, maar eerder een soort toezichthouder.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Uiteindelijk rijden die treinen om goederen te vervoeren, en niet om machinisten aan het werk te houden, dus daar zijn andere belangen waarom deze ontwikkelingen er zijn.
Het grootste belang is altijd (meer) geld verdienen. Maar als die machinisten straks geen baan meer hebben, hoe kunnen ze dan die vervoerde goederen nog kopen? En dat geldt voor veel meer banen die binnen een aantal jaar vervangen (zouden) kunnen worden door automatisering of AI. Dan kan je zeggen; dat levert ook weer banen op. Klopt, maar een machinist wordt niet zomaar een programmeur.
Grtz!
Tedo

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Voorlopig is er alleen maar een tekort aan machinisten, laat staan geschikt gemaakte trajecten en rollend materieel,dus zo'n vaart zal het niet lopen.

grtz rob

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4754
    • Filmpjes op YouTube
Inderdaad, als je het nieuws over de zelfrijdende bus in Rotterdam hebt gevolgd is het makkelijk in te vullen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22604
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2025, 12:36:37 »
Het grootste belang is altijd (meer) geld verdienen. Maar als die machinisten straks geen baan meer hebben, hoe kunnen ze dan die vervoerde goederen nog kopen? En dat geldt voor veel meer banen die binnen een aantal jaar vervangen (zouden) kunnen worden door automatisering of AI. Dan kan je zeggen; dat levert ook weer banen op. Klopt, maar een machinist wordt niet zomaar een programmeur.

Als je hetzelfde kan doen met minder mensen heet dat verhoging van de arbeidsproductiviteit: de opbrengst per gewerkt uur. Het is de bron van meer welvaart. Vervolgens is het de vraag hoe die welvaart wordt verdeeld. Daarbij spelen politieke keuzes een belangrijke rol, dus daar gaan we het verder maar niet over hebben.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7376
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2025, 14:54:16 »
Bij die zelfreizende bussen is op elke stoel wel een veiligheidsgordel nodig.

Wanneer een blad voor de camera valt:  noodstop.........

Ronald Visser
(oh nee, dat was gewoon remmen....) :laugh:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
  • Steel is king!
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 14 July 2025, 08:58:46 »
Niets bijzonders. Mogelijk wel voor goederenverkeer in Nederland.

Er zijn verschillende autonome treinsystemen die momenteel in dagelijks gebruik zijn over de hele wereld. Onderstaand enkele voorbeelden:

1. **Docklands Light Railway (DLR) in Londen, Verenigd Koninkrijk**:
   De Docklands Light Railway is een van de bekendste autonome treinsystemen en opereert sinds 1987 zonder machinisten

2. **Beijing Subway Capital Airport Express in China**:
   Deze lijn is sinds 2008 operationeel en maakt gebruik van het Alstom Urbalis 400 systeem

3. **Shanghai Metro Line 10 in China**:
   Deze metrolijn is volledig autonoom en maakt gebruik van het Thales TSTCBTC2.0 systeem

4. **Singapore North East Line**:
   De North East Line in Singapore is een volledig autonome metrolijn die sinds 2003 operationeel is

5. **Dubai Metro**:
   De Dubai Metro is een van de grootste volledig autonome metrosystemen ter wereld en is sinds 2009 operationeel

6. **Copenhagen Metro in Denemarken**:
   De metro van Kopenhagen is volledig autonoom en opereert sinds 2002 zonder machinisten

Bron: Wikipedia
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7376
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 14 July 2025, 09:20:31 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4459
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 14 July 2025, 10:58:14 »
Dat zijn vooral metrolijnen.
Een metro is toch echt wel wat anders dan een (goederen)trein.
Bijvoorbeeld een reizigerstrein gaat veel sneller dan een metro.
En het lijkt me als je ketelwagens hebt hard afremmen en weer optrekken ook niet héél wenselijk is.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI