Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 10:57:33
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door daan2353
Vandaag om 10:36:29
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 10:18:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 10:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:10:57
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 09:26:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 10623 keer)

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief.

https://share.google/FVioGz7aAuaiSACOo

Brams


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Lijkt me dat dat met een trein heel wat eenvoudiger te doen is dan met een (vracht)auto.
grtz rob

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Voorlopig ben ik er niet bang voor dat ik mijn baan kwijtraak.
Er zitten nog teveel haken en ogen aan om alles helemaal geautomatiseerd te laten rijden.

Overigens denk ik niet dat je dit soort dingen aan computers moet overlaten….
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Dat ze dit doorzetten en niet gewoon de nek omdraaien. Als ik machinist zou zijn, zou ik er niet blij van worden als mijn baan in het geding komt door automatisering. ::)

Bas
Ja, op die manier hadden we nog met stoomtreinen moeten blijven rijden.


Uiteindelijk rijden die treinen om goederen te vervoeren, en niet om machinisten aan het werk te houden, dus daar zijn andere belangen waarom deze ontwikkelingen er zijn.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Ach, Betuweroute...dat is gewoon één stuk rechte lijn zonder iets speciaals. Dat is heel gemakkelijk te automatiseren. Als er een grens gepasseerd moet worden, bv een spanningswissel, en dat loopt niet helemaal goed, tja, dan staan we weer allemaal in de file omdat er geen uitwijkmogelijkheden cq beslissingsbevoegdheden meer over zijn. Laat maar lekker in de soep lopen, we zijn blijkbaar rijk genoeg om dat te bekostigen.
Iets terugdraaien zal toch niet mogen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Dat zal wel meevallen, dat proces is juist onder ERTMS prima te automatiseren omdat de commando's wanneer er wat moet gebeuren op de lok daar toch al vandaan komen.

En voorlopig is die Mcn echt nog niet van de trein af, maar eerder een soort toezichthouder.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Uiteindelijk rijden die treinen om goederen te vervoeren, en niet om machinisten aan het werk te houden, dus daar zijn andere belangen waarom deze ontwikkelingen er zijn.
Het grootste belang is altijd (meer) geld verdienen. Maar als die machinisten straks geen baan meer hebben, hoe kunnen ze dan die vervoerde goederen nog kopen? En dat geldt voor veel meer banen die binnen een aantal jaar vervangen (zouden) kunnen worden door automatisering of AI. Dan kan je zeggen; dat levert ook weer banen op. Klopt, maar een machinist wordt niet zomaar een programmeur.
Grtz!
Tedo

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Voorlopig is er alleen maar een tekort aan machinisten, laat staan geschikt gemaakte trajecten en rollend materieel,dus zo'n vaart zal het niet lopen.

grtz rob

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4842
    • Filmpjes op YouTube
Inderdaad, als je het nieuws over de zelfrijdende bus in Rotterdam hebt gevolgd is het makkelijk in te vullen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22738
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2025, 12:36:37 »
Het grootste belang is altijd (meer) geld verdienen. Maar als die machinisten straks geen baan meer hebben, hoe kunnen ze dan die vervoerde goederen nog kopen? En dat geldt voor veel meer banen die binnen een aantal jaar vervangen (zouden) kunnen worden door automatisering of AI. Dan kan je zeggen; dat levert ook weer banen op. Klopt, maar een machinist wordt niet zomaar een programmeur.

Als je hetzelfde kan doen met minder mensen heet dat verhoging van de arbeidsproductiviteit: de opbrengst per gewerkt uur. Het is de bron van meer welvaart. Vervolgens is het de vraag hoe die welvaart wordt verdeeld. Daarbij spelen politieke keuzes een belangrijke rol, dus daar gaan we het verder maar niet over hebben.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7432
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2025, 14:54:16 »
Bij die zelfreizende bussen is op elke stoel wel een veiligheidsgordel nodig.

Wanneer een blad voor de camera valt:  noodstop.........

Ronald Visser
(oh nee, dat was gewoon remmen....) :laugh:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Steel is king!
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 14 July 2025, 08:58:46 »
Niets bijzonders. Mogelijk wel voor goederenverkeer in Nederland.

Er zijn verschillende autonome treinsystemen die momenteel in dagelijks gebruik zijn over de hele wereld. Onderstaand enkele voorbeelden:

1. **Docklands Light Railway (DLR) in Londen, Verenigd Koninkrijk**:
   De Docklands Light Railway is een van de bekendste autonome treinsystemen en opereert sinds 1987 zonder machinisten

2. **Beijing Subway Capital Airport Express in China**:
   Deze lijn is sinds 2008 operationeel en maakt gebruik van het Alstom Urbalis 400 systeem

3. **Shanghai Metro Line 10 in China**:
   Deze metrolijn is volledig autonoom en maakt gebruik van het Thales TSTCBTC2.0 systeem

4. **Singapore North East Line**:
   De North East Line in Singapore is een volledig autonome metrolijn die sinds 2003 operationeel is

5. **Dubai Metro**:
   De Dubai Metro is een van de grootste volledig autonome metrosystemen ter wereld en is sinds 2009 operationeel

6. **Copenhagen Metro in Denemarken**:
   De metro van Kopenhagen is volledig autonoom en opereert sinds 2002 zonder machinisten

Bron: Wikipedia
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7432
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 14 July 2025, 09:20:31 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 14 July 2025, 10:58:14 »
Dat zijn vooral metrolijnen.
Een metro is toch echt wel wat anders dan een (goederen)trein.
Bijvoorbeeld een reizigerstrein gaat veel sneller dan een metro.
En het lijkt me als je ketelwagens hebt hard afremmen en weer optrekken ook niet héél wenselijk is.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI