Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: keerlusproblemen  (gelezen 1700 keer)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
keerlusproblemen
« Gepost op: 24 June 2025, 17:08:19 »
Hoi, ben bezig mijn baan op te bouwen. Wist het nog niet, maar er bleek een z.g. keerlus in te zitten. Heb hiervoor nu een module van tams, de KSM-3 gebouwd. Was leuk werk, en blijkt het nog te doen ook..... Met een Sik werkt alles goed, maar met de Roco DB 218 blijft hij elke keer steken bij het inkomen van de keerlus. Wie heeft er een suggestie, wat te doen?

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1082
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: keerlusproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2025, 18:05:25 »
Astrania,

De handleiding van TAMS KSM-3 schrift
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/nl/001407489ML04/gebruiksaanwijzingen-en-veiligheidsinformatie-1407489-tams-elektronik-49-01136-01-ksm-3-keerlusmodule-kant-en-klare-module.pdf

De drempelwaarde voor de polariteit wissel is afhankelijk van de gebruikte gelijkspanning en moet daarom individueel middels een trimpotmeter ingesteld worden.
Om de juiste instelling te bereiken, gaat een LED op de KSM-3 aan, zodra de drempelwaarde (voor de desbetreffende modelbaan) optimaal ingesteld is.
Daarmee wordt zeker gesteld, dat beschadigingen aan de wielen, sleepcontacten en rails doeltreffend voorkomen worden en het voertuig de isolaties schokloos passeert.


Trimmpotmeter R8 10 k  (staand) Zie schema in de handleiding

Had je dat ook gedaan?

Eric

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: keerlusproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2025, 19:13:28 »
Ja, heb er wel aan gedraaid, maar led brandde niet. Dacht dat het iets met afstelling van een wissel te maken heeft, die ik er niet aan heb zitten.

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: keerlusproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2025, 12:23:29 »
Heb er natuurlijk wel een wissel voor de lus, maar bedien deze digitaal met de Z21....... wat nu verder?

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: keerlusproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2025, 12:33:44 »
Astrantia,

Het gaat hier niet over het wissel waarover de trein rijdt  maar over het omschakelen van de polariteit van de spanning, na het overschrijden van de rail-onderbreking. ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8103
Re: keerlusproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2025, 12:50:50 »
Heb je alle isolaties op de juiste plek zitten?
Misschien een schemaatje hoe je het nu hebt aangesloten plaatsen.
Gr.
Eric

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: keerlusproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2025, 16:48:22 »
Hier nog even een simpele tekening  :-[ van de keerlus gemaakt..... Heb ook de isolaties aangegeven. Snap er nog niets van. De Sik van Roco gaat er perfect door, van twee kanten, zou je toch zeggen dat de lus het goed doet, en de DB 218 van Roco blijft bij het kruisje bij de pijl steken. Heb nog wat gedraaid aan de potmeter, maar heb het ledje nog nooit zien branden. Alles Zou het misschien kunnen, dat de wielen van de Sik dichterbij staan dan van de DB 218? Ook alle soldeerpunten van de KSM-3 onder een loep nagekeken, en met een koperborsteltje nog voor de zekerheid schoongemaakt, ziet er verder goed uit.



saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: keerlusproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2025, 20:15:36 »
Als je de handleiding van de KSM-3 leest, zie je ergens staan dat het wissel tegelijkertijd ( op het juist ogenblik ) moet omgeschakeld worden.
Is dat bij jou het geval ?, want volgens de handleiding zou dat een probleem kunnen geven.

4.1. Die Kehrschleife von der Anlage trennen Trennen Sie zunächst die Kehrschleife komplett vom übrigen Gleisnetz. Die beiden Trennstellen sollten möglichst direkt an der Weiche angeordnet werden.

Jeder der beiden Trennstellen ist eine Weichenstellung fest zugeordnet. Ob es sich um die Stellung "Abzweig" oder "geradeaus" handelt, ist von der konkreten Einbausituation abhängig. Daher müssen Sie nach dem Anschluss prüfen, ob die Weiche "richtig" schaltet, wenn die Lok beim Ausfahren aus der Kehrschleife die Trennstelle überquert. Ist das nicht der Fall, müssen Sie die beiden Weichenanschlüsse (X3-1 und X3-3) miteinander vertauschen.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: keerlusproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2025, 21:54:18 »
Geef eens een volledig schema waarbij je ook aangeeft hoe je het hartstuk van de wissel hebt gepolariseerd.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: keerlusproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2025, 23:15:33 »
Is me nog niet duidelijk wat nu de ,,wissel" is? Er zit ook nog een groen stekkertje aan de module, met 3 aansluitingen eraan. Waar moet dit nu aangesloten worden? Zit op het schema gewoon tegen de rail aangeplakt.....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17716
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2025, 23:21:43 »
Lees pagina 25 en 26 van de genoemde gebruiksaanwijzing eens. Een wissel is optioneel en kan aangesloten worden, het moet niet.

En dat is niet tegen de wissel aangeplakt, dat zijn de 3 aansluitingen van een wisselaandrijving :)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: keerlusproblemen
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2025, 23:43:56 »
Die wissel heb ik er al aangesloten zitten, aangedreven door een decoder via de Z21 op een tablet. Ik hoef dus dat groene stekkertje niet te gebruiken.....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17716
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #12 Gepost op: 26 June 2025, 00:10:49 »
Maar die aansluiting is juist daarvoor.... om die wissel door de keerlusschakeling te laten bedienen.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 643
  • Confusius zei het al.
Re: keerlusproblemen
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2025, 02:59:03 »
Ja, dat kan maar het moet niet. Evenzo met de stand van de wissel wat hierboven al eens aangehaald is. Het wissel dient in de juiste stand te staan voor het in- nen uitrijden. Hoe je dat regelt is bijzaak en heeft niets met het ompolen van de keerlus te maken. Men dwaalt weer af in bijzaken.
Het feit dat het ledje niet aan wil gaan is mi veel belangrijker. De module doet niets anders dan een kortsluiting detecteren en daarop reageren door de polariteit om te wisselen. Hierbij is de te detecteren kortsluitstroom het referentiepunt. Je zult dus met meetapparatuur aan de slag moeten om uit te vogelen hoe groot die is bij de Sik en bij de BR218.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17716
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2025, 08:29:20 »
Ja, dat kan maar het moet niet. Evenzo met de stand van de wissel wat hierboven al eens aangehaald is. Het wissel dient in de juiste stand te staan voor het in- nen uitrijden. Hoe je dat regelt is bijzaak en heeft niets met het ompolen van de keerlus te maken. Men dwaalt weer af in bijzaken.

We dwalen niet af in bijzaken en je moet goed lezen:

Lees pagina 25 en 26 van de genoemde gebruiksaanwijzing eens. Een wissel is optioneel en kan aangesloten worden, het moet niet.

En dat is niet tegen de wissel aangeplakt, dat zijn de 3 aansluitingen van een wisselaandrijving :)