Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:14:41
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:02:08
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 06:31:15
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Intermittende kortsluiting  (gelezen 1300 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Confusius zei het al.
Intermittende kortsluiting
« Gepost op: 16 June 2025, 16:31:49 »
Hallo mede forummers. Helaas heb ik een klein probleempje waar ik niet echt de vinger achter krijg. En daar zou ik graag wat hulp en advies buj hebben,
Soms, en dan bedoel ik echt soms, heb ik een kortsluiting in de baanspanning. Ikheb de oorzaak van het probleem terug kunnen brengen toe één wisselstraat. Hierin liggen electrofrog wissels en insulfrog wissels door elkaar. Iets wat het overzicht niet echt ten goede komt maar het moet gewoon kunnen werken. De legenda bij het plaatje;
Groen vierkantje = Electrofrog wissel.
Blauwe driehoek = isolator in de rode railstaaf (plus).
Rood cirkeltje      = isolator in beide railstaven.
MCSxx                = meldsectie.



Kun je aan de hand van deze gegevens eventuele fouten aanwijzen? Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2025, 16:46:40 »
Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.

ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.

Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zitten

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2025, 17:06:34 »
Electtrofrogs moeten in beide spoorstaven achter het puntstuk een isolatie hebben. Bij de wissels linksonder en rechtsboven zie ik die niet.

Wanneer treedt de kortsluiting op? Is dat als er een trein overheen rijdt, of staat het daar los van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2025, 18:15:46 »
Kortsluiting ontstaat ook wanneer er geen trein in de buurt is. Dus wanneer ik bij de oranje cirkel 1 de onderste railstaaf van het bovenste spoor isoleer en; bij de oranje cirkel 2 de bovenste railstaaf van het onderste spoor isoleren. dan zou het goed moeten zijn.

Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?



De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.

Heel vee dank voor de reacties. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dan is een duwtje in de goede richting heel welkom.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2025, 18:45:32 »
Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.

ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.

Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zitten

Mvg,

Bas

Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.
Het hele deel waar het puntstuk in zit, veranderd van polariteit zodra een electrofrog omgezet wordt. Na ieder puntstuk isoleren is meestal noodzakelijk, in de praktijk kun je je het beste aanwennen dat altijd te doen. Dan weet je ook zeker waar de rij spanning op de sporen ba het wissel vandaan komt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2025, 21:37:22 »
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter.
De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig.

Citaat
De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.
Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2025, 02:51:24 »
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter.
De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig.
Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Zowel de DKW (double slip) linksonder als de EKW (single slip) rechtsboven zijn Peco streamline producten met insulfrogs. Ergo daar hoeven geen isolaties te worden aangebracht. Toch?

Ja, dat is bekend. Echter, meen ik, niet van toepassing. De wissels worden omgezet met servo's die aangestuurd worden met DCCNext. De software in de DCCNext zorgt ervoor dat het relais wordt bekrachtigd/afvalt halverwege de omzetbeweging. Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf. Je moet er alleen voor zorgen dat het relais in de juiste stand de juiste polarisering krijgt. Dat wordt getest tijdens het aansluiten.

Zou je aub deze vraag nog willen beantwoorden:
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
Alvasy bedankt.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2025, 08:26:20 »
Citaat
Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf
Elektrofrogs met 1 relais aansturen is hot potatoe. Ik heb dit thuis ooit gedaan maar met 1 wissel bleef het zeuren en dat kwam door de mechanica. Om die reden zou ik zelf servo's icm elektrofrogs altijd voorzien van of 2 relais of een setje mechanische schakelaars om de polarisatie te realiseren.

Citaat
Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.
@Tjalling Ik snap niet wat je me probeert te vertellen  ???

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2025, 13:02:32 »
Bedoel je nu potato of pota toe?  ;D
Maar we dwalen een klein beetje af. Welke mechanica zou daar roet in het eten moeten strooien?  Wisseltongen zitten over het algemeen, zonder al te veel speling, goed vast aan de stelbalk. Ik zou niet weten welke mechanica daar verkeerd gaat doen. Kun je dat misschien even nader toelichten. Dergelijk losse ongegronde kreten ben ik niet zo van gecharmeerd. Dat laten we aan een bepaalde oranje Amerikaan over.  8)

Graag had ik nog een antwoord op mijn laatste vraag.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2025, 15:56:43 »
Cirkel 3: ja, die kun je weglaten

cirkel 4: die kun je ook weglaten, en ook de bovenste isolatie, in de doorgaande staaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2025, 17:39:57 »
Klaas, hartelijk dank voor je reactie. Daar kunnen we mee verder.

Citaat
en ook de bovenste isolatie, in de doorgaande staaf.
Nee, die niet want die is nodig voor de meldsectie.

Dan zou het zo goed moeten zijn. Alle railstaven die van de (electro)frog afkomen zijn geïsoleerd, evenals alle meldsecties.



We gaan het meemaken.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2025, 17:54:33 »
Citaat
Dergelijk losse ongegronde kreten ben ik niet zo van gecharmeerd.
Ik ben niet gecharmeerd van beidehandjes die niet snappen wat ze met hun wissels moeten aanmoeten, vervolgens dit soort draadjes openen en zich dan ook nog eens passief aggressief opstellen naar mensen die je proberen te helpen, maar je hoort mij toch niet klagen?

Daarbij, je bijt nu erg vast dat je een isolatie over het hoofd heb gezien. Dat kan zo zijn. Maar heb je nu ook al de punstukken al eens losgetrokken, zoals ik je adviseerde? Dit is de snelste manier om op te zoeken waar de fout zit. En of de fout uberhaupt wel in de wissels ligt.

Citaat
Welke mechanica zou daar roet in het eten moeten strooien?
Als je een electrofrog wissel polariseert met 1 enkel relais dan is het polariseren prima mogelijk en sommigen doen dit met succes maar het is ook kritisch. Ik deed zelf ijzerdraad tussen servo en wisseltongen gebruiken, en de wissel zat niet recht boven het gat. Dat relais ging wel precies halverwege de servo slag. Alleen de tongen konden soms nog net wel, net niet aanliggen tijdens het ompolen waardoor er kortsluiting ontstond. Het is simpewelweg veiliger om dubbele relais polarisatie toe te passen.

Maar ook dan heb je nog risico dat je decoder zou kunnen falen. Natuurlijk een kleine kans dat dat gebeurt, maar nu moet je dit scenario voorstellen: Op een dag doet je DCCnext zijn werk niet meer goed. Het gevolg is dat je kortsluiting heb. En je weet niet waar...  eigenlijk precies zoals je nu ook heb. Je snapt dat dit simpwel vervelend zou zijn toch? Jij weet nog steeds niet wat is, misschien dat je een van je decoders niet goed ingesteld is? Misschien ligt er nog een schroevendraaier op je spoor?

Als je wilt voorkomen dat een elektrofrog wissel nooit en tenimmer kortsluiting veroorzaakt kan je maatregelen nemen.
- Gebruik geen externe polarisatie en laat het veertje er in zitten die de tongen tegen de rails aandrukt.
- Bouw de wissel om naar unifrog
- Gebruik geen relais maar mechanische schakelaars voor het polariseren. Mensen hebben tal van 3D geprinte beugels voor servos en microswitches online staan.

Maar eh, Succes verder, ik heb nog wat werk te doen aan een zwarte lijst ergens   8)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2025, 23:08:36 »
Ik zou als eerste de engelse wissels als verdacht beschouwen.

Als er al kortsluiting ontstaat als er geen trein in de buurt is, dan ga je toch gewoon de wissels stuk voor stuk omzetten tot die kortsluiting zich voor doet?
Als dat niet helpt kun je ook nog meten of er op ieder puntstuk wel de juiste spanning staat in iedere wisselstand. Gewoon met de multimeter op wisselspanning-stand (ik neem dat je digitaal rijdt). Als het wissel niet altijd kortsluiting veroorzaakt maar wel verkeerd schakelt heb je deze op deze manier ook zo gevonden.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 02:57:06 »
Heb het euvel gisteravond gevonden maar had geen goesting meer om het hier te melden. Sorry.
Een van de polarisatie relais is defect en schakelt niet om met het wissel. Ga deze vandaag vervangen. En dan maar hopen dat het euvel verholpen is.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.