Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Dave.......
Vandaag om 10:17:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:17:23
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:14:38
Rails roestig verven door Nohome
Vandaag om 10:07:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:25:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
  

Auteur Topic: Intermittende kortsluiting  (gelezen 671 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 621
  • Confusius zei het al.
Intermittende kortsluiting
« Gepost op: 16 June 2025, 16:31:49 »
Hallo mede forummers. Helaas heb ik een klein probleempje waar ik niet echt de vinger achter krijg. En daar zou ik graag wat hulp en advies buj hebben,
Soms, en dan bedoel ik echt soms, heb ik een kortsluiting in de baanspanning. Ikheb de oorzaak van het probleem terug kunnen brengen toe één wisselstraat. Hierin liggen electrofrog wissels en insulfrog wissels door elkaar. Iets wat het overzicht niet echt ten goede komt maar het moet gewoon kunnen werken. De legenda bij het plaatje;
Groen vierkantje = Electrofrog wissel.
Blauwe driehoek = isolator in de rode railstaaf (plus).
Rood cirkeltje      = isolator in beide railstaven.
MCSxx                = meldsectie.



Kun je aan de hand van deze gegevens eventuele fouten aanwijzen? Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4917
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2025, 16:46:40 »
Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.

ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.

Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zitten

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26561
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2025, 17:06:34 »
Electtrofrogs moeten in beide spoorstaven achter het puntstuk een isolatie hebben. Bij de wissels linksonder en rechtsboven zie ik die niet.

Wanneer treedt de kortsluiting op? Is dat als er een trein overheen rijdt, of staat het daar los van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 621
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2025, 18:15:46 »
Kortsluiting ontstaat ook wanneer er geen trein in de buurt is. Dus wanneer ik bij de oranje cirkel 1 de onderste railstaaf van het bovenste spoor isoleer en; bij de oranje cirkel 2 de bovenste railstaaf van het onderste spoor isoleren. dan zou het goed moeten zijn.

Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?



De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.

Heel vee dank voor de reacties. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dan is een duwtje in de goede richting heel welkom.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2025, 18:45:32 »
Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.

ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.

Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zitten

Mvg,

Bas

Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.
Het hele deel waar het puntstuk in zit, veranderd van polariteit zodra een electrofrog omgezet wordt. Na ieder puntstuk isoleren is meestal noodzakelijk, in de praktijk kun je je het beste aanwennen dat altijd te doen. Dan weet je ook zeker waar de rij spanning op de sporen ba het wissel vandaan komt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26561
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2025, 21:37:22 »
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter.
De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig.

Citaat
De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.
Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 621
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 02:51:24 »
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter.
De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig.
Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Zowel de DKW (double slip) linksonder als de EKW (single slip) rechtsboven zijn Peco streamline producten met insulfrogs. Ergo daar hoeven geen isolaties te worden aangebracht. Toch?

Ja, dat is bekend. Echter, meen ik, niet van toepassing. De wissels worden omgezet met servo's die aangestuurd worden met DCCNext. De software in de DCCNext zorgt ervoor dat het relais wordt bekrachtigd/afvalt halverwege de omzetbeweging. Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf. Je moet er alleen voor zorgen dat het relais in de juiste stand de juiste polarisering krijgt. Dat wordt getest tijdens het aansluiten.

Zou je aub deze vraag nog willen beantwoorden:
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
Alvasy bedankt.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4917
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 08:26:20 »
Citaat
Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf
Elektrofrogs met 1 relais aansturen is hot potatoe. Ik heb dit thuis ooit gedaan maar met 1 wissel bleef het zeuren en dat kwam door de mechanica. Om die reden zou ik zelf servo's icm elektrofrogs altijd voorzien van of 2 relais of een setje mechanische schakelaars om de polarisatie te realiseren.

Citaat
Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.
@Tjalling Ik snap niet wat je me probeert te vertellen  ???

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)