Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zittenMvg,Bas
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter. De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig. Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf
Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.