Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 04:30:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:09:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:27:12
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 2927 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2025, 09:24:32 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.

Dat zou goed kunnen, ik herken het probleem in elk geval niet bij mijn Piko locs. Hoewel ik alleen 1100en heb, die hebben misschien minder last ervan omdat de koppelingen aan de draaistellen zitten.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2025, 10:50:31 »
ik heb twee Piko locs, één uit de Hobbyreeks en één uit de Expert reeks. Beide hebben ook de koppeling aan het draaistel zitten. Ik rijd nog met beugelkoppelingen, dus geen probleem met overbufferen. Overstap naar kortkoppelingen staat op de wensenlijst. Als het zo ver is zie ik vanzelf of er een probleem is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Overbufferen
« Reactie #17 Gepost op: 05 June 2025, 11:54:38 »
Die 1100 heeft nu net een korte schacht, zodat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Voor het plaatsen van een koppeling is altijd een voorzetstukje nodig. Zelfde voorzetstukje voor de beugelkoppeling of een kortkoppeling.

Het ontbreken van een mechaniek is maar één element. Ook zonder mechaniek kan je bij bijna alle modellen met nem-schacht zonder risico op overbufferen een kortkoppeling plaatsen. Alleen dus kennelijk niet bij een paar Piko hobbymodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2025, 12:36:59 »
Maar zonder kk-mechaniek kun je niet buffer aan buffer rijden. In de bogen gaat het dan altijd knellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Overbufferen
« Reactie #19 Gepost op: 05 June 2025, 16:45:25 »
Zeker, er is ook niemand die anders beweert Klaas.

Het is pas vrij recent dat nieuw ontwikkelde modellocs als het even kan een kortkoppelmechaniek krijgen. Veel modellen hebben dat mechaniek dus niet en in de regel staat de nem-schacht dan ver genoeg naar voren om een beugelkoppeling te kunnen vervangen door een kortkoppeling (starre koppeling) zonder risico op overbufferen. Van buffer aan buffer rijden is dan inderdaad geen sprake. Wel zal de koppelafstand wat kleiner zijn dan met een beugelkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Overbufferen
« Reactie #20 Gepost op: 05 June 2025, 20:22:22 »
Ik heb geen hobby, ............

Groeten,
Rogier

 ;D
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Overbufferen
« Reactie #21 Gepost op: 05 June 2025, 23:53:58 »
Iedereen super bedankt voor jullie advies , ik ben er nu helemaal uit nu hoe je dit kunt toepassen . Ook niet roco/fleischmann oplossing (koppeling houder in de schat schuiven en vervolgens kortkoppeling plaatsen) ga ik eens mee spelen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2025, 10:43:15 »
Ik bedacht me dat ik een aantal rijtuigen heb met Roco kortkoppelingen. Daar heb ik er een van geleend om die in mijn Piko Hobby loc te steken. Samen met een rijtuig rondjes laten rijden en overal blijven de buffers minstens 2 mm van elkaar. Een verlengingsbus is dus niet nodig. De loc heeft de koppelingsschacht aan het draaistel, zonder kk-mechaniek. Het rijtuig heeft wel een kk-mechaniek. Ik wil ook nog andere combinaties proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.